wth
   #11
 267     NA     0
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Motstandsmoment

48x98 c400 C24 ser ut til å være i svakeste laget mtp bruddgrense og monent. Nedbøying er en bruksgrensevurdering, og sier ikke om bjelkene tåler belastningen,

Nødvendig dimensjonerende bøyespenning:
S = M / W

M: q x L^2 / 8
q = 2,0 x 0.4 x 1.5 (lastfaktor)
W = b x h^2 / 6

S = 31.2 N/mm^2 som er høyere enn C24 selv uten reduksjon for klimaklasse og materialfaktor.

Regnet på kalkulator på mobilen,  så kan godt være noen feil.

   #12
 870     0
Oppdaget nettopp feil i mitt første innlegg i denne tråden. Fritt opplagt bjelke med jevnt fordelt last har nedbøying proporsjonalt med lengde i 4. potens, ikke 3.

Jeg regner helt ut for deg, med dine opprinnelige dimensjoner og laster.

Antar:
c/c 700 mm
48x98 mm gran C24, E-modul: E = 11.0e9 N/m^2
2 kN/m^2 total last inkl. egenvekt
lengde 4 meter

I = (1/12)*b*h^3 = (1/12)*0.048*0.98^3 = 3.76e-6 m^4
q = 2000 N/m^2 * 0.70 m = 1400 N/m

delta = (5/384)*q*L^4/(EI)
delta = (5/384)*1400*4.0^4/(11.0e9*3.76e-6)
delta = 0.11 meter

Altså en nedbøying på 11 centimeter ved 200 kg/m^2 last inkl. egenvekt. Så kan du selv avgjøre om det er noe du aksepterer eller ikke.

Oppdaget nok en skrivefeil, men beregningen er korrekt. Arealmoment skal være:
I = (1/12)*b*h^3 = (1/12)*0.048*0.098^3 = 3.76e-6 m^4
(feil i tall i mellomregning, 0.098 var blitt 0.98, skrev feil over i nettleseren. Svaret er rett.)

Ellers er wth korrekt i sitt innlegg over, dette går bare ikke.
TSt
   #13
 13,730     0
Det blir helt galt forsøke med så svake materialer selv om materialprisene nå har skutt i været. En må huske på at det skal klare noen slipp med kliss våt snø hvis en f.eks. er borte 14 dager. Bare det å gå på taket kan jo nesten være utfordring her.
  (trådstarter)
   #14
 10     0
Jeg vurderte material basert på gamle carporten som var på nesten 3,5 mtr spenn og 60 cm mellom bjelkene. Denne ble bygget lenge før jeg kjøpte huset og jeg aldri hatt problemer (ikke når jeg gikk på den heller).

Da jeg bygget ramme med 48x98 syntes jeg at spenn ble litt stor og stilte derfor spørsmålet. Vi endet vel opp med diskutere nedbøying, snømengde men vel ikke bøyestyrke. Det Wth sier bekymrer meg mer som nedbøyingstallet!

Jeg antar at bøyestyrke beregnes basert på en delt jevn delt vekt på selve bjelke. Men jeg hadde tenkt å legge lekter tverts over bjelkene for å fordele snøvekt / unngå at plasttak siger ned. Hvordan beregnes det da i dette tilfelle?

Kan alltid bytte ut til 48x148 c24 , men som Tst sier er prisene skyhigh. Billig men kalkulert sikkert er målet mitt.
   #15
 870     1
Altså, med 3.5 meter spenn og c/c 600 mm blir nedbøying:
delta = (5/384)*1200*3.5^4/(11.0e9*3.76e-6) = 0.057 meter
Dvs. 5.7 cm sammenlignet med 11.2 cm ved 4 meter spenn og c/c 700 mm. Legg merke til den enorme forskjellen som i hovedsak er forskjellen mellom 3.5 og 4.0 meter spenn, og ikke forskjellig c/c.

