3,013
30
3
Verksted, 9x13m plasstøpt betong, med flatt tak og terrase over.
331
Sunnmøre
0
Mitt drømmeprosjekt er nærmere realisering enn noen gang (uten at det dermed sakt er helt sikkert at det blir realisert). Status nå er at en sivilingeniør nå skal lage søknadstegninger basert på mine tegninger og få en godkjent rammesøknad. Slik at jeg med denne i hånd kan innhente tilbud fra entrepenørene.
Bygget er en forlengelse av eksisterende bolighus. Endeveggen understøpes slik at jeg får tilstrekkelig takhøyde. Taket på garasjen vil fungere som terrasse (en ganske stor en).
Utvendige mål blir sannsynligvis 9m bredde,13m dybde og 4,3 meter takhøyde. 2 stk porter på 3,25m bredde og 4m høyde.
Plasstøpt betong, utvendig isolert. Huset står på skrå tomt, og kjelleren er allerede halveis nedgravd, så det blir mye graving.
Starter denne tråden så tidlig for å forhåpentligvis få gode innspill. Starter samme tråden både på detailersclub og byggebolig for å hente impulser fra to forskjellige leire. Dersom noen har forslag til endring av planløsning så er jeg åpen for det. Det eneste som er låst er hvilken vegg portene er på, og at det må være en trapp opp til inngang til boligen i indre hjørne.
Inndelingen er tenkt slik:
Verksteddelen: ca 46m2, 4,7m bred og 9,6m dyp (8,7m med full takhøyde). Denne skal kun benyttes til det som det til enhver tid jobbes på, ingen ting skal lagres her. Det skal være lett og vaske og spyle. Det blir forhåpentligvis god plass til å arbeide på en bil, samtidig som f.eks en motorsykkel kan stå foran bilen. Det blir også teoretisk mulig å kjøre inn en midels stor campingvogn, bobil eller trekkvogn/tippbil. Nedsenket sakseløfter type Stenhøj Magix 30.
Lager med full takhøyde: ca 31m2, 3,7m bredde, 8,5 m dybde. Her er god plass til å lagre et par personbiler. Evnt. akkurat plass til å lagre en campingvogn, bobil eller trekkvogn/tippbil.
Lager med redusert takhøyde: ca 25m2. Her skal alt mulig lagres. Spesialverktøy, deler, hjulsett osv… Mye skap og hyller og alt slikt.
Hems: 8m bredde 3,7m dybde. Guttebule (på sikt), vinduer ned i garasjen.
Innerveggene blir forhåpentligvis ikke bærende, og kan teoretisk flyttes ved behov. Men med tanke på støping av gulv og fall til sluker, så har jeg en mistanke om at de likevel blir ganske «låst».
Hadde kanskje på en måte fått en romsligere og mer fleksibelt lokale hvis jeg hadde hatt det helt åpent. Men fordelene med å dele av er:
-Kan slipe/kappe/sveise/spyle/rote på verkstedet uten at noe av det som er lagret blir tilskitnet.
-Lettere å vaske etter arbeidet er ferdig.
-Mindre areal å varme opp.
-Kan ferdigstille verkstedet 100%, mens resten kan vente til økonomien tillater det.
Er 4,7 meter bredde nok til å ha god plass til å arbeide på en personbil? Da skal det i utgangspunktet ikke være noe langs veggene, med unntak av en vask ved døren, og kontrollpanel til sakseløfteren like foran bilen.
Jeg har fra før en liten vanlig dobbelgarasje (6,2x6,2m) som blir brukt til daglig parkering.
Bygget er en forlengelse av eksisterende bolighus. Endeveggen understøpes slik at jeg får tilstrekkelig takhøyde. Taket på garasjen vil fungere som terrasse (en ganske stor en).
Utvendige mål blir sannsynligvis 9m bredde,13m dybde og 4,3 meter takhøyde. 2 stk porter på 3,25m bredde og 4m høyde.
Plasstøpt betong, utvendig isolert. Huset står på skrå tomt, og kjelleren er allerede halveis nedgravd, så det blir mye graving.
Starter denne tråden så tidlig for å forhåpentligvis få gode innspill. Starter samme tråden både på detailersclub og byggebolig for å hente impulser fra to forskjellige leire. Dersom noen har forslag til endring av planløsning så er jeg åpen for det. Det eneste som er låst er hvilken vegg portene er på, og at det må være en trapp opp til inngang til boligen i indre hjørne.
Inndelingen er tenkt slik:
Verksteddelen: ca 46m2, 4,7m bred og 9,6m dyp (8,7m med full takhøyde). Denne skal kun benyttes til det som det til enhver tid jobbes på, ingen ting skal lagres her. Det skal være lett og vaske og spyle. Det blir forhåpentligvis god plass til å arbeide på en bil, samtidig som f.eks en motorsykkel kan stå foran bilen. Det blir også teoretisk mulig å kjøre inn en midels stor campingvogn, bobil eller trekkvogn/tippbil. Nedsenket sakseløfter type Stenhøj Magix 30.
Lager med full takhøyde: ca 31m2, 3,7m bredde, 8,5 m dybde. Her er god plass til å lagre et par personbiler. Evnt. akkurat plass til å lagre en campingvogn, bobil eller trekkvogn/tippbil.
Lager med redusert takhøyde: ca 25m2. Her skal alt mulig lagres. Spesialverktøy, deler, hjulsett osv… Mye skap og hyller og alt slikt.
Hems: 8m bredde 3,7m dybde. Guttebule (på sikt), vinduer ned i garasjen.
Innerveggene blir forhåpentligvis ikke bærende, og kan teoretisk flyttes ved behov. Men med tanke på støping av gulv og fall til sluker, så har jeg en mistanke om at de likevel blir ganske «låst».
Hadde kanskje på en måte fått en romsligere og mer fleksibelt lokale hvis jeg hadde hatt det helt åpent. Men fordelene med å dele av er:
-Kan slipe/kappe/sveise/spyle/rote på verkstedet uten at noe av det som er lagret blir tilskitnet.
-Lettere å vaske etter arbeidet er ferdig.
-Mindre areal å varme opp.
-Kan ferdigstille verkstedet 100%, mens resten kan vente til økonomien tillater det.
Er 4,7 meter bredde nok til å ha god plass til å arbeide på en personbil? Da skal det i utgangspunktet ikke være noe langs veggene, med unntak av en vask ved døren, og kontrollpanel til sakseløfteren like foran bilen.
Jeg har fra før en liten vanlig dobbelgarasje (6,2x6,2m) som blir brukt til daglig parkering.
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
Forfra
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
Side
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
bakfra (egentlig framsiden på huset)
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
side
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
plan garasje
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
plan hems
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
plan terrasse
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
snitt hems
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
Skisseprosjekt ferdig. Har tatt bort alt annet enn garasjen på tegningene for å anonymisere litt.
eehgil
(trådstarter)
331
Sunnmøre
0
bakside