Det er vel ikke tilfelle om du registrer målingene med tette nok mellomrom.
Hvis man ikke gjør dette, "hjelper" strømleverandøren deg med det. Noen som kjenner til hva som legges til grunn for estimatene deres? Her har de jo store muligheter for profittmaksimering ved å estimere stort forbruk når prisen er høy.
Profilberegning av Forbruk - Hvordan fungerer det?
http://www.fortum.no/no/Strom/Kundeservice/Maleravlesning/Hva-er-en-standardprofil/ " "Hvordan kan e-verket vite hvordan strømforbruket mitt er dag for dag?" er det mange som spør oss om. Svaret er at det vet vi naturligvis ikke ettersom forbruket ikke registreres kontinuerlig hos oss, bare i forbindelse med måleravlesningene. Det beregnes, og beregningsmåten beskrives nedenfor.
Forbruket til den enkelte kunde fordeles etter en såkalt forbruksprofil, eller JIP - justert innmatingsprofil. All kraft som mates inn i Fortum Distributions nett, måles hver time. Fra dette trekkes det forbruk som måles hver time hos store kunder (forbruk over 100 000 kWh årlig). Tilbake står da summen av alt forbruk hos alle små kunder. Med dette som basis kan vi beregne hva summen av alle småkunders forbruk hver dag utgjør i prosent av samlet årsforbruk for de samme kundene. Vi går ut fra at alle bruker strøm på samme måte, og da kan vi også beregne den enkelte kundes forbruk hver dag.
Norges vassdrags- og energidirektorat har pålagt alle nettselskapene å beregne denne profilen. Den er grunnlaget for nettselskapenes avregning av det volum vi som kraftleverandør leverer til våre kunder. Alle kraftleverandører benytter den profilen de får av nettselskapene for å beregne hver enkelt kundes forbruk mellom hver prisendring.
Noen reagerer på dette med henvisning til at de ikke er hjemme, de har brukt ekstra lite strøm i en periode etc. Sum forbruk som er målt er riktig, og vi har ingen muligheter for å vite hvem som i så fall har brukt mer strøm enn beregnet. Vi kan derfor ikke fravike bruk av profilen. Kunder som ønsker en mer nøyaktig beregning av forbruk og kraftpris, kan lese av måleren dagen før hver prisendring(*). Rutinemessig avlesning, for eksempel ukentlig eller månedlig, vil også bidra til bedre beregninger. Til avlesningen kan du bruke kontofonen vår, tlf. 06910 (tast 2), eller måleravlesningsapplikasjonen som ligger på Internett. Vi har dessverre ikke kapasitet til å ta imot måleravlesninger på e-post eller pr. telefon."
+ å få media på si side til å hyle og skrike over rekordlite fylling i magasina, og ei krise i sverige som dei i sverige ikkje betraktar som ei krise....
Definitivt. Media oppfører seg som en gjeterhund. De er flinke til å drive prisene dit markedet vil ha dem.
Skrur du ned varmen på dyre dager så ender du opp med å være med å betale for naboene som ikke gjør det. Skrur du opp varmen på dyre dager så er det naboene som er med å betale din regning i stedetfor.
Bare en liten merknad til fyllingsgraden på vann magasinene!!! Jobbet tidligere for en av de store riksentrepenørene som skytebas og skulle i forbindelse med oppgradering(bygge nytt utenpå det gamle for deretter å legge ned det gamle) sprenge ut et av mange bekkeinntak. Vi skulle på befaring med byggherre(Hydro) og skulle derfor fly inn på fjellet med helikopter midtvinters. Først så kunne ikke byggherre skjønne hvor vi var da vi kom frem for terrenget skulle ikke se sånn ut i.h.t kart( og konsesjonskravene til fyllingsgrad, det er et absolutt krav om maks og minimums fyllingsgrad). Etter noe innmåling og beregninger fant byggherre selv ut at det var 6(seks) meter høyere en maksimalt tillat fyllings grad......EHHHH, TABBBBBBEEE...Hele Jobben måtte utsettes til nedtapping hadde funnet sted. Men poenget med historien er: Unnskyldningen for at det var for mye vann!!! Det er bare på hovedmagasinene det er krav omm sensorer som forteller fyllingsgraden, og ikke alle sidemagasin. De tapper hovedmagasinene om sommeren med salg til utlandet. Deretter markedsføres det med rekord lav fyllingsgrad, for deretter å åpne opp for nedtapping av alle sidemagasin for å øke produksjonen igjen...Dette medfører store inntjeninger hele året. Skjønte dere den!!!! Pengepolitikken som styrer, ikke almennhetens interresse for sikker strømleveranse og billig strøm
Det er bare på hovedmagasinene det er krav omm sensorer som forteller fyllingsgraden, og ikke alle sidemagasin. De tapper hovedmagasinene om sommeren med salg til utlandet. Deretter markedsføres det med rekord lav fyllingsgrad, for deretter å åpne opp for nedtapping av alle sidemagasin for å øke produksjonen igjen...Dette medfører store inntjeninger hele året.
:o
Dersom dette er representativt for mange magasiner, er det jo regelrett svindel.
De tapper hovedmagasinene om sommeren med salg til utlandet.
Du er ikke den første som sier dette. Finnes det noe dokumentasjon noe sted?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Har du aldri vært på heia? Var oppe i høyden i sommer ved to magasin. Det hadde regnet relativt mye, og selv om jeg ikke er en ekspert så kan jeg ikke skjønne at vannstanden skulle være nede på 4 meter der skalaen gikk opp imot 30.