Bøyespenningen som wth beregnet blir ved 3.5 meter spenn og c/c 600 mm:
M = q*L^2/8 = 1200*3.5^2/8 = 1837 Nm
W = b*h^2/6 = 0.048*0.098^2/6 = 7.68e-5 m^3
sigma = M/W = 1837/7.68e-5 = 23.9e6 Pa = 23.9 MPa = 23.9 N/mm^2

Altså, med "gammel" carport var du hårfint innenfor styrkeklasse C24 før alle former for sikkerhetsfaktorer og lastfaktorer har blitt multiplisert inn. Ny konstruksjon med c/c 700 får spenninger på 36.4 MPa før lastfaktor, til sammenligning.

I praksis er det vel mye som er sterkere enn C24 som klassifiseres som C24, bare fordi C24 er en standard. Så fullt mulig at eksisterende carport fungerer OK, spesielt om man har valgt materialer med omhu.

Den nye carporten vil nok kollapse ved ca. halvparten av snølasten den gamle ville tålt.
wth
   #16
 267     NA     0
Når du regner bjelkelag kan du generelt øke styrken med 10% pga. at flere bjelker "aktiveres", så tverrbjelker hjelper ikke mye. Så lenge tverrbjelkene ikke ligger med veldig stor avstand kan du fortsatt regne det som jevnt fordelt last uten at det blir veldig feil.

24 MPa er karakteristisk fasthet, etter standarden skal den reduseres med materialfaktor og kmod (avhengig av klima). Har ikke standarden tilgjengelig,  men er noe som materialfaktor 1.25, og kmod 0.7-0.9.

Så dimensjonerende fasthet blir f.eks. 24 / 1.25 * 0.8 = 15.4 MPa.

Du må nok opp i ett absurd antall 48x98 for å få dette iht. standard.
Byggforsk har ett eget blad med sperretabeller for tak, så ville kjøpt det og valgt profiler derfra hvis du vil gjøre der riktig. Eller så er det vel ikke utenkelig at byggvareleverandøren din kan sjekke det for deg gratis.

Nedbøying er heller ikke helt urelevant, for ett tak som ikke skal gås på vil jeg si at L/150 er det meste du bør tillate, som for 4 meter er 26 mm.

Edit: googler du sperretabell tak, så finner du en del fra leverandører,  f.eks I-bjelker.
  (trådstarter)
   #17
 10     0
Så jeg må gå helt opp til 48x223(tabell fra byggforskserien mai 2011)?

48x198 ligger akkurat utenfor nedbøyingskriteriet L/200, hvis jeg leser forstår det med "dimensjonerende" riktig.

Bruker da som utgangspunkt 4 mtr spenn og 2 KN/m2 snølast

Enig? Da kan jeg sikkert også gå til 60 cm avstand?

Bruker jeg de 48x98 til å bytte ut rotne bjelker i sykkelbodet

Carport - styrke tak ifm snø - 6e9a33d5fdd341b98c135e48761ce590.png - Fana

wth
   #18
 267     NA     0
Hvis snølast er 2 kN/m2, så ganger du den med 1.5 for bruddgrense, som blir 3 kN/m2. Si 3,5 så får du med litt egenlast også.
Med senteravstand 0,6 m så får du 3,5 x 0,6 = 2.1 kN/m som tabellen bruker.

Så ja, 48x223 ser riktig ut 👍
  (trådstarter)
   #19
 10     0
Ok, vel for en som ikke jobber til daglig med dette må jeg si at jeg synes det er helt utrolig at en må opp så mye i størrelse ved bare øke spenn med 0,5 mtr.

Synes det var veldig lærerik, takker for beregninger og hjelpen.
wth
   #20
 267     NA     0
Ingen problem! Lengde har mye å si, og snølastene har "økt" hvis forrige carport ble bygget på 90-tallet, så kan være derfor den forrige var noe underdimensjonert.