Fikk montert min Hørmann port 325x212cm idag. Må si jeg er fornøyd. Går silkemykt og meget stillegående. Porten blir løftet av supermatic E åpneren. Har i tillegg dekor og porten er lakkert i samme farge som vindusbelistningen.
Prisen blei 22.000,- som sikkert mange syntes er dyrt ??? Men for oss er denne porten det lille ekstra og som løfter den utvendige stilen ;D
Har fått pris på en 5,5m X 2,25m port og de skulle ha ferdig montert ca 45000 kroner. Og for en 5,0m X 2,25m skulle de ha 39000 for.
Hva synes dere om disse prisene, jeg synes det var j.... dyrt hmmm.
Men er det noen som kan fortelle meg hva som er best. Er det å ha Torsionsfjørene bak eller framme. Jeg sliter med plassen inne i garasjen (Høyden) og Fjørene bak bygger mindre i høyden en framme.
Alle mine Hørmannporter har torsjonsfjærer framme, er det som leveres som std. og går vel ut i fra at det er best kanskje. 45000 kr!!, har steget mye da siden jeg kjøpte min, samme str, 5.5 x 2.25m. Riktignok i 2004 og fikk veldig godt tilbud, komplett port med Supramatic og montering inkludert var 22000kr, fant alle papirer nå Men likevel var 45000 i overkant ::)
Jeg betalte 8160,- for lpu 40 plan L silkgrain på 250*212,5. Og 15280,- for lpu 40 plan L silkgrain 450*212,5. Med beslag. Mva komer i tillegg. Supramatic åpneren( den raskeste åpneren) kom på 2664,- pr stk + mva.
Jeg kjøpte mine i januar 2010, men de bel bestilt i 2009. Monteringen gjør jeg selv.
Supramatic-enheten begynte å miste programmering på daglig basis. Ingen reaksjon på åpne-signal hverken på fjernontroll eller kablet bryter. Display Blinker enten J eller L. Garantien utløpt, så kundeservice sier at ny motor må kjøpes og at feilen trolig er i elektronikken. Med ingenting å tape plukket jeg ned motoren og demonterte den. De er kun fire karrosseriskruer som må fjernes. Det er ett printkort som er enkelt å fjerne, utfordringen er den ene konnektoren, men det går greit. Med loddebolt toucher jeg opp alle loddepunkter de er mulig å komme til. Mange er for små for en hobby-loddebolt men eprom, strømforskyning og noen flere lar seg berøre.
Nå har porten gått stabilt i ca en måned (bank i bordet) så vil det vise seg om det holder videre. Har to fjernkontroller, den ene virker, men den andre vil ikke ta programmering. Skal forsøke å bytte batteri så vil det vise seg om den vil. Et særs skjeldent batteri (type 11A), som jeg tilslutt fant på nett.
Normalt skal dette være et bra merke, monterte en slik port med åpner hos foredre for en del år siden. Har du kjent på motorenheten når den starter/stopper ? Tanken min er at hvis du merker slag eller rykk i enheten så kan det være noen vibrasjoner inne på kortet som har forårsaket problem med en lodding. Justering av feste av skinne kunne da kanskje redusere dette.
På nye Chamberlain åpnere så er det implementert myk start/stopp det burde redusere muligheter for slike problemer står en åpner klar til montasje her for å erstatte en rar åpner med defekte fjernkontroller.
Anlegget ble satt opp av hørmann sin egen montør i 2008. Innfestinga av skinner og trekk-bjelke er bunnsolid og viser ingen antydning til vibrasjon eller rystelser. Start og stopp går dosert, jevnt og lydløst. Det går normalt to til tre portløp daglig, salgsbjosjyrene sier at systemet takler opp til 25 portløp daglig.
Kalibrering viser at motorkraft i forhold til fjærspenn er i grønn sone (0-2 er bra, 3 eller over er for tungt).
At eletronikken løsner i loddinger har jeg en teori på kan skyldes termisk påvirkning. Lodderinn og metallet i komponent-terminalene har ulik temperatur-utvidelseskoeffisient. Veksling mellom varmt og kaldt over mange år, samt eventuell varmeutvikling ved strømtrekk utgjør den mekaniske belastningen. Under lupe er en tvilsom lodding synlig som en mørk ring i tinn-perla som holder komponenten på plass i printkortet. Jeg fikk ikke inspisert printen i portåpneren, men frisket opp alle loddingene jeg kom til på denne mistanken.
Prisen blei 22.000,- som sikkert mange syntes er dyrt ??? Men for oss er denne porten det lille ekstra og som løfter den utvendige stilen ;D
Alle mine Hørmannporter har torsjonsfjærer framme, er det som leveres som std. og går vel ut i fra at det er best kanskje. 45000 kr!!, har steget mye da siden jeg kjøpte min, samme str, 5.5 x 2.25m. Riktignok i 2004 og fikk veldig godt tilbud, komplett port med Supramatic og montering inkludert var 22000kr, fant alle papirer nå Men likevel var 45000 i overkant ::)
Supramatic åpneren( den raskeste åpneren) kom på 2664,- pr stk + mva.
Jeg kjøpte mine i januar 2010, men de bel bestilt i 2009.
Monteringen gjør jeg selv.
Supramatic-enheten begynte å miste programmering på daglig basis. Ingen reaksjon på åpne-signal hverken på fjernontroll eller kablet bryter. Display Blinker enten J eller L. Garantien utløpt, så kundeservice sier at ny motor må kjøpes og at feilen trolig er i elektronikken. Med ingenting å tape plukket jeg ned motoren og demonterte den. De er kun fire karrosseriskruer som må fjernes. Det er ett printkort som er enkelt å fjerne, utfordringen er den ene konnektoren, men det går greit. Med loddebolt toucher jeg opp alle loddepunkter de er mulig å komme til. Mange er for små for en hobby-loddebolt men eprom, strømforskyning og noen flere lar seg berøre.
Nå har porten gått stabilt i ca en måned (bank i bordet) så vil det vise seg om det holder videre. Har to fjernkontroller, den ene virker, men den andre vil ikke ta programmering. Skal forsøke å bytte batteri så vil det vise seg om den vil. Et særs skjeldent batteri (type 11A), som jeg tilslutt fant på nett.
På nye Chamberlain åpnere så er det implementert myk start/stopp det burde redusere muligheter for slike problemer står en åpner klar til montasje her for å erstatte en rar åpner med defekte fjernkontroller.
Kalibrering viser at motorkraft i forhold til fjærspenn er i grønn sone (0-2 er bra, 3 eller over er for tungt).
At eletronikken løsner i loddinger har jeg en teori på kan skyldes termisk påvirkning. Lodderinn og metallet i komponent-terminalene har ulik temperatur-utvidelseskoeffisient. Veksling mellom varmt og kaldt over mange år, samt eventuell varmeutvikling ved strømtrekk utgjør den mekaniske belastningen. Under lupe er en tvilsom lodding synlig som en mørk ring i tinn-perla som holder komponenten på plass i printkortet. Jeg fikk ikke inspisert printen i portåpneren, men frisket opp alle loddingene jeg kom til på denne mistanken.