HSt
   #11
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Med 400V vil jeg mene at du like godt kan gå ned til 25A, jeg satte inn bare 16A på hytta siden jeg hadde 400V der. Så fikk jeg dette i november og er som danskene happy med Easee.

   #12
 24,032     Akershus     0
Med 230/400V TN får du 22 kW. Det er vel ikke så mange elbiler med så kraftig ombodlafer?

Med 3*16A får du 11 kW og hovedsikringen på 40A synes da å være helt grei.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 45     0
Okay, men hvis jeg ber elektrikern bruke 32A, blir det vel så og si det samme, men potensielt fremtidsrettet?
   #14
 24,032     Akershus     0
Det blir litt dyrere kabel, men arbeidet er jo det som koster mest.
Aktuelt ålade flere biler? Flere ladeuttak?
Signatur
   #16
 419     Søgne     0
Ville satt inn 32Amp 3 fas lader med mulighet for styring.. Slik at man kan bruke den strømmen man ønsker, og begrense den automatisk etter total belastning av hovedsikringer og tariffer.

Easee laderen har jeg brukt slik i flere år. Men er vel litt uklart om den er lovlig etter kravene. Men flere ladere har vel lignende funksjoner.
Signatur
   #17
 4,190     0
Ville satt inn 32Amp 3 fas lader med mulighet for styring.. Slik at man kan bruke den strømmen man ønsker, og begrense den automatisk etter total belastning av hovedsikringer og tariffer.

Easee laderen har jeg brukt slik i flere år. Men er vel litt uklart om den er lovlig etter kravene. Men flere ladere har vel lignende funksjoner.

Helt enig, legg opp 32A for fleksibilitet - kostnaden er omtrent lik om man får for 16, 25 eller 32A.

Dette gir også mulighet til å utvide med en ekstra lader på samme kurs i fremtiden, de aller fleste ladebokser kan lastdele på samme kurs.