Men alle vil tjene penger, vi hadde nok gjort det samme. Staten skulle beholdt kontrollen på magasinene.
Men alle vil tjene penger, vi hadde nok gjort det samme. Staten skulle beholdt kontrollen på magasinene.
Det offentlige, dvs stat og kommuner, eier så godt som alt av vannkraft i Norge. Så "alt" av inntekter kommer inn til det offentlige, bare se hvor mye staten tar ut av Statkraft i utbytte hvert år f.eks.
Profilberegning av Forbruk - Hvordan fungerer det?
http://www.fortum.no/no/Strom/Kundeservice/Maleravlesning/Hva-er-en-standardprofil/
"
"Hvordan kan e-verket vite hvordan strømforbruket mitt er dag for dag?" er det mange som spør oss om. Svaret er at det vet vi naturligvis ikke ettersom forbruket ikke registreres kontinuerlig hos oss, bare i forbindelse med måleravlesningene. Det beregnes, og beregningsmåten beskrives nedenfor.
Forbruket til den enkelte kunde fordeles etter en såkalt forbruksprofil, eller JIP - justert innmatingsprofil. All kraft som mates inn i Fortum Distributions nett, måles hver time. Fra dette trekkes det forbruk som måles hver time hos store kunder (forbruk over 100 000 kWh årlig). Tilbake står da summen av alt forbruk hos alle små kunder. Med dette som basis kan vi beregne hva summen av alle småkunders forbruk hver dag utgjør i prosent av samlet årsforbruk for de samme kundene. Vi går ut fra at alle bruker strøm på samme måte, og da kan vi også beregne den enkelte kundes forbruk hver dag.
Norges vassdrags- og energidirektorat har pålagt alle nettselskapene å beregne denne profilen. Den er grunnlaget for nettselskapenes avregning av det volum vi som kraftleverandør leverer til våre kunder. Alle kraftleverandører benytter den profilen de får av nettselskapene for å beregne hver enkelt kundes forbruk mellom hver prisendring.
Noen reagerer på dette med henvisning til at de ikke er hjemme, de har brukt ekstra lite strøm i en periode etc. Sum forbruk som er målt er riktig, og vi har ingen muligheter for å vite hvem som i så fall har brukt mer strøm enn beregnet. Vi kan derfor ikke fravike bruk av profilen. Kunder som ønsker en mer nøyaktig beregning av forbruk og kraftpris, kan lese av måleren dagen før hver prisendring(*). Rutinemessig avlesning, for eksempel ukentlig eller månedlig, vil også bidra til bedre beregninger. Til avlesningen kan du bruke kontofonen vår, tlf. 06910 (tast 2), eller måleravlesningsapplikasjonen som ligger på Internett. Vi har dessverre ikke kapasitet til å ta imot måleravlesninger på e-post eller pr. telefon."
(*) Jeg har spotpris.... Dette blir slitsomt...
https://byggebolig.no/dagligbank/darlig-erfaring-med-jula-club-smart-kredittfaktura/
Byggeblog bad: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/byggeblogg-nytt-bad-i-gammel-villa/
Definitivt. Media oppfører seg som en gjeterhund. De er flinke til å drive prisene dit markedet vil ha dem.
Hilsen enda en sau
Det vil uansett lønne seg å skru ned....
Jobbet tidligere for en av de store riksentrepenørene som skytebas og skulle i forbindelse med oppgradering(bygge nytt utenpå det gamle for deretter å legge ned det gamle) sprenge ut et av mange bekkeinntak. Vi skulle på befaring med byggherre(Hydro) og skulle derfor fly inn på fjellet med helikopter midtvinters. Først så kunne ikke byggherre skjønne hvor vi var da vi kom frem for terrenget skulle ikke se sånn ut i.h.t kart( og konsesjonskravene til fyllingsgrad, det er et absolutt krav om maks og minimums fyllingsgrad). Etter noe innmåling og beregninger fant byggherre selv ut at det var 6(seks) meter høyere en maksimalt tillat fyllings grad......EHHHH, TABBBBBBEEE...Hele Jobben måtte utsettes til nedtapping hadde funnet sted. Men poenget med historien er: Unnskyldningen for at det var for mye vann!!! Det er bare på hovedmagasinene det er krav omm sensorer som forteller fyllingsgraden, og ikke alle sidemagasin. De tapper hovedmagasinene om sommeren med salg til utlandet. Deretter markedsføres det med rekord lav fyllingsgrad, for deretter å åpne opp for nedtapping av alle sidemagasin for å øke produksjonen igjen...Dette medfører store inntjeninger hele året.
Skjønte dere den!!!! Pengepolitikken som styrer, ikke almennhetens interresse for sikker strømleveranse og billig strøm
Vi har også fastpris på 34øre pr kw:) og nettleie på 31 øre:) Skryte skryte.....
:o
Dersom dette er representativt for mange magasiner, er det jo regelrett svindel.
Eller kreativ bokføring.
Du er ikke den første som sier dette. Finnes det noe dokumentasjon noe sted?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men alle vil tjene penger, vi hadde nok gjort det samme. Staten skulle beholdt kontrollen på magasinene.
Det offentlige, dvs stat og kommuner, eier så godt som alt av vannkraft i Norge. Så "alt" av inntekter kommer inn til det offentlige, bare se hvor mye staten tar ut av Statkraft i utbytte hvert år f.eks.