Tror mange missforstår litt hva en importør eller distributør er. Om et slikt firma hadde hele markedet selv hadde man hatt en monopolsituasjon på det varemerket. Som regel ønsker en importør å selge til et utvalg butikker/kjeder nettopp for å skape konkurranse og økt salg. Importørens oppgave er å fortolle, holde lager, behandle reklamasjoner, markedsføre etc. Dette er nødvendige oppgaver som koster penger.
Vi har selv hatt muligheten til å egenimportere varer som ikke har vært kjent i Det Norske markedet. Dette gjør ikke nødvendigvis at vi kan selge produktet billigere, da vi får mange utgifter som importøren normalt ville tatt.
Jeg ser at Festool lager fine produkter og at noen verdsetter dette mer enn f.eks blå Bosh. Grunnen til at jeg nevnte Bosch var for å belyse at både Festool og Bosch er betydelig billigere i utlandet. Prisforskjellen er relativt lik i Norge og i utlandet. Om det var slik at Motek misbrukte sitt monopol på Festool burde merket vært enda dyrere i Norge enn det det er. Men for min del om jeg drev Motek, ville jeg solgt til hvem som helst til den beste prisen jeg kunne gi. Kaseapparatene våre har aldri brydd seg om hvem som kommer med myntene.
En slik tankegang er vel noe av grunnen til at DEWALT ikke er så populært lenger som før. Det er noe av "merkevaren" som er borte når man kan kjøpe verktøyet der hvor man handler melk og brød... Ønsker vi å ha det slik?
Følg med på kampanjer til de respektive leverandørene - da blir ikke prisdifferansen SÅ stor, og man får et produkt hos nærmeste byggevarebutikk og kort tjenestevei til en evnt garantireparasjon.
Ja, vi ønsker å ha det slik, slike "enelevrandører" på et marked er bare til ulmepe for forbrukerene, og stor prisnedgang er resultet nesten hver eneste gang de blir brutt på et vis.
AtW
Man kan vel si at en Festool Domino fres ikke er for "hvermansen" i gata....og det skal det heller ikke være. Og det er godt at det fremdeles er leverandører som ikke tenker som deg - og ikke ønsker sine produkter vist frem i nærmeste dagligvare.
Mener dere at dere heller vil betale dagens pris for Festool sålenge den ikke selges på coop? Meget interessant. I min bransje er det slik, men hadde aldri trodd at noen tenkte slik med et redskap. Så da ser man på Festool som et produkt som tilfører respekt og beundring fra dem som ikke har råd eller prioriterer på samme måte, på lignende vis som man gjør med en bil,plagg etc. Utrolig artig.. Om dette er riktig og at flere tenker slik er det faktisk mulig å lage et helt nytt trendkonsept i Norge basert på verktøy og utstyr. Mulig dette hadde blitt guttas svar på veskehysteriet til jentene.. ;D
Sjekket regnskapet til motek de har ca 400 mill i overskudd siste 4 år, de har også ca 100% påslag på varekost, dette er etter alle rabatter er gitt selvsagt.
Man kan vel si at en Festool Domino fres ikke er for "hvermansen" i gata....og det skal det heller ikke være. Og det er godt at det fremdeles er leverandører som ikke tenker som deg - og ikke ønsker sine produkter vist frem i nærmeste dagligvare.
Importer...
Kanskje godt for de som kjøper verktøy og andre produkter for å få høyere status, istedet for å prioritere bruk, og få best mulig verktøy/produkt for pengene.
Dette med varepåslag er noe som mange stresser veldig med. Kan prøve å belyse/forvirre litt rundt temaet slik jeg opplever det i min hverdag.
Varepåslag eller priskalkyle er ikke det samme som driftsresultat. En kalkyle er en gjetting på korrekt ut pris, sett i fra bedriften sin side. Noen av de viktigste momentene som blir vurdert er: varens innpris, volumet man tror varen representerer, tilgjengelighet til å skaffe flere varer, varens omløpshastighet til gitt pris og sikkert noen til. Når varen er solgt sitter man igjen med noe vi kaller dekningsbidrag. Eller bruttofortjeneste som mange kaller det. DB er midler som brukes til drift av firmaet. Når alle utgifter til drift er betalt sitter man igjen med et driftsresultat.
I min verden er et driftsresultat på 10% av netto omsetning godkjent. Det er da et resultat som er noe bedre enn penger plassert i banken. Men det bør det også være da risikoen er skyhøy i forhold og nettene mer søvnløse.
Kjedene jeg konkurerer mot prøver alltid å selge merkevarene billigere enn vi tåler. Dette kan de gjøre da de har egenproduserte varer som har marginer på 70-80%. De flinkeste kjedene har gjerne driftsresultater rundt 30% av netto omsetning. Allikevel blir de ofte oppfattet rimelige av konsumenten..
Det eneste vi kan bite fra oss på er litt av det samme som Festool fansen liker ser det ut til. Vi kan snappe opp mer nyskapende saker tidligere enn massekanalene oppfatter. Vi kan også gi en bedre opplevelse da konsumenten treffer entusiaster i kjøpsøyeblikket.
Artig å se at noen setter pris på slikt i verktøyverdenen også. Har sagt det før at jeg gjerne skulle sett en godtebutikk med alt mulig verktøy, slik som vi kan oppleve innen sportsutsyr.
I min verden er et driftsresultat på 10% av netto omsetning godkjent. Det er da et resultat som er noe bedre enn penger plassert i banken. Men det bør det også være da risikoen er skyhøy i forhold og nettene mer søvnløse.
