Kommer det en nyere eGolf på besøk og du stille4 den inn til å trekke 16A, så kan du endeopp med 16,16 og 28A! Som elektrikern er inne på, uryddig landskap med IT.
Slik eGolf-lding kan være greit om en har litt små hovedsikringer, men en skal virkelig ha oversikt.
Men det fordrer vel at det tas ut på ett vanlig 3-fas stikk (cee?).
På easee boksen og flere ladebokser stiller man inn sikringsstørrelsen og boksen begrenser deretter. Elektrikeren gjør dette. (Ja jeg veit det kan endres av eier også men det er jo tukling)
Kommer det en nyere eGolf på besøk og du stille4 den inn til å trekke 16A, så kan du endeopp med 16,16 og 28A! Som elektrikern er inne på, uryddig landskap med IT.
Slik eGolf-lding kan være greit om en har litt små hovedsikringer, men en skal virkelig ha oversikt.
Skal man ha lading på 3 fas it må man ha et ladeuttak som er laget for det. Easee boksen har sikkerhetsfunksjoner som tar hensyn til dette. Dersom boksen er stilt inn på 16 a vil belastning aldri overstige 16 a på noen av fasene.
Eller vent litt, vi har fast opplegg til lading og ikke utestikk på 16A.
Mer enn 10A på shuko er ikke lov pga varmgang.
Så om jeg forstår det riktig så skal vi ikke bruke over 10 amp sikring på lading av i bil vanlig stikkkontakt? Så her må jeg bytte ut 16 amp med en 10 amp hvis kursen hovedsaklig brukes til lading av bil?
Fra elbil.no: Når du lader med vanlig med vanlig stikkontakt er det noen retningslinjer du må følge:
Du må ha egen kurs til elbilen
Maks 10 A kurs
Kursen må ha jordfeilbryter type B
Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig
I noen tilfeller kan du koble til et ladepunkt på en eksisterende kurs (gjelder for frittliggende privat garasje, carport eller utebod). Du må være klar over at sikringen kan gå, og kursen skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet av ladepunktet som skal monteres.
Det vil jo hjelpe for den brukeren som evt har dette. Det finnes jo 1000 vis av stikkontakter på garasjer som jo tåler 10A belastning men som er satt opp før el-bil lading ble aktuelt
Siden moderne elbilladestasjoner (Easee mm) har dette innebygd burde det ikke være vanskelig å få det til
Gjensidige kaller all lading med lade-adapteren nød lading.
Hva er greia? Av ren nysgjerrighet jeg spør
Antar det er noe annet enn jeg har;
Jeg har trefas koblet til en easee boks.
Bilen benytter seg kun av to av fasene. Er kun L1 og L2 det trekkes strøm fra ifølge easee appen.
Som elektrikern er inne på, uryddig landskap med IT.
Slik eGolf-lding kan være greit om en har litt små hovedsikringer, men en skal virkelig ha oversikt.
På easee boksen og flere ladebokser stiller man inn sikringsstørrelsen og boksen begrenser deretter. Elektrikeren gjør dette. (Ja jeg veit det kan endres av eier også men det er jo tukling)
Skal man ha lading på 3 fas it må man ha et ladeuttak som er laget for det. Easee boksen har sikkerhetsfunksjoner som tar hensyn til dette. Dersom boksen er stilt inn på 16 a vil belastning aldri overstige 16 a på noen av fasene.
Fra elbil.no:
Når du lader med vanlig med vanlig stikkontakt er det noen retningslinjer du må følge:
Det vil uansett ikke hjelpe, så lenge det finnes minst en uten dette vil reglene kreve at alle uttak sikres med type b...
Siden moderne elbilladestasjoner (Easee mm) har dette innebygd burde det ikke være vanskelig å få det til
Gjensidige kaller all lading med lade-adapteren nød lading.