6,370
14
0
Fikk feil garderobedører, hva har vi krav på?
308
Karmøy, Rogaland
0
Vi bestilte en komplett garderobe hos en forhandler i Stavanger for en liten stund tilbake. Denne er nå hentet, og når vi skulle montere merket vi at dørene var for korte, slik at vi ikke kunne bruke de slik vi ville.
Vi tok kontakt med forhandleren som innrømmet skyld med en gang, og ville bestille nye dører. Forsåvidt greit nok, men dette betyr noen uker ventetid, samt nok en runde med å få lånt tilhenger og kjøre til Stavanger med de ulempene og kostnadene det medfører (ferje, bompenger osv.). Jeg jobber heldigvis i rotasjon, så jeg slipper å måtte ta meg fri.
Jeg spurte derfor om vi heller kunne få en økonomisk kompensasjon og heller benytte oss av de dørene vi har fått. Dette medfører at vi må fore ned og jukse litt, men det går forsåvidt greit.
Jeg så for meg at vi kunne få refundert en større prosentandel av det dørene kostet, ettersom disse er bestilt på mål og er ubrukelige for forhandleren likevel.
Tilbudet vi fikk var på usle (etter min mening) 5% på hele ordren, noe som tilsvarer ca. 1200kr. Alternativet er som sagt nye dører, men uten noen form for refusjon når det kommer til reiseutgifter og tort og svie. Dørene i seg selv kostet rundt 14000,-.
Jeg synes ikke noen av disse tilbudene var noe å hoppe i taket for, men før jeg begynner å "krangle", har vi rett på noe mer? Kan vi kreve å få dekket reiseutgifter og slikt? Det er ikke forhandleren sin feil at vi bor noen timer unna, men så er det ikke vår feil at de gjør feil med bestillingen heller.
Vi tok kontakt med forhandleren som innrømmet skyld med en gang, og ville bestille nye dører. Forsåvidt greit nok, men dette betyr noen uker ventetid, samt nok en runde med å få lånt tilhenger og kjøre til Stavanger med de ulempene og kostnadene det medfører (ferje, bompenger osv.). Jeg jobber heldigvis i rotasjon, så jeg slipper å måtte ta meg fri.
Jeg spurte derfor om vi heller kunne få en økonomisk kompensasjon og heller benytte oss av de dørene vi har fått. Dette medfører at vi må fore ned og jukse litt, men det går forsåvidt greit.
Jeg så for meg at vi kunne få refundert en større prosentandel av det dørene kostet, ettersom disse er bestilt på mål og er ubrukelige for forhandleren likevel.
Tilbudet vi fikk var på usle (etter min mening) 5% på hele ordren, noe som tilsvarer ca. 1200kr. Alternativet er som sagt nye dører, men uten noen form for refusjon når det kommer til reiseutgifter og tort og svie. Dørene i seg selv kostet rundt 14000,-.
Jeg synes ikke noen av disse tilbudene var noe å hoppe i taket for, men før jeg begynner å "krangle", har vi rett på noe mer? Kan vi kreve å få dekket reiseutgifter og slikt? Det er ikke forhandleren sin feil at vi bor noen timer unna, men så er det ikke vår feil at de gjør feil med bestillingen heller.
Det betyr i praksis at du utover det er overlatt til selgerens godvilje.
§ 40 sier at du kan kreve erstatning for det tap som følger av mangel ved tingen, men ikke indirekte tap. Men dersom mangelen skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side, kan man kreve erstatning.
§ 67 sier noe om hva som kan erstattes: utlegg, som man med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge.
Ta nye dører og få det perfekt. Det er tross alt dyre dører dere har bestilt så dere burde ikke ta til takke mednoe som ikke er helt bra.
Om dere fikk tilbudet når dere skulle bestille dørene "Vi har noe feilvare fra tidligere som er nesten samme som dere skal ha, vil dere kjøpe dem for kr 1200 mindre?"
Tror ikke dere ville sagt ja til det og da bør dere ikke si a nå. Men det går også an å gi butikken et mottilbud. Dersom dere får 5 tusen i avslag er det greit ellers vil dere ha nytt.
Jeg er forøvrig enig i at vi burde fått nærmere 5000,-, men det var enten dette eller nye dører, så da tok vi den letteste veien.
Hvorvidt vi hadde kjøpt dører på feil mål for 1200,- mindre er jeg usikker på, men du har nok rett i det du sier.
1200 avslag for dører til 14000? Det var fnuttig. Det er under 10%! Jeg hadde aldri funnet meg i noe slikt.
Jeg hadde krevd nye dører levert. (Jeg mener det er nok presedens for å kreve dette iht kjøpsloven)
Alternativ et avslag på 14000 eller meget nær dette.
Hvilken butikk er dette?
Dette er en forhandler som har veldig, veldig irriterende radioreklamer.
Hvis det er den jeg tror har de vært kjipe når ting har blitt feil...