376    10    0  

Klima i isolert garasje

 27     0
Jeg har en garasje som ble bygget uisolert for ca 4 år siden. Den er 50 kvm med en hems, uten oppholdsrom. Jeg tenkte at det ville være fint å få kledd den igjen på innsiden, så dette prosjektet har jeg begynt med selv. I den forbindelse tenkte jeg at det sikkert var lurt å dytte isolasjon i veggene før jeg kledde igjen, slik at det var mulighet for å holde en liten grunnvarme gjennom vinteren, da jeg så for meg at dette kunne være bra for tingene og bilene som skulle oppbevares her. Jeg har ikke brukt plast utenpå isolasjonen, da en snekker fortalte meg at dette ikke burde brukes med mindre man skal varme det opp til oppholdsrom-temperatur.

Nå begynner jeg å bli litt usikker på hva jeg egentlig bør gjøre i forhold til varme og luftfuktighet her, og vil gjerne ha noen tips. Tanken min var å ha en liten panelovn på veggen som kunne sørge for en grunnvarme rundt 5-10 grader for eksempel, men så leser jeg folk som skriver at lunken garasje er det verste du kan ha med tanke på rust, så da blir jeg veldig usikker. Jeg har kjøpt 4 vanlige ventiler for å sørge for luftgjennomstrømming, men har bare montert èn av dem så langt. Burde jeg egentlig ha aktivt avtrekk her, for å sørge for at fuktig luft raskt blir byttet ut?

Et annet spørsmål dersom lunk ikke er å foretrekke: Vil det at jeg har isolert garasjen være negativt dersom jeg velger å ikke ha varmekilde på? Jeg må selvsagt passe på å ha åpne ventiler.

Jeg har vurdert muligheten for å installere en liten varmepumpe der for å kunne sørge for at luftfuktigheten blir lav, men jeg er usikker på om det elektriske anlegget der nede vil tåle det. Av en eller annen grunn la elektriker bare opp 25a 3-fas ned til garasjen, og ikke 32a. Jeg har bestilt meg en el-bil (Polestar 2), og skal få installert Easee-lader i garasjen om kort tid. Denne hadde jeg da tenkt til å sette på en 20a kurs (har fordelerskap i garasjen), men i og med at kursen som går fra huset ned til garasjen bare er på 25a så høres det for meg ut som at det vil være tvilsomt å skulle kjøre en varmepumpe her i tillegg. Jeg er ikke elektriker, og jeg vet lite om hvordan 3-fas vs. 1-fas er med å påvirke dette, så her setter jeg pris på om noen har noe å tilføye. Kjedelig å sette inn varmepumpe dersom det fører til at sikringen går når jeg skal lade bilen, eller at jeg må skru ned lade-effekten på easee-laderen ytterligere.

Det jeg altså er ute etter er en løsning som gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg for at klimaet i garasjen er skadelig for bilene og tingene som står der uten at det koster skjorta og gjør at sikringene ryker. Takk for alle innspill.

   #1
 240     0
Vil du ha det beste for bilen, parker i carport.
Enten bør du gå for full gjennomtrekk på ventiler så det mest mulig frisk luft, eller varmepumpe så du får et varmt og tørt klima i garasjen, da tørker fuktighet fort opp. Og det vil være en fordel med elbil med temperete batterier.

Men har du vindtett/asfaltplater utvendig?

Hvis du har it-nett, altså vanlig 230 volt. Så har du for lite strøm ut til garasjen. Du burde min ha 40 helst 50 amper. Da hadde du hatt nok til 32 amp lading og strøm til varme lys osv.

Men her gjelder det å fine ut hva du ønsker og bruke penger på.

Lykke te
  (trådstarter)
   #2
 27     0
Ja, jeg har vanlig 230v nett. Irriterende at elektrikeren bare la opp 25a ned til garasjen. Jeg prøvde å tyne dem litt på det for å høre om det var noe de kunne gjøre om på. Dette er tross alt et 5 år gammelt hus og 4 år gammel garasje, så infrastrukturen bør jo være god nok. I følge elektrikeren sim så på dette i dag så var det ikke nok plass til tjukkere kabel i koblingsboksen som ligger på ytterveggen til huset.

