10,256    17    4  

Fuktig inni nyoppført, uisolert Igland garasje

 302     Akershus     0
Har en nyoppført iglandgarasje uten isolasjon, som jeg opplever som i overkant fuktig inni. Det er jo riktignok fuktig vær ute nå, men skal det ligge fukt på flatene inni garasjen? Mange av de innvendige spon/papp-platene i taket fremstår svært fuktige og tildels som de har slått seg pga fukten. Det mørke på innertaket på bildene er fukt/kondens, tar jeg her med hendene så blir jeg regelrett våt på hendene. 

Det ligger også svært ofte fukt/dugg på innsiden av de to vinduene garasjen har. Se vedlagte bilder. 

Er dette å forvente i en uisolert garasje på denne tiden av året, eller noe jeg bør ta opp med leverandør? Dette er på Østlandet, det er vel noen få plussgrader i øyeblikket, og har vært litt opp og ned fra kanskje +5 til -5 de siste ukene.
Fuktig inni nyoppført, uisolert Igland garasje - IMG_0340.JPG - hybris
Fuktig inni nyoppført, uisolert Igland garasje - IMG_0341.JPG - hybris
Fuktig inni nyoppført, uisolert Igland garasje - IMG_0342.JPG - hybris
Signatur

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Er det støpt såle, hvor gammel ? (Det kommer mye fukt fra rimelig nylagt betong derfor jeg spør)

Hvordan er det med ventiler ? Er garasjen tatt i bruk eller står den tom ?

Hva slags taktekking har du ? Jeg var på hytta denne uken og registrerte at det var rim på undersiden av hele rupanel som er undertak i åpent takoverbygg. Det er papptekking så kanskje blir takflaten noe varmere på undersiden når det med tiden legges Decra oppå papp-taket.
  (trådstarter)
   #2
 302     Akershus     0
Hei HSt,

Det er støpt såle, den ble støpt i slutten av juli. Garasjen ble satt oppå i månedsskiftet september/oktober, så sålen lå fritt i ca to måneder før montering.

Det er en ventil i hver ende (kortside) av garasjen. Garasjen er i bruk, bilen benyttes kanskje 1-2 ganger i uken. Det er vel tradisjonell takstein på taket.
Signatur
   #3
 237     0
Dette er varm fuktig luft fra garasjen som kondenserer mot det kalde undertaket. Fysikkens lover er jeg redd.
Ser jo ikke helt bra ut for materialene. Beste du kan gjøre er nok å få senket temp i garasjen, evnt. Få inn en avfukter.
   #4
 1,060     Jevnaker     1
Dette er varm fuktig luft fra garasjen som kondenserer mot det kalde undertaket. Fysikkens lover er jeg redd.
Ser jo ikke helt bra ut for materialene. Beste du kan gjøre er nok å få senket temp i garasjen, evnt. Få inn en avfukter.

Senke tempen? Sette inn et fryseaggregat da eller? Det er jo ikke noe fyring i garasjen og når bilen blir brukt 1-2 ganger i uka så produserer ikke den så mye varme akkurat.

Jeg ville hatt godt med lufting og/eller avfukter.
Signatur
   #5
 705     1
Du må ha bedre ventilasjon. Enten fler ventiler, eller mekanisk. Bilen tilfører fukt i garasjen den ikke klarer å kvitte seg med. Blir omtrent som om du dusjer uten å lufte.
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Antar det er gummilist under porten, med dette på plass trengs ventiler nede ved gulv og oppe ut bak. Nå kan det jo hende at lokale vindforhold gjør at det ikke fungerer godt nok og da kan en vifte være tingen.

I garasje som tørket greit opp med spalte under port så sluttet den med deg med ny port med gummilist.
   #7
 992     Østlandet     0
La døren stå oppe en uke og sett inn en liten avtrekksvifte i andre enden mot ventilen din.

  (trådstarter)
   #8
 302     Akershus     0
Takk for gode råd, kjedelig at garasjen ikke er konstruert slik at fukten blir borte fra leverandør da, men..

Jeg skal følge rådet med å la garasjen stå oppe eller med glippe, og har også en gammel avtrekksvifte liggende og slenge, så jeg får vel montere opp den i ventilen i bakkant av garasjen da.
Signatur
   #9
 28     Toten     1
Hmm, jeg har også garasje ifra Igland og min er ikke slik...
Nå har jeg isolert veggene, plastet og lagt gips på veggene og i taket har jeg bare lagt gips, men opplever ikke noe annet enn at det er rim på vinduene når det er kaldt.
Jeg har ingen ventiler montert ennå...
HSt
   #10
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Kjører en i saltsuppe så renner dette av bilen etterhvert, uten ventilasjon vil det bli skrekkelig med de gale forholdene. Mats er din med gummilist under porten og prøvd med bløt bil ? Luft inn nede ved porten og ut oppe bak er det jeg tror er best.