Er det forresten noen som vet om en rørlegger som ikke har lokal godkjenning kan belaste kunden for dette? Kan ikke forstå at jeg skal betale for at han ikke har lov til å jobbe her jeg bor, da burde han jo opplyst om at dette vile bli en ekstra kostnad?
Ingen har lokal godkjenning, det søker man om fra prosjekt til prosjekt.
I samtlige kommuner vi har søkt om ansvarsrett (vi er sentralt godkjent for ansvarsrett, men man må likevel søke lokal godkjenning pr prosjekt) blir sakbehandlingsgebyret sendt direkte til tiltakshaver/Byggherre (kunden).
Vi opplyser om at kommunale gebyrer tilkommer, lete frem satsene til den enkelte kommune kan da tiltakshaver gjøre selv, de er oppgitt på hjemmesiden deres.
Gjerne jeg har formulert meg feil. Denne rørleggeren har kun lokal godkjenning i Haugesund kommune (så vidt jeg vet), han har ikke sentral godkjenning. Nå han da skulle arbeide hos meg trengte han lokal godkjenning i Tysvær kommune. Han ble da fakturert for 1008,- for dette fra kommunen. Han har da selvfølgelig også søkt om ansvarsrett (disse papirene fylte byggeleder ut pga han klarte det ikke selv), der jeg har fått fakturaen for dette. Jeg har da betalt denne.
Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg skal betale for at han ikke har godkjenning til å jobbe i Tysvær kommune? Da burde han jo opplyst om at dette ville komme i tillegg i prisen? Jeg kan da ikke vite at denne fyren ikke har sentral/lokal godkjenning!!!
Det er ingenting som heter lokalt eller sentalt godkjent. Det er enten lokalt godkjent for ansvarsrett eller sentralt godkjent for ansvarsrett. Er man sentralt godkjent for ansvarsrett så har man dokumentert kvalifikasjonene sine i et sentralt organ (BE) for de nærmeste tre årene, noe som forenkler søknadsbehandlingenfor den enkelte kommunen. I enhver bggesak må man søke om lokal godkjenning for ansvarsrett, selv om man er sentratl godkjent for ansvarsrett. Har man ikke sentral godkjenning for ansvarsrett må man dokumentere kvalifikasjonene fra byggesak til byggesak. Mange kommuner opererer derfor med ulike satser for lokal eller sentral godkjenning for ansvarsett fodi saksbehandlingen nødendigvis er større for en søknad om lokal godkjenning for ansvarsrett uten en sentral godkjenning for ansarsrett i bakgrunnen.
Rørleggeren din er altså ikke lokalt godkjent hverken i Haugesund eller noe annet sted.
Aha... litt treg i oppfattelsen altså :p Men er det vanlig at kunden skal betale for at rørleggeren ikke har sentral godkjenning? (mener at det er "gratis" når en har sentral godkjenning, at en da kun betaler for ansvarsrett) Og er det vanlig at rørlegger skal kunne ta påslag på dette på 792,- + et administrasjonsgebyr på 500,-??? Kan ikke forstå at han har lov til det. Skal ringe forbrukerrådet når de åpner...
Det er vanlig at kunde betaler kommunale gebyrer. Hadde rørlegger registrert seg sentralt ville det medført kostnader som han må bake inn i prisen. Det er det offentlige som skal ha penger. Du får skylde på dem.
Jeg har fått et pristilbud der dette ikke er nevnt i det hele tatt. Rekner nå med at alt er med i et pristilbud. Viss det er noe som ikke er med i tilbudet skal jo dette opplyses om. Det har seg sånn at jeg fikk faktura for dette arbeidet for over 6 måneder siden. Og det er først nå når han finner ut at han har fakturert meg for et tappevannsskap for mye han han legger på at jeg plutselig nå skal betale for søknad til kommunen og et administrasjonsgebyr..
Det står følgende på forbrukerrådet sine sider: "entreprenøren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, faktureringsgebyr e.l. i tillegg til prisen for tjenesten." Jeg rekner med at dette forklarer at han ikke kan ta seg betalt for dette han kaller administrasjonsgebyr?
