1,666    10    0  

Dispensasjon for garasje

 148     0
Hei, 
Jeg har en problemstilling som jeg håper dere kloke hoder på forumet kan gi innspill på.

Vi har delt tomten der vår bolig står og solgt den nye tomten vider. For å få til adkomst til tomten måtte vi rive den eksisterende garasjen. Huset er et funkishus fra 1965 med flatt tak og mye takutspring her og der. Mye av for stor bya er takutspring og overbygd tak på over 1 meter. I prinsippet kan det rives deler, men dette er lite hensiktsmessig og vil ikke se spesielt bra ut rent arkitektonisk.

Vi ønsker å bygge en ny garasje, men ser nå at vi faktisk er 16 kvm short for å få til en dobbeltgarasje. Vi ønsker å søke om en dispensasjon til kommunenog har klekket ut følgende begrunnelser;
- dispensasjon gir mulighet for dobbeltgarasje med to oppstillingsplasser, noe vi trenger med to biler samt at vi ikke har noen utvendige boder for oppbevaring
- siden tomten er stor (1223) kvm vil utnyttelsesgraden være 1,3 % større enn det reguleringsplanen tilsier (20%) versus 21,3.
- en utnyttelse på 21,3% er ikke spesielt mye
- bygging av garasje vil ikke gå utover tomtens grøntarealer, det vil uansett være oppstilling av biler på grus der garasjen er planlagt
- litt usikker på denne - kommunen har ekspropiert 200 kvm av vår tomt til vei.

Er det andre ting vi bør tenke på, og hvor sannsynlig er det å få noe slikt igjennom - gitt at ingen naboer slår seg på vrangen?

Om det ikke går veien kan vi bygge 20 kvm garasje. Er dette hensiktsmessig?

   #1
 4,190     0
Jeg ville sjekket hvor mye som uansett settes av til parkering i reguleringsplan.

I Oslo er det krav på 2x18m2 til parkering uansett enten det er i garasje eller på terreng. Dermed vil utnyttelsesgraden være uendret når man går fra oppstilling på terreng til 36m2 dobbelgarasje og dermed kan man argumentere for at det ikke trengs ny dispensasjon.
   #2
 24     0
Du kan be om en forhåndskonferanse før dere setter i gang med å bruke tid og penger på det.

Det er ikke uvanlig at store, eldre tomter har lav utnyttelsesgrad. Mange steder er disp på dette å anse som en ren formalitet. Her omkring er det feks mange gamle tomter som har bare 15%, og kommunen sier at de innvilger 25% på disse uten problem.
TSt
   #3
 13,730     0
Noen steder er det formalitet med dispensasjon men f.eks. i Oslo har en måttet rive 1,5m2 for å få til et annet tilbygg så en må ikke ta noe for gitt.
  (trådstarter)
   #4
 148     0
Jeg tror nyere reguleringsplaner her vi bor har 15% utnyttelse - men det er nok litt ymse hva som tillates har keg inntrykk av.

Vi driver med gårdsplassen og hagen nå, så spørsmålet er om vi skal støpe plate til garasjen nå og få alt riktig i forhold til nivåer, samt unngå merarbeid senere. Om vi får avslag er det en betydelig kostnad til ingen nytte.
  (trådstarter)
   #5
 148     0
Du kan be om en forhåndskonferanse før dere setter i gang med å bruke tid og penger på det.

Det er ikke uvanlig at store, eldre tomter har lav utnyttelsesgrad. Mange steder er disp på dette å anse som en ren formalitet. Her omkring er det feks mange gamle tomter som har bare 15%, og kommunen sier at de innvilger 25% på disse uten problem.


De kan egentlig ikke si noe annet enn at det må søkes, de vil aldri gi noen pekepinner som forplikter.

   #8
 15     0
Arealet til biloppstillingsplassene er vel allerede kontrollert når dere skilte ut tomten, dvs dere hadde en form for arealoverføring. Dere hadde mest sannsynlig ikke fått lov til å skille ut tomten hvis dere hadde for lite areal til å dekke behovet. Har dere enebolig kreves 2x18kvm med biloppstillingsplasser. Tomansbolig-4x18kvm, enebolig med sekundærleilighet under 55kvm-3x18kvm(Fritt etter hukommelsen).

Slik jeg har forstått det så kan man putte biloppstillingsplassen i garasjen og så trekke dette fra BYA til garasjen siden de allerede er medregnet i utnyttelsesgraden. Eksempel, du bygger garasje på 40kvm, her er det plass til 2x18kvm biloppstillingsplasser, da har man 40-36, noe som gir 4kvm BYA.

En samtale med P&B-Asker bør vel gi dere beskjed om hva dere får lov til, men de forholder seg mest sannsynlig til veilederen "Grad av utnyttning" eller en lokal veileder de har laget.
Ebe
   #10
 4,452     Vestlandet     0
Jeg ville sjekket hvor mye som uansett settes av til parkering i reguleringsplan.

I Oslo er det krav på 2x18m2 til parkering uansett enten det er i garasje eller på terreng. Dermed vil utnyttelsesgraden være uendret når man går fra oppstilling på terreng til 36m2 dobbelgarasje og dermed kan man argumentere for at det ikke trengs ny dispensasjon.

Du kan argumentere, men her i kommunen kommer man ikke langt med den argumentasjonen. Et utnyttelsesgrad med åpen parkering er en annen situasjon enn den samme utnytelsesgraden med garasje. Hensynet til lys og åpenhet mellom eiendommer og bygg endres. Smile
Signatur