#11
 764     2
Hjelp til å forstå sytrestrømskjema transportbånd? - SKOLEOPPGAVE.jpg - Addi12

Viktig å lære seg å lese skjema i elektrofag. Det er meget viktig for å bli flink i faget.

Skrev på komponentene over på bilde ditt og skal prøve å forklare:

Hovedstrømmen til venstre er enkelt å forstå.

L1 - L2 - L3 er fasene du har og de går videre til en sikring, derfra går de til en kontaktor videre til ett motorvern og til slutt via en sikkerhetsbryter (typisk plassert ved motoren) og til motor.

Noe som vil si at om motoren skal få spenning må:

Sikringen være inne.
Kontaktoren være inne (styringen på styrestrømskjema)
Motorvernet må være inne
Sikkerhetsbryteren må være på

Da har du spenning til motor og den vil gå.


Styrestrømmen er bygd opp med en sikkerhetskrets som må være hel som forutsetning for at du skal kunne trykke på startknappen.

Den er her bygd opp med en styrestrømssikring, 2 stk nødstopp, begge sikkerhetsbryterene må ligge inne, begge motorvernene må ligge inne, stoppknappen må ikke være holdt inne og bryteren med nøkkel må være på. Da har du alle forutsetningene for å trykke startknappen.


Når du trykker start knappen S1 vil rele K1 slå inn og tidsrele K2 vil starte å telle den tiden som den er innstilt på. Samtidig vil hjelpekontakt -K1 13 og 14 legge seg inn (denne er for at ikke styrestrømmen skal brytes med en gang siden startknappen bare er en trykknapp som gir ett raskt signal og deretter forblir åpen).

Etter innstilt tid på tidsrele -K2 vil -K2 tidsforinket inn legge seg inn og -Q3 (kontakor motor 1 vil legge seg inn) og motor 1 starter. Samtidig begynner tidsrele -K3 å telle og etter innstilt tid legger -K3 tidsforsinket inn seg inn og -Q4 (kontaktor motor 2) legger seg inn.

Trykker du på stopp knappen bryter du styrestrømmen og alt stopper.

Mulig det var dårlig forklart, men håper du ble noe klokere Smile



   #12
 24,032     Akershus     1
I tillegg, alarmen starter med K1. Når tidsrele K2 opererer stoppes alarmen og første bånd starter.

Siden bånd 2 ikke starter, så er det enten feil i kretsene rundt motor 2, eller kontaktor operer ikke. Kan være feil i tidsrele K3 eller kabling.

Signatur