Dette er jo ikke direkte sammenliknbart? For å få banplasseringspenger for en million, så må du faktisk ha en million liggende, du må ikke det i det heel tatt for å ha en omstening på en million, omsetningen er penger som går "igjennom" din bedrift. I prinsiippet kan du ha en tusenlapp og starte en bedrift som omsetter for 10 millioner.
Hadde bestemt meg for å kjøpe en slik fres nå, og bestilte en fra England hvor jeg også har kjøpt det meste av FESTOOL utstyret før. Fikk nå til svar at det var ny policy av Festool, og at de ikke fikk sende verktøy som krevde garantiansvar utenfor EU.
Norge er en del av EUsamarbeidet. Å nekte å sende til Norge er ikke lov. Dette kan koste dem dyrt.
De gadd ikke selg Miele fordi Elkjøp og Expert fikk laget egne, dårligere speccede modeler for å ha en prisfordel.
Disse tilbudsmaskinene er virkelig gode kjøp. Når du prøver å kjøpe en slik maskin blir man frarådet å kjøpe dem fordi de er dårlige. De er i egentlig bare "vanlige" modeller med annen programmering.
Det er dessuten vanlig at de store kjedene har egene varer slik at prisgarantier ikke kan slå tilbake på dem. Er man den eneste som selger noe er man rimligst ;D
Hadde bestemt meg for å kjøpe en slik fres nå, og bestilte en fra England hvor jeg også har kjøpt det meste av FESTOOL utstyret før. Fikk nå til svar at det var ny policy av Festool, og at de ikke fikk sende verktøy som krevde garantiansvar utenfor EU.
Norge er en del av EUsamarbeidet. Å nekte å sende til Norge er ikke lov. Dette kan koste dem dyrt.
Og hvor kan man i såfall klage da? Hadde jo vært interessant :)
Vi har selv hatt muligheten til å egenimportere varer som ikke har vært kjent i Det Norske markedet. Dette gjør ikke nødvendigvis at vi kan selge produktet billigere, da vi får mange utgifter som importøren normalt ville tatt.
Man kan vel si at en Festool Domino fres ikke er for "hvermansen" i gata....og det skal det heller ikke være.
Og det er godt at det fremdeles er leverandører som ikke tenker som deg - og ikke ønsker sine produkter vist frem i nærmeste dagligvare.
Importer...
Meget interessant. I min bransje er det slik, men hadde aldri trodd at noen tenkte slik med et redskap. Så da ser man på Festool som et produkt som tilfører respekt og beundring fra dem som ikke har råd eller prioriterer på samme måte, på lignende vis som man gjør med en bil,plagg etc.
Utrolig artig.. Om dette er riktig og at flere tenker slik er det faktisk mulig å lage et helt nytt trendkonsept i Norge basert på verktøy og utstyr. Mulig dette hadde blitt guttas svar på veskehysteriet til jentene.. ;D
Kanskje godt for de som kjøper verktøy og andre produkter for å få høyere status, istedet for å prioritere bruk, og få best mulig verktøy/produkt for pengene.
AtW
Varepåslag eller priskalkyle er ikke det samme som driftsresultat.
En kalkyle er en gjetting på korrekt ut pris, sett i fra bedriften sin side. Noen av de viktigste momentene som blir vurdert er: varens innpris, volumet man tror varen representerer, tilgjengelighet til å skaffe flere varer, varens omløpshastighet til gitt pris og sikkert noen til.
Når varen er solgt sitter man igjen med noe vi kaller dekningsbidrag. Eller bruttofortjeneste som mange kaller det. DB er midler som brukes til drift av firmaet.
Når alle utgifter til drift er betalt sitter man igjen med et driftsresultat.
I min verden er et driftsresultat på 10% av netto omsetning godkjent. Det er da et resultat som er noe bedre enn penger plassert i banken. Men det bør det også være da risikoen er skyhøy i forhold og nettene mer søvnløse.
Kjedene jeg konkurerer mot prøver alltid å selge merkevarene billigere enn vi tåler. Dette kan de gjøre da de har egenproduserte varer som har marginer på 70-80%.
De flinkeste kjedene har gjerne driftsresultater rundt 30% av netto omsetning. Allikevel blir de ofte oppfattet rimelige av konsumenten..
Det eneste vi kan bite fra oss på er litt av det samme som Festool fansen liker ser det ut til. Vi kan snappe opp mer nyskapende saker tidligere enn massekanalene oppfatter. Vi kan også gi en bedre opplevelse da konsumenten treffer entusiaster i kjøpsøyeblikket.
Artig å se at noen setter pris på slikt i verktøyverdenen også. Har sagt det før at jeg gjerne skulle sett en godtebutikk med alt mulig verktøy, slik som vi kan oppleve innen sportsutsyr.
Dette er jo ikke direkte sammenliknbart? For å få banplasseringspenger for en million, så må du faktisk ha en million liggende, du må ikke det i det heel tatt for å ha en omstening på en million, omsetningen er penger som går "igjennom" din bedrift. I prinsiippet kan du ha en tusenlapp og starte en bedrift som omsetter for 10 millioner.
AtW
Det er dessuten vanlig at de store kjedene har egene varer slik at prisgarantier ikke kan slå tilbake på dem. Er man den eneste som selger noe er man rimligst ;D
Og hvor kan man i såfall klage da? Hadde jo vært interessant :)
Beerburper