172    9    0  

Forberedelse for elbillading i leilighet

 26     Stryn     0
I prosess med å kjøpe ei leilighet.

I den forbindelse har eg etterlyst meir strøm til parkeringsgarasjen og fått opplyst at det er eit 32mm rør og at det er planlagt ein 16A 400V kurs.

I eit 32mm rør burde det ikkje vere noko problem å klemme inn ein kabel stor nok til å få ein 32A kurs? Det er ikkje mange meter det er snakk om, parkeringsplassen og leiligheta ligg nærmast vegg-i-vegg.

Burde eg kreve at det er tilstrekkeleg tverrsnitt på kablane? Eg veit ikkje kva inntak det er til kvar leilighet, men sjølv om det er berre 40A så er alikavel all oppvarming utanom kjøkkenutstyr og varmtvannstank levert frå felles varmepumpeanlegg så tenker at det er relativt lavt strømbehov her, og at ein smart lader kan tilpasse lasta etter totalforbruket.

Uansett så har eg ikkje elbil i dag, har akkurat kjøpt ein fint brukt dieselbil og har tenkt å ha den i mange år, men utviklinga på el.bil går raskt så plutseleg kan eg ha behov for rask heimelading og då er det i alle fall ikkje negativt å ha 22kW..


Har og bedt om å få rør til nettverk i boda i parkeringsgarasjen, det var visstnok ikkje så enkelt å få til. Er det råd å trekke ein cat6 kabel sammen med anna strøm, evt. ei fibersnor? Er mykje betong her, og boda den kan fort få behov for kabla internett og eit aksesspunkt for å holde bil med wifi ex.

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Strøm til en eller 2 el biler høres jo ikke akkurat som en løsning på strøm til el bil i en felles garasje
   #2
 4,190     0
16A 400v er 11kW. På en time lader du da en stor elbil som Tesla model S med 50km rekkevidde. På en natt snakker vi da 500+ km rekkevidde.

Det finnes vel i dag ingen nye elbiler som lader med 22kw, Zoe/tesla kunne levere det en stund - men har sluttet med det nå.
   #4
 24,032     Akershus     0
Siden dette er en leilighet trolig i et borettslag, burde de ikke tillate elbillading direkte fra leilighetene. Kan bli spinndyrt for laget når litt flere vil koble seg til. Her må en til med lastdeling og lastutjevning felles for alle. Denne leilighetseieren kan komme til å måtte betale for elbillading to ganger!
Signatur
   #5
 4,190     0
Det finnes vel i dag ingen nye elbiler som lader med 22kw, Zoe/tesla kunne levere det en stund - men har sluttet med det nå.


Disse kan lade på 22kw

Audi e-tron 55/60
Audi e-tron GT
Porshe Taycan


I stand corrected, men bemerker at dette er relativt dyrt tilleggsutstyr på Audi (ser ut som enten 7' eller 20'+ avhengig av hvordan man leser prislista deres).

Forberedelse for elbillading i leilighet - b502a1a3fb5e41d984ecdad0e74805c5.png - TurboJens
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det var ikke en enkelt bil jeg tenkte på jeg tenkte på at dette var tilførsel til X antall el biler i garasjen og dermed mer enn litt snaut
   #7
 24,032     Akershus     0
Og jeg antok at en her ønsket å lade sin ene/to biler fra sin egen strømmåler. Et slikt enmannsshow kan bli veldig dyrt for borettslaget om det blir flere biler som skal lades.
Signatur

   #8
 1,312     Skedsmo     0
I stand corrected, men bemerker at dette er relativt dyrt tilleggsutstyr på Audi (ser ut som enten 7' eller 20'+ avhengig av hvordan man leser prislista deres).

Forberedelse for elbillading i leilighet - b502a1a3fb5e41d984ecdad0e74805c5.png - TurboJens


7500kr er jo som lommerusk og regne når du kjøper en bil i den klassen Smile

Siste redigering: Saturday, October 30, 2021 12:40:24 AM av rsamdal
Signatur
   #9
 3,737     Asker     0
Lade egne biler fra 16/400V er mer enn god nok fart. Med god margin. Men ville ikke satt i gang med noe slikt nå. Av flere årsaker.

1: du har ikke elbil, så tech og behov kan endres
2: og viktigere, begrensning ligger i inntak til hele bygget, ikke TS sin sikring. Når alle/mange vil ha lader, blir det felles løsning, som TS kommer til å bli tvunget til å bidre til. Å først betale solo for noe man ikke bruker, for så betale for oppgradering av nettet i gaten og nytt anlegg inne blir idioti.

Om 1-3 år er det garantert anlegg der. Det er jo nå lovbestemt. Samt regulering rundt betaling.
Signatur