16,111
14
2
OBSOBS forsiktig: Allposters.no
661
Bærum
1
Bare en liten advarsel:
Når man søker etter nettbutikker som selger plakater havner alltid allposters.no øverst. De oppgir alle priser i NOK, siden er på norsk og det står ikke noe om at MVA kommer i tillegg, selv ikke når man betaler. Dette oppdager man først når sendingene kommer i oppkrav. Dette vil jeg si grenser mot svindel.
Går man inn på hjelp fra hovedsiden, og leter litt rundt så står det informasjon om dette. Men hvem i all verden sjekker slik på en norsk nettside med priser i NOK??
Kjøpet ble dermed betydelig dyrere enn antatt, og jeg kommer aldri til å handle fra denne butikken igjen.
Når man søker etter nettbutikker som selger plakater havner alltid allposters.no øverst. De oppgir alle priser i NOK, siden er på norsk og det står ikke noe om at MVA kommer i tillegg, selv ikke når man betaler. Dette oppdager man først når sendingene kommer i oppkrav. Dette vil jeg si grenser mot svindel.
Går man inn på hjelp fra hovedsiden, og leter litt rundt så står det informasjon om dette. Men hvem i all verden sjekker slik på en norsk nettside med priser i NOK??
Kjøpet ble dermed betydelig dyrere enn antatt, og jeg kommer aldri til å handle fra denne butikken igjen.
Jeg har tidligere handlet på allposters og ikke stusset over dette fordi jeg har sett på leveringsdokumentene at jeg ikke har betalt mva og at det jeg bestilte ble levert fra Tyskland. Da var det ingen overraskelse at det ville påløpe mva ved innførsel til Norge.
Men jeg er enig i at man bør reagere på allposters. Når man bestiller får man ikke inntrykk av at man importerer noe, de har .no i nettadressen sin og man for også svar fra en norsk kundebehandler dersom man kontakter dem. Det hadde vært enkelt for allposters å gjort dette tydligere for de som handler der.
Jeg har hatt lignende episoder med håndverkere som i sitt tilbud har gitt en pris og når jobben er gjort og fakturaen kommer er det avtalt pris + mva som dukker opp. Jeg har selvfølgelig nektet å beatale mer enn hva som er avtalt og påpekt at ovenfor forbrukere er det et krav om at de skal oppgi prisen inkl. mva. Ovenfor allposters blir en slik løsning vanskeligere siden man ikke får ut varen før man betaler momsen.
Forbrukerlov i Norge gjelder naturligvis ikkje for det firmaet.
Svelg kamelen og sjekk nettsidene betre neste gang før du handler.
Hva med å sende dem en mail eller ta kontakt med dem på kundeservice (de snakker jo norsk der) og gi dem et hint eller spørre dem om de har planer eller kan gjøre det litt mer oversiktelig?
De har opplyst på hjemmesiden følgende:
Inkluderer prisene deres MVA?
Nei, prisene som er oppgitt på Allposters.no inkluderer ikke merverdiavgift (MVA).
Hvis gjeldende, vil MVA bli innkrevet av transportøren på leveringstidspunktet.
Å si at en bedrift oppfører seg som idioter og oppfordre til å sette en stopper for dem... Du verdens rike du kommer til å få det tøft i livet :-)
Ja, det kommer fram under "Om oss" med lysegrå link nederst på siden at dette er et internasjonalt/utenlandsk firma, og det kommer fram under "salgsbetingelser" og "vilkår for bruk" at nederlandsk lov gjelder, men heller ikke der står det noe om at mva. kommer i tillegg.
Sitatet fra runema om at mva. ikke er inkludert må være veldig godt gjemt. Jeg finner det ikke.
Men er vel en fare for at enkelte utenlandske sjapper ikke kjenner til alle norske regler, evt om de bare velger å gi faen...
Å vurdere om et foretak er etablert i et annet land enn hjemlandet kan være en krevende øvelse både i forhold til faktum og jussen. Med mindre man har inngående kjennskap til hvordan allposters har organisert seg blir dette bare synsing.
Både ja og nei. For en enkel sjekk er det bare å bruke whois hos Norid, og deretter går via brreg.no: http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=996805786
"Virksomhet/art/bransje: Registrering av domene."
Regler om markedsføring er ikke noe jeg har mye kjennskap til, men om allposters må oppgi pris inkl mva ser ut til å koke ned til om virksomheten er rettet mot norske forbrukere, jf markedsføringsloven § 4. Siden websiden har .no adresse, er på norsk, pris oppgis i NOK og norsk kundebehandler må svaret trolig være ja. De skal dermed i utgangspunktet oppgi sine priser som andre virksomheter i Norge, jf forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester § 4.
Spørsmålet er om det er forhold i EØS avtalen som medfører at at markedsføringsloven får begrenset rekkevidde, jf ot.prp. nr 55 (2007-08) s. 190.
Så hvis Haakon2012 faktisk klager de inn for forbrukerombudet får vi kanskje et svar på hva som er fasit.