#41
 3,387     0

Bodd i Lillehammer flere år, nå i nord norge, troms. Prøvd både piggfritt og piggdekk. Ikke tvil om hva som fungerer best for oss og vår kjørestil med varierende snø/isføre  :)

Her går det i piggdekk ja. Hadde jo bare veiene vært dekt med tørr snø og ikke is hadde nok jeg også valgt piggfritt. Men, slik er det dessverre ikke hvor vi bor. I lillehammer var det jo direkte farlig å kjøre fra byen og oppover bakkene til Nordseter uten pigger  :D


Mange av drosjene på Lillehammer som kjører piggfritt
Flere av ambulansene kjører piggfritt
Jeg har kjørt opp og ned til Nordseter kanskje hundre ganger på vinterføre med piggfritt uten å oppleve noe problem.

På tørt vinterføre har piggdekk vesentlig dårligere egenskaper enn piggfritt pluss en ufordøyvelig støy. Å sitte å høre på den duringen fra pikkdekk mot ren asfalt gidder jeg bare ikke.


   #43
 5,112     Troms     0
Tørt vinterføre er ikke is, men snø  :)
Det var for 5-6 år siden blandete erfaringer blant drosjer med pigg vs piggfritt. Ble litt som smaken blant de forstod jeg. En del utrykningskjøretøyer brukte pigger beregnet for disse (lengre enn hva vi vanlige dødelige har lov til å bruke). Opp bakken langs søndre park (mot gågaten) husker jeg var et mareritt når isen og holka lå der. Noe den som oftest gjorde vinterstid  ;)

Fordelen med piggfritt er jo at kjørestil og mønster må legges om på utfordrende føre, og det er jo ikke noen ulempe. jeg husker jeg kjørte noe mer forsiktig med piggfritt mht bremselengder når holken var glatt. Men støyen piggdekk gir er ubehagelig ja.

Et problem med piggfritt er at en del kjøper billigmerker og de er veldig dårlig ift kvalitetsmerker. Et godt piggfritt dekk koster fort 12-1300,- kroner veiledende, kanskje mer også? Min oppfatning er at mange synes det er mye penger og kjøper derfor billigmerker....og får derfor en dårlig holdning til piggfritt. Er villig til å prøve piggfritt igjen jeg, hadde det ikke vært for bratte bakker hvor jeg bor. Har både bakhjulsdrift på ene bilen og forhjulsdrift på andre. Dessverre ikke 4 hjulsdrift (da hadde jeg kjørt piggfritt for lenge siden)
Signatur
   #44
 22,342     Akershus     0

Dessverre ikke 4 hjulsdrift (da hadde jeg kjørt piggfritt for lenge siden)
Det som er viktigst er å få kontrollert og bremset bilen. Jeg synes det fungerer bedre med piggdekk enn selv testvinnende piggfrie dekk.
   #45
 5,112     Troms     0
Men tilbake til tråden. Jeg takker for de tips og råd herfra og min avgjørelse er tatt, det blir fliser i garasjen til neste år. Pusset betongplaten, men pussen løsniner (det regnet som bare det da plata blei støpt og etter pussen) Så nå løsner den fra plata og gir mye betongstøv og dritt. Må vel kjøpe noe materiale som binder pussen noe bedre før jeg flislegger. hvis ikke løsner vel lim og flis etterhvert. Noen med tips om hva som kan smøres på slik at pussen binder bedre forut for flislegging? Hørte om et navn for en tid tilbake med huser ikke hva det het.
Signatur

   #48
 3,387     0
Det var et jævli godt poeng.

Et problem med fliser og fuger er at om man ruller rundt der på er liggebrett så er det irriterende når hjulene går ned i fugene.

Om man skal slipe vekk 1-3 mm av det øverste laget av betongen. For å få den helt gullende glatt.
Noen forslag på det?

Jeg tror det kunne blitt helt perfekt om jeg fikk vannslipt/diamantslipt/polert overflaten så den ble helt glatt.
   #50
 471     bergen     0

Det kan bli et problem at eventuell fukt ikke slipper ut hvis fugene er helt tette.


Har fuget masse med epoksy, men har aldri hvert borti den problemstillingen (skjønner hva du mener), men ser at den epoksyen jeg bruker mest har ett vannoppsug på 1-2 % og da er den vel ikke diffusjonstett.