Ser en på øvre rad og antar trefase fordelingsskinne, så synes det å være endel kurser i parallell med billadingen. Trolig for mye slik at hovedsikringen går.
- Nøy deg med 25A lading. De aller fleste klarer seg med 10-15A. - Bytt hovedsikring om mulig. - Bytt ladeuttak til 3*16A. Det fungerer mot model X og andre Tesla. Ander biler kan være litt mer uklart. - Koble om i skapet lik at L1 og L2 mater huset mens L3 er eksklusiv for lading og ev noe kjent last. Sum < 40A
Ok,takk for svaret Hvor stor burde/kan hovedsikring være?
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A. Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia. Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?
Ser ut til at du har 16mm2 trolig Cu på inntakskabelen. Det kan åpne for 63 A. Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia. Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?
Her ville jeg lagt opp en Easee lader koblet på en 32A kurs samt en Easee Equalizer tilkoblet HAN-porten måleren. Da kan man både lade biler på 32A 1-fase og Teslaen på 24A 3-fase. Equalizeren passer på at hovedsikringen ikke overbelastes.
Ang. effektledd så varierer det veldig hvor mye de forskjellige nettselskapene tar for å gå opp et trinn eller to. Noen, som Norgesnett, tar hele 360,- for hoppet fra 5-10kW og opp til 10-15kW. Andre tar 75 kroner. Om man har en netteier som har rimelige trinn lønner det seg å lade så raskt som mulig, for da kan man utnytte de få timene hver uke strømmen som regel er billig. F.eks på søndag var det noen timer der man kunne spare over 1,- pr. kWh i forhold til prisen de andre timene. Da sparer man mer på å lade så raskt som mulig da enn å spre ladingen mye for å spare nettleie. Easee Equalizer kan også hjelpe til med å holde effektbruken under f.eks 10kW om man ønsker det, så den er nyttig også der man har en dyr netteier.
Har man solcelleanlegg på huset kan det også lades raskt når sola skinner uten å pådra seg mer nettleie. Igjen kan Equalizer gjøre jobben med å passe på.
Når man evt. legger opp en ny ladekurs kan det være greit å sette en koblingsboks på et strategisk sted der det kan passe å splitte ladekursen til en fremtidig ladeboks nr. 2 på samme kurs. Evt. kan man koble videre fra en Easee bakplate til neste om det passer å ha de etter hverandre. Det går også an å koble opp to bakplater med en gang og bare sette ladestasjon på den ene enn så lenge.
Elektriker har mulig lagt opp en kontakt som passer til Tesla UMC med blått adapter, uten å undersøke om det kanskje var bedre alternativ.
Å legge opp trefas vil kreve ny kabel og nytt vern i sikringsskapet. Jordfeilbryter type B skal også benyttes. Usikker på om den er installert pr idag?
Kanskje et bedre alternativ vil være en ladeboks som støtter TN nett. Da bruker jordfeil bryter være innbygget. Easee eksempelvis. Easee støtter også lastbalansering mot hovedsikring.
Er annet alternativ er å flytte om hvordan fasene er fordelt. Kan gjøres av elektrikeren i sikringsskapet.
10*230*3= 6,9 kW
16*230*3= 11 kW
24*230*3= 16,5 kW
Industrikontakt (blå typen)
Ok,takk for svaret
Hvor stor burde/kan hovedsikring være?
Hvor nytt er dette...?
Veldig merkelig at din elektriker legger opp til 1f lading, med blå kontakt, på et 400v anlegg
Burde absolutt vært en 3f ladeboks 400v
Imidlertid, dette må tas opp med nettleverandøren. Det kan også påvirke nettleia.
Ellers enig i at opplegget virker litt pussig. Hvordan fpr du bilen til å lade med 32A fra en industrikontakt?
det ble gjort mye før, før nyere regler tredde i kraft, tesla har/hadde overgang fra blå 1f 32a kontakt til tesla lader
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_blue_norway_no.pdf
Med tesla lader så er det mulig
Kursen ble lagt opp i etterkant
Ang. effektledd så varierer det veldig hvor mye de forskjellige nettselskapene tar for å gå opp et trinn eller to. Noen, som Norgesnett, tar hele 360,- for hoppet fra 5-10kW og opp til 10-15kW. Andre tar 75 kroner. Om man har en netteier som har rimelige trinn lønner det seg å lade så raskt som mulig, for da kan man utnytte de få timene hver uke strømmen som regel er billig. F.eks på søndag var det noen timer der man kunne spare over 1,- pr. kWh i forhold til prisen de andre timene. Da sparer man mer på å lade så raskt som mulig da enn å spre ladingen mye for å spare nettleie. Easee Equalizer kan også hjelpe til med å holde effektbruken under f.eks 10kW om man ønsker det, så den er nyttig også der man har en dyr netteier.
Har man solcelleanlegg på huset kan det også lades raskt når sola skinner uten å pådra seg mer nettleie. Igjen kan Equalizer gjøre jobben med å passe på.
Når man evt. legger opp en ny ladekurs kan det være greit å sette en koblingsboks på et strategisk sted der det kan passe å splitte ladekursen til en fremtidig ladeboks nr. 2 på samme kurs. Evt. kan man koble videre fra en Easee bakplate til neste om det passer å ha de etter hverandre. Det går også an å koble opp to bakplater med en gang og bare sette ladestasjon på den ene enn så lenge.
Elektriker har mulig lagt opp en kontakt som passer til Tesla UMC med blått adapter, uten å undersøke om det kanskje var bedre alternativ.
Å legge opp trefas vil kreve ny kabel og nytt vern i sikringsskapet. Jordfeilbryter type B skal også benyttes. Usikker på om den er installert pr idag?
Kanskje et bedre alternativ vil være en ladeboks som støtter TN nett. Da bruker jordfeil bryter være innbygget. Easee eksempelvis. Easee støtter også lastbalansering mot hovedsikring.
Er annet alternativ er å flytte om hvordan fasene er fordelt. Kan gjøres av elektrikeren i sikringsskapet.
Eller, lade saktere, og redusere effektavgiften.