Jeg ser også at det står på nettsidene deres at: "hvis avtalen gjelder både planlegging og oppføring av boligen, må du betale offentlige avgifter, samt ansvarsrett etter plan- og bygningsloven i tillegg til prisen." Rørleggeren har ikke gjort annet enn rørarbeid, og jeg rekner med at denne bortfaller? Eventuelt hva er det som gjelder? Noen som vet?
Er et forferdelig mas fra meg innpå her, men det er en ganske fortvilende situasjon å være i
I samtlige kommuner vi har søkt om ansvarsrett (vi er sentralt godkjent for ansvarsrett, men man må likevel søke lokal godkjenning pr prosjekt) blir sakbehandlingsgebyret sendt direkte til tiltakshaver/Byggherre (kunden).
Vi opplyser om at kommunale gebyrer tilkommer, lete frem satsene til den enkelte kommune kan da tiltakshaver gjøre selv, de er oppgitt på hjemmesiden deres.
For membranarbeid i min kommune var gebyrene slik
Lokal godkjenning 7000 kr
Selvbygger 3500 kr
Med sentral godkjenning 2000 kr
Ofte brukes begrepet "lokal godkjenning" feil om en som har papirene i orden for å få lokal godkjenning. Uten å ha blitt flådd har ingen godkjenning.
Nå han da skulle arbeide hos meg trengte han lokal godkjenning i Tysvær kommune. Han ble da fakturert for 1008,- for dette fra kommunen.
Han har da selvfølgelig også søkt om ansvarsrett (disse papirene fylte byggeleder ut pga han klarte det ikke selv), der jeg har fått fakturaen for dette. Jeg har da betalt denne.
Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg skal betale for at han ikke har godkjenning til å jobbe i Tysvær kommune? Da burde han jo opplyst om at dette ville komme i tillegg i prisen? Jeg kan da ikke vite at denne fyren ikke har sentral/lokal godkjenning!!!
Call your Congressman
Det er ingenting som heter lokalt eller sentalt godkjent.
Det er enten lokalt godkjent for ansvarsrett eller sentralt godkjent for ansvarsrett. Er man sentralt godkjent for ansvarsrett så har man dokumentert kvalifikasjonene sine i et sentralt organ (BE) for de nærmeste tre årene, noe som forenkler søknadsbehandlingenfor den enkelte kommunen. I enhver bggesak må man søke om lokal godkjenning for ansvarsrett, selv om man er sentratl godkjent for ansvarsrett.
Har man ikke sentral godkjenning for ansvarsrett må man dokumentere kvalifikasjonene fra byggesak til byggesak. Mange kommuner opererer derfor med ulike satser for lokal eller sentral godkjenning for ansvarsett fodi saksbehandlingen nødendigvis er større for en søknad om lokal godkjenning for ansvarsrett uten en sentral godkjenning for ansarsrett i bakgrunnen.
Rørleggeren din er altså ikke lokalt godkjent hverken i Haugesund eller noe annet sted.
Men er det vanlig at kunden skal betale for at rørleggeren ikke har sentral godkjenning? (mener at det er "gratis" når en har sentral godkjenning, at en da kun betaler for ansvarsrett)
Og er det vanlig at rørlegger skal kunne ta påslag på dette på 792,- + et administrasjonsgebyr på 500,-??? Kan ikke forstå at han har lov til det.
Skal ringe forbrukerrådet når de åpner...
Det er vanlig at kunde betaler kommunale gebyrer. Hadde rørlegger registrert seg sentralt ville det medført kostnader som han må bake inn i prisen. Det er det offentlige som skal ha penger. Du får skylde på dem.
Det har seg sånn at jeg fikk faktura for dette arbeidet for over 6 måneder siden. Og det er først nå når han finner ut at han har fakturert meg for et tappevannsskap for mye han han legger på at jeg plutselig nå skal betale for søknad til kommunen og et administrasjonsgebyr..
Jeg ser også at det står på nettsidene deres at: "hvis avtalen gjelder både planlegging og oppføring av boligen, må du betale offentlige avgifter, samt ansvarsrett etter plan- og bygningsloven i tillegg til prisen." Rørleggeren har ikke gjort annet enn rørarbeid, og jeg rekner med at denne bortfaller? Eventuelt hva er det som gjelder? Noen som vet?
Er et forferdelig mas fra meg innpå her, men det er en ganske fortvilende situasjon å være i