181    4    0  

Bygge om garasjeport - fra strekkfjær til torsjonsfjær

 18     0
Fikk ikke opp garasjeporten her om dagen, og det viste seg fort at den ene strekkfjæra hadde røket. Godt bilen sto utenfor for her har vaiere, taljer og fjærer føket veggimellom. Festebraketter og opphengskrok hadde også blitt deformert.

For å slippe dette igjen tenker jeg å få bygd om til torsjonsfjær som jeg antar er en sikrere løsning? Det ser ut som det er gjort med den andre porten her allerede av et firma som het overhead door norway, men finner ikke info om disse på Google (tidligere eier).

Noen som har erfaring fra slik ombygging som kan fortelle litt? Tenker pris, om det er noe som kan gjøres selv, evt hvem som tar på seg slikt eller om det er annet man bør tenke på Smile

   #1
 4,130     0
Hvis du monterer fangwire/ sikkerhetswire slik den skal monteres så skal det ikke skje noe dramatisk om en fjær ryker.
En må passe på å bruke egne fester for sikkerhetswiren så ikke den løsner samtidig med fjæra hvis en krok ryker eller retter seg ut.
   #2
 24,032     Akershus     0
Fangwire? Mitt system er trolig for gammelt. Hvordan fungerer dette?
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 18     0
Fangwire hørtes ut som en god ide. Det var ikke montert på min. Jeg sliter med å få noen til å bygge om porten, så blir nok til at jeg bare bytter strekkfjærer selv. Jeg kunne vært interessert i å se et bilde av løsningen med fangwire hvis noen har det? Lurer også på om noen vet hvor man får kjøpt vinkeljern / festebraketter med hull til montering siden de ble deformert da fjæra røyk.