Få i antall modeller kanskje, men de to som gjør det 100% er de to som selger best i Norge; Tesla Model 3 og Y. Så er det en del som klarer å lade på 2 av 3 faser, sk. "open delta". Det gjelder øvrige Tesla-modeller og det meste fra VAG + en del andre. Det gir en del bedre fasebalanse ved 7,4kW lading, i steden for 1-fase som gir 32/32/0A belastning på faselederne får man 28/16/16A. Altså kun 12A ubalanse istedenfor 32A.
Vi har en Model 3 og en Model X, så når de lader på fullt begge to blir det 28/28/28A pluss 32/18/18A, til sammen 60/46/46A og 19,5kW. Det kan vi kun gjøre når sola skinner bra
Tror vel heller det er slik at strømmen i nøytral blir 0 ved lik belastning på faselederne.
Det stemmer. TN har 60 grader mellom fasene, så når alle faseledere belastes likt blir strømmen i N-leder 0A. Om en eller to faseledere belastes maks mens den/de siste er ubelastet blir strømmen i N-leder lik som i den/de belastede faselederne.
IT-nett har 120 grader mellom fasene, så der fungerer det helt annerledes.
Faseforskellen mellom fasespenningene (N-L) i 230/400TN er 120°. Fasevinkelen mellom linjespenningene, 400V L-L i TN er også 120°. Faseforskjellen mellom en fasespenning og en linjespenning hysker jeg ikke, trolig 30 eller 60°
Dersom en i TN setter opp ett stk faselast N-L, på 16A, så går det 16A i N. Om en nå legger til en faselast til, f.eks. lader egolf med 2*16A, vil det gå 10A i N. Dersom en lader en M3 med tre faser 16A i TN, vil det gå 0A i N-leder.
Her er bare omtalt laster som mottar fasespenninger, mao er koblet i stjerne mot N.
Hvordan blir dette med fasebalansering i TN-nett? Er nøytrallederen så tjukk at alle faselederne kan gå med maks strøm samtidig?
Dersom faselastene er identiske, blir strømmen i N-leder null. Dette pga faseforskellen mellom strømmene som går gjennom lastene, de utbalanserer hverandre, de adderes som vektorer, ikke skalart.
Faseforskellen mellom fasespenningene (N-L) i 230/400TN er 120°. Fasevinkelen mellom linjespenningene, 400V L-L i TN er også 120°. Faseforskjellen mellom en fasespenning og en linjespenning hysker jeg ikke, trolig 30 eller 60°
Dersom en i TN setter opp ett stk faselast N-L, på 16A, så går det 16A i N. Om en nå legger til en faselast til, f.eks. lader egolf med 2*16A, vil det gå 10A i N. Dersom en lader en M3 med tre faser 16A i TN, vil det gå 0A i N-leder.
Her er bare omtalt laster som mottar fasespenninger, mao er koblet i stjerne mot N.
Mmm, er du sikker på det? Med belastning på 16A på L1-N og 16A på L2-N samt 0A på L3-N blir vel strømmen i N-leder 16A og ikke 10A? Om man prøver seg på å regne det ut med vektorregning så blir det vel vanskelig å få et annet resultat? 16A i L1, 8A i L2 og 0A i L3 får jeg f.eks til å bli 13,9A i N.
Eksempel på vektorregning:
16cm til høyre på et ark (tilsvarer L1). Da er vi 16m unna startpunktet, så 16A i N-leder også. Deretter 120 graders vinkel og så 16cm videre for L2. Vi er fortsatt 16cm unna startpunkt, og fortsatt 16A i N-leder. Ny 120 graders vinkel, nye 16cm strek (for L3) og vi er tilbake i startpunktet med 0A i N-leder. Da har vi tegnet en likesidet trekant der alle vinklene nødvendigvis er 60 grader (derfor min feilslutning om 60 graders fasevinkel i forrige innlegg).
Få i antall modeller kanskje, men de to som gjør det 100% er de to som selger best i Norge; Tesla Model 3 og Y. Så er det en del som klarer å lade på 2 av 3 faser, sk. "open delta". Det gjelder øvrige Tesla-modeller og det meste fra VAG + en del andre. Det gir en del bedre fasebalanse ved 7,4kW lading, i steden for 1-fase som gir 32/32/0A belastning på faselederne får man 28/16/16A. Altså kun 12A ubalanse istedenfor 32A.
Vi har en Model 3 og en Model X, så når de lader på fullt begge to blir det 28/28/28A pluss 32/18/18A, til sammen 60/46/46A og 19,5kW. Det kan vi kun gjøre når sola skinner bra
Det stemmer. TN har 60 grader mellom fasene, så når alle faseledere belastes likt blir strømmen i N-leder 0A. Om en eller to faseledere belastes maks mens den/de siste er ubelastet blir strømmen i N-leder lik som i den/de belastede faselederne.
IT-nett har 120 grader mellom fasene, så der fungerer det helt annerledes.
Dersom en i TN setter opp ett stk faselast N-L, på 16A, så går det 16A i N. Om en nå legger til en faselast til, f.eks. lader egolf med 2*16A, vil det gå 10A i N. Dersom en lader en M3 med tre faser 16A i TN, vil det gå 0A i N-leder.
Her er bare omtalt laster som mottar fasespenninger, mao er koblet i stjerne mot N.
Dersom faselastene er identiske, blir strømmen i N-leder null. Dette pga faseforskellen mellom strømmene som går gjennom lastene, de utbalanserer hverandre, de adderes som vektorer, ikke skalart.
Mmm, er du sikker på det? Med belastning på 16A på L1-N og 16A på L2-N samt 0A på L3-N blir vel strømmen i N-leder 16A og ikke 10A? Om man prøver seg på å regne det ut med vektorregning så blir det vel vanskelig å få et annet resultat? 16A i L1, 8A i L2 og 0A i L3 får jeg f.eks til å bli 13,9A i N.
Eksempel på vektorregning:
16cm til høyre på et ark (tilsvarer L1). Da er vi 16m unna startpunktet, så 16A i N-leder også. Deretter 120 graders vinkel og så 16cm videre for L2. Vi er fortsatt 16cm unna startpunkt, og fortsatt 16A i N-leder. Ny 120 graders vinkel, nye 16cm strek (for L3) og vi er tilbake i startpunktet med 0A i N-leder. Da har vi tegnet en likesidet trekant der alle vinklene nødvendigvis er 60 grader (derfor min feilslutning om 60 graders fasevinkel i forrige innlegg).
(Jeg ser som en fisk på land med keratokonus på begge øyne)