Ja, porten min har sånn tykk tettelist nederst. Har vært noen tilfeller av våt bil i høst/vinter, men har ikke merka at det renner av veggene ennå. Skal montere ventiler, men holder av litt ennå. Jeg brukte heller ikke de standard platene som var med til taket da jeg ville ha duk som var diffusjonsåpen grunnet mest mulig isolasjon. Jeg gikk også opp i sløyfedimensjon da snekkerene jeg snakket med mente det ble altfor lite lufting med 1cm sløyfer. Jeg gikk opp til 36x36mm. Vet ikke om dette har noe å si på problemet ditt.
Har opplevd samme problem i en liten garasje her på Sørlandet etter at vi installerte en Hørmannport som var tett rundt hele. Bedret seg en del når det ble installert ventiler nede foran og oppe bak. 2 i hver ende.
Nå bor vi i hus og satte nettopp inn en ny Hørmannport i garasjen her. Den ser ut til å være likt konstruert som din Iglandgarasje. Her blir det lite fukt egentlig, men nå er det god ventilasjon da lecablokkene rundt garasjen lekker som en sil, god lufting der Så flere ventiler vil nok hjelpe ja.
Nå har jeg i første omgang montert en avtrekksvifte i nordveggen, da med teorien at det (etterhvert som det blir litt bedre temperatur og litt sol) vil trekke varmere luft fra sørsiden inn og gjennom garasjen. Ikke merket så mye bedring enda, men det er vel vanskelig vær nå.
Konstruksjonen har nok for lite lufting som utgangspunkt ja, synes ikke det er så veldig imponerende fra en ferdiggarasje som burde ha et relativt gjennomarbeidet design.
Klart at garasjen din er fuktig. Jeg tror at du kanskje har vært litt uheldig med leverandør og leveringstidspunkt. Når du får levert garasje om høsten må du jo skjønne at materialene vil være våte. Dette sier direktøren i Igland Garasjen selv til meg. Min nye garasje levert 5 nov 2016 (Våler,Østfold) har nå soppangrep og langtidslagret bil (1968 Buick Electra) har fått muggangrep. To profesjonelle skadetakstmenn har påvist for fuktige materialer og den siste også soppangrep på bærende konstruksjoner, men IG fraskriver seg alt ansvar. Jeg har erfart at IG ikke har gode rutiner for materialhåndtering, slik at de ved dårlig vær faktisk "må" levere for våte bygg. De har heller ingen rutiner på kontroll av fuktighet i materialer etter montering. Dette oppfatter de som normalt og mener at kjøperen skal og må skjønne dette og selvfølgelig sette i gang ev fuktmåling og nødvendig uttørking før han tar garasjen i bruk. Min reklamasjonssak med skadekrav på over kr 80.000 på bygg,biler etc er blankt avvist av samme direktør. Han viser meg til forliksrådet hvis jeg vil ta saken videre. Siden denne høsten har vært heller fuktig her på Østlandet tror jeg det blir en del saker for forliksrådet i Grimstad fremover
Til sistemann her så er det jo store mengder med fukt i betong så å ta i bruk garasje til fuktfølsomme ting uten å kontrollere %rf er nok noe du trolig ikke kommer noen vei med. Men ja, det virker som dere må få luft inn nede foran og ut oppe bak som et minimum for å lufte ut fukt som dras inn av bilen. Enig at leverandøren kunne hatt dette på plass.
DBGeir: Ja, jeg "skjønner" jo at det ikke er gunstig å bygge senhøstes, samtidig reklamerer de med at de kan bygge garasje året rundt, og de anbefalte meg også å male garasjen etter et par uker (noe som naturligvis gjør at gjenstående fuktighet i treverket i større grad slippes ut INNI garasjen istedenfor ut.
Jeg bestiller jo en ferdig bygget garasje nettopp fordi jeg ikke ønsker å "ha greie" på dette, men sette det bort til fagfolk. Det er vel naturlig å anta at folk tror garasjen deretter er ferdig til bruk, og skal lagre biler og annet i garasjen. Jeg fikk hvertfall ikke informasjon om noe annet. Vi har "bare" fått ødelagt en barnevogn som stod der (muggangrep), trist å høre om bilen din.
HSt: Siden disse tingene er så kjent og selvfølgelig er det kanskje ikke så dumt av leverandør å tipse / informere om til kundene. For min del var jeg også klar over at det kommer mye fukt opp fra betongen (selv om grunnen har stått uten garasje i 2-3 måneder før det ble montert), men hvis f.eks kona hadde bestilt denne garasjen hadde hun ikke ant noenting om noe av dette, og blitt svært overrasket om