En ting som værtfall er sikkert er at ingen garantier gjelder dersom du legger ebeco kablene selv. Om noe skulle ryke eller skje har man ingen returrett, reklamasjonsrett eller mulighet til å få det fikset. Har man fått en elerktisk installatør til å legge/koble alt, så kommer ebeco/folk som jobber for dem, og fikser alt sammen. Både det å lokalisere bruddet/skaden, fjerne flisen/flisene som er over skaden, for så å sette alt sammen igjen slik det var. Dette er noe som kan koste personer ti tusenvis av kr om man skal få alt dette gjort uten at ebeco dekker dette.
Ebeco sine varmekabler er grei å både bruke/legge, og det er ingenting å klage på. God kvalitet og kjempe greie kabler. Har solgt massevis av dem :P
Viss du er selger bør du snarast sette deg inn i Lov om forbrukerkjøp. For det du skriv over er berre sprøyt. Sjølvsagt gjeld reklamasjonsretten uansett kven som har montert, så lenge feilen skuldast ein produksjonsfeil og ikkje ein påført skade.
Snakket med salgsleder for Ebeco Norge i dag, og som sagt: Kobler/legger man dette selv har man ingen reklamasjonsrett om noe skulle skje. Ring gjerne selv å hør om du skulle tvile Om du finner skade på kablene før du legger er det selvfølgelig en annen sak, men når den er støpt inn så har man på en måte "godkjent" det selv. Og det skal man ikke gjøre... Gå gjerne innom hvilken som helst butikk å prøv å reklamer på kabler du har koblet selv og støpt inn, og hør ka de har og si. Tviler på du kommer så langt.... Har selv ansvar for varme-elektro avdeling i en butikk og vet godt hvilke regler ebeco har i forhold til kobling, reklamasjon osv...
edit: Det står faktisk i leggeanvisningen til ebeco-kablene at dette skal kobles av autorisert el-installatør....
Men akkurat her tror jeg man sliter. Hvertfall i praksis.
Spørs litt hva man legger i sliter, har selv vært borti situasjoner der selger er vond og vanskelig, det er åpenbart vesentlig mer strevsomt å måtte krangle seg til reklamasjon, og det er vel forskjell på hvor godt folk trives med akkurat det. Men stort sett går det greit i den forstnad at man faktisk får det man har rett på til slutt. I dette konkrete tilfelle vil jeg tro det er opp til leverandør å bevise at det er feilmontering som er problemet
Ja det er jo nettopp det som er så lett. Har du papirer på anlegget? Neivel, da er ikke monteringsanvisningen fulgt.
At selger ofte er vondt og vanskelig er noe annet, det er jo nesten normalt.
Selger kan sjeldent kreve at kjøper dokumenterer at alle bruksanvisninger er fulgt. Som oftest er det selger som må sannsynliggjøre at problemet kommer av feilbruk eller feilmontering.
Ja det er jo nettopp det som er så lett. Har du papirer på anlegget? Neivel, da er ikke monteringsanvisningen fulgt.
At selger ofte er vondt og vanskelig er noe annet, det er jo nesten normalt.
Selger kan sjeldent kreve at kjøper dokumenterer at alle bruksanvisninger er fulgt. Som oftest er det selger som må sannsynliggjøre at problemet kommer av feilbruk eller feilmontering.
Dei første seks månadane etter kjøp er det ALLTID selger som må sannsynleggjere dette.
Jeg synes dere skal støpe ned en kabel, gå til selger og si at dere har montert den selv og at den ikke funker. Hva tror dere skjer?
Regler er flott, men ofte kan de ikke brukes. På enkelte varer fungerer det, varmekabel er et vanskelig tilfelle. Selger kan dokumentere sannsynlig feilmontering pga manglende papirer på faglig kompetanse i henhold til installasjonsveiledning.
Jeg synes dere skal støpe ned en kabel, gå til selger og si at dere har montert den selv og at den ikke funker. Hva tror dere skjer?
Regler er flott, men ofte kan de ikke brukes. På enkelte varer fungerer det, varmekabel er et vanskelig tilfelle. Selger kan dokumentere sannsynlig feilmontering pga manglende papirer på faglig kompetanse i henhold til installasjonsveiledning.
Må si jeg støtter sopp her... Legger du kabelen selv har du brutt med hva leverandøren krever og du har ingen rett...!
Snakket med salgsleder for Ebeco Norge i dag, og som sagt: Kobler/legger man dette selv har man ingen reklamasjonsrett om noe skulle skje. Ring gjerne selv å hør om du skulle tvile Om du finner skade på kablene før du legger er det selvfølgelig en annen sak, men når den er støpt inn så har man på en måte "godkjent" det selv. Og det skal man ikke gjøre...
Gå gjerne innom hvilken som helst butikk å prøv å reklamer på kabler du har koblet selv og støpt inn, og hør ka de har og si. Tviler på du kommer så langt....
Har selv ansvar for varme-elektro avdeling i en butikk og vet godt hvilke regler ebeco har i forhold til kobling, reklamasjon osv...
edit: Det står faktisk i leggeanvisningen til ebeco-kablene at dette skal kobles av autorisert el-installatør....
Spørs litt hva man legger i sliter, har selv vært borti situasjoner der selger er vond og vanskelig, det er åpenbart vesentlig mer strevsomt å måtte krangle seg til reklamasjon, og det er vel forskjell på hvor godt folk trives med akkurat det. Men stort sett går det greit i den forstnad at man faktisk får det man har rett på til slutt. I dette konkrete tilfelle vil jeg tro det er opp til leverandør å bevise at det er feilmontering som er problemet
At selger ofte er vondt og vanskelig er noe annet, det er jo nesten normalt.
Selger kan sjeldent kreve at kjøper dokumenterer at alle bruksanvisninger er fulgt. Som oftest er det selger som må sannsynliggjøre at problemet kommer av feilbruk eller feilmontering.
Dei første seks månadane etter kjøp er det ALLTID selger som må sannsynleggjere dette.
Regler er flott, men ofte kan de ikke brukes. På enkelte varer fungerer det, varmekabel er et vanskelig tilfelle. Selger kan dokumentere sannsynlig feilmontering pga manglende papirer på faglig kompetanse i henhold til installasjonsveiledning.
Må si jeg støtter sopp her... Legger du kabelen selv har du brutt med hva leverandøren krever og du har ingen rett...!