For liten hovedsikringen?
Lurer på om elektrikeren har satt inn for liten hovedsikring i huset mitt? (De la opp alle kurser/nytt hus)
Hovedsikringen går ofte når jeg lader bilen
Som er på en B32 amp 1fas
Sikringen kan gå etter flere timer med lading
Og når det skjer så har jeg sjekket tempen på
Sikringen og den er rundt ca 30 grader
Og den kan gå på natta også og da er det lite forbruk i huset, vvb og ventilasjon + noe LED lys.
Tverrsnittet er som på bildet 16mm2 og da vil jeg tro at 40 amp 3 fas er litt for liten
Kunne den ha vært oppgradert til en større sikring?
Det merkelige er at hvis jeg velger at bilen skal lade på 27 amp så går sikringen da også
Har finnet ut at 25 amp er ok, da går ikke sikringen
PS. Sikringen til bilen har aldri gått det er bare hovedsikringen som går.
Hovedsikringen går ofte når jeg lader bilen
Som er på en B32 amp 1fas
Sikringen kan gå etter flere timer med lading
Og når det skjer så har jeg sjekket tempen på
Sikringen og den er rundt ca 30 grader
Og den kan gå på natta også og da er det lite forbruk i huset, vvb og ventilasjon + noe LED lys.
Tverrsnittet er som på bildet 16mm2 og da vil jeg tro at 40 amp 3 fas er litt for liten
Kunne den ha vært oppgradert til en større sikring?
Det merkelige er at hvis jeg velger at bilen skal lade på 27 amp så går sikringen da også
Har finnet ut at 25 amp er ok, da går ikke sikringen
PS. Sikringen til bilen har aldri gått det er bare hovedsikringen som går.
Se på kursfortegnelsen. Foto av tekst på måler og foto av hovedsikring.
Dersom det er TN, bør en passe på hva annet som ev går på samme gren av hovedsikringen. Dersom det er IT, så henger mye sammen og blir fort uoversiktlig.
Er Chint da.
De er ikke kjent for å kunne overbelastes. Mulig hovedsikringen sitter inntil ladesikringen? Da kan de påvirke hverandre.
40A * 230 V = 9,2 kW pr fase, der bilen kan belaste en av fasene med opp til 7,3 kW.
Ved å justere ned til 25A, 5,7 kW går ikke sikringen.
Tyder på at fasen bilen lader på har en, eller flere andre belastninger på ca 3,6 kW, som gjør at hovedsikringen går.
Har erfart hovedsikringen kan gå om fordeling mellom faser ikke er god nok. Om trådstarter sjekker hvordan fasene er fordelt så kan det være det er mulig å bytte om - slik at elbilen kan lades uten at hovedsikringen går.
Å lade elbilen på trefase er en fordel, men det er flere ting som kreves for at det skal vøre mulig:
- Bilen må støtter lading på flere faser.
- Det er lagt opp trefase (5 leder kabel) til ladeboksen.
- Selve ladeboksen må støtte trefase lading.
- Kabel mellom ladeboks og bil må støtte trefase lading.
Husk også:
Med ny modell for nettleie innført 1. juli med fastleddstrinn kan det lønne seg å lade elbilen på mindre effekt, og lengre tid. Men, på et nytt anlegg skal det fungere å benytte full effekt, dette bør uansett rettes, selv om en i det daglige lader saktere. Kan være en har behov for å lade raskere noen ganger.
Tesla model X
Hovedsikringen og ladesikringen er ikke ved hverandre, de har god avstand
Model X skulle vel klare 3-fase lading (?) , hva slags ladeboks ?
- Nøy deg med 25A lading. De aller fleste klarer seg med 10-15A.
- Bytt hovedsikring om mulig.
- Bytt ladeuttak til 3*16A. Det fungerer mot model X og andre Tesla. Ander biler kan være litt mer uklart.
- Koble om i skapet lik at L1 og L2 mater huset mens L3 er eksklusiv for lading og ev noe kjent last.
Sum < 40A
Bytt til trefas lading, asap. Bilen støtter opp til 24A trefas, men 11 amp vil være mer guffe enn de 32 enfas du har i dag.