Jeg syns det er rart at de har gjort det sånn, men vet ikke om jeg kan ta de på noe heller, da jeg ikke spesifiserte hvor mange ampere jeg skulle ha ned til garasjen da de la opp strømmen der. Jeg tror konklusjonen er at jeg ikke har nok strøm til å drive både varmepumpe og elbil-lader, så da bør jeg vel sikkert gå for ventil med aktivt fuktstyrt avtrekk og bare ha den lille ovnen stående inaktiv for det meste.. Garasjen har asfaltplater, ja.
   #3
 240     0
Ja, behøver ikke fuktstyrt vifte. Hvis du har nok ventiler på kryss og gjerne oppe og nede på veggen, så vil det bli trekk i de. Evt bare en avtrekksvifte som går hele tida.

Men du har ikke utvenig tilknytningskap? Altså skap ute der strømmen kommer inn og strømmåler står?
For da er det kanskje mulig å legge kabel herfra til garasje?
Hvis det er for lite rør å trekke kabel i kan du spørre elektrikker om mulighet for en kabel som heter TXFP. Denne har tynnere isolasjon og har hjelpet meg i slik sitvasjon.

For å forsvare elektrikker, så for 4-5 årsiden var ikke el biler det de er i dag.
Men mange klarer seg med 16 amp lading til elbil, og da har du strøm til varmepumpe.
Men jeg ville nok fått litt angst med en ladetid på 22 timer(16amp) mot 15 timer(32amp).

Husk også driftskostnader med å varme opp garasjen hele tida. Så er nok billigere med kald garasje.
  (trådstarter)
   #4
 27     0
Ok, takk for tipset. Skal nevne den kabelen for elektriker. Har utvendig strømskap med måler, men det står på motsatt side av huset, og vi er nettopp ferdig med steinlegging, så kommer nok ikke til å legge ny kabel i bakken derfra.

Fra innvendig sikringsskap ligger det en kabel ut til en koblingsboks på veggen. Jeg forsto det som at selve røret som går i bakken fra denne boksen og ned til fordelerskapet i garasjen var stort nok, men da han åpnet opp den koblingsboksen på husveggen sa han at "her er det ikke plass til mer, nei". Jeg vet ikke noen flere detaljer om det, desverre.

Jeg tror jeg kommer til å kjøre på med de fire ventilene jeg har kjøpt og sette en vifte inn i minst en av dem. Som du sier blir det fort dyrt å da skulle ha varme på, så jeg får heller bare bruke den ovnen i kortere perioder hvis det er sprengkulde (noe som sjeldent skjer her på Vestlandet..)

Så får jeg håpe at det blir greit. Et alternativ er kanskje å sette opp en luftavfukter der nede som kan slå inn dersom luftfuktigheten blir for høy..
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er en misforståelse at varmepumpe vil redusere fukt, oppvarmet garasje gjør ofte rust verre enn kald
Men vifte vil hjelpe til med sirkulasjon

Du må ha ventiler F.eks lavt foran og høyt bak det kan kanskje vøre nok
   #6
 240     0
Tja, hvis en varmer og sirkulere luft og sørger for ventilasjon, så vil jo klimaet i garasjen bli tørrere. Men det beste for bilen er å stå i en carport, da skal den ruste minst. Alternativet er å kjøre den inn i et rom som ei stue, der fukt fordamper fort og den står tørt. Alt imellom er ikke ideelt.

knutmarius Skal jo ikke si at elektrikker ikke har rett. Men finnes jo som regel muligheter hvis er kreativ. Feks bruke PN i rør isteden for kabel. Og den TFXP kabelen bør nok være et alternativ. Byttet ut 4G6 (PFXP) til 4G10 og da var faktisk den nye TFXP tynnere i diameter.

Eventuelt løfte opp en rad med steiner for å få ny kabel, for skjønner hvis dette ikke er noe alternativ.
  (trådstarter)
   #7
 27     0
Jeg skal nevne dette med TFXP-kabel for elektriker, og høre hva de har å si. Slik jeg forstår det er det ikke kabelen i bakken som er problemet, men heller røret som går fra innvending sikringsskap til koblingsboks på husveggen. Vil dere si at det at elektriker (som hadde strømopplegg for hele huset da det var nytt for 4 år siden, og som visste at vi hadde elbil allerede da) har handlet feil da de bare la opp 25A ned til garasjen, slik at de muligens bør være med å ta noe av kostnaden forbundet ved eventulet å oppgradere det? Når det gjelder klimaet så tror jeg at jeg kommer til å gå for å ha 4 ventiler, der en av dem har fuktstyrt vifte for å sørger for et greit klima. Så har jeg en ovn på veggen som jeg kan skru på ved spesielle behov. Kan eventuelt sette inn en fuktmåler og se om ting ser greit ut. Viser det seg at fuktnivået fortsatt er høyt så kan det kanskje være en mulighet å vurdere en luftavfukter

   #8
 240     0
Høres bra ut. Trur du har en god plan.

Angåede elektriske, spørs om det ligger kabeler eller enkel ledere mellom sikringsskap og koblingsboks. Hvis det ligger kabel kan nok denne byttes til fordel for TFXP.

F.eks ligger det en 4G6 PFXP der tåler den 29 amp. Mens en TFXP 4G6 tåler 38 amp. Tykkelse på 4G6 TFXP er 14.2mm men da og gå opp til 4G10 er tykkelsen 15.7mm.og ledevne på 51 amp. Så hvis det er lagt et 25mm rør burde det gå å trekke om.

Dette med å klage på at anlegget ikke er godt nok krever jo at du faktisk at forklart at du skulle ha anlegg klargjort for elbil eller annet strømkrevende i garasjen.
Men det å spørre på en pen måte at du ikke er fornøyd og mener de burde at informert bedre om hvilke alternativer som var mulig. Så hvis de har litt yrkesstolthet så burde de finne en løsning og det til den fin pris.

Synes jo de har lagt litt lite uansett. For en får jo ikke fordelt så mye på 3X25 amp. Kan vell maks sette opp 1 stk 15 amp. Og 2 stk 10 amp en fasa sikringer. Dette med samtidighetsfaktor satt til 1.

Ta en prat med trikker en gang til å legge det fram på en pen måte at de burde finne en løsning som kan oppfylle ditt behov.
   #9
 5,632     OSLO     0
Høres bra ut. Trur du har en god plan.

Angåede elektriske, spørs om det ligger kabeler eller enkel ledere mellom sikringsskap og koblingsboks. Hvis det ligger kabel kan nok denne byttes til fordel for TFXP.

F.eks ligger det en 4G6 PFXP der tåler den 29 amp. Mens en TFXP 4G6 tåler 38 amp. Tykkelse på 4G6 TFXP er 14.2mm men da og gå opp til 4G10 er tykkelsen 15.7mm.og ledevne på 51 amp. Så hvis det er lagt et 25mm rør burde det gå å trekke om.

Dette med å klage på at anlegget ikke er godt nok krever jo at du faktisk at forklart at du skulle ha anlegg klargjort for elbil eller annet strømkrevende i garasjen.
Men det å spørre på en pen måte at du ikke er fornøyd og mener de burde at informert bedre om hvilke alternativer som var mulig. Så hvis de har litt yrkesstolthet så burde de finne en løsning og det til den fin pris.

Synes jo de har lagt litt lite uansett. For en får jo ikke fordelt så mye på 3X25 amp. Kan vell maks sette opp 1 stk 15 amp. Og 2 stk 10 amp en fasa sikringer. Dette med samtidighetsfaktor satt til 1.

Ta en prat med trikker en gang til å legge det fram på en pen måte at de burde finne en løsning som kan oppfylle ditt behov.

her er jeg ganske sikker på at du tar feil, at kabelen tåler mer gjelder ikke i boliger, det gjelder i forbindelse med næring/industri etc.

jeg sendte mail til ene leverandøren og spurte om dette i fjor høst
   #10
 240     0
alt_er_mulig hvordan begrunner du det? En kabel har ikke forskjellig ledeevner om den er montert på forkjellige adresser. Det som spilller noe rolle er hvordan den er installert. Disse data jeg delte var med forlegning A2 - kabel i rør i en isolert vegg.

Hvis du tenker på dette med bolignormen (husker ikke paragraf nummer), som gjør at man må ta med I2 strømmen på sikringen i kabelberegningen, så gjelder bare den opp til 4 kvadrat kabel. Og i dette tilfellet er vi jo over det.

Uansett så er det er det opp til utførende montør/ansvarlig installatør og beregne ledeevne, spenningsfall og kortsluttingstrømmer osv. Men jeg ville bare belyse for trådstarter at det burde være muligheter for han. Hadde han vært min kunde hadde jeg prøvd å finni en løsning som gjorde det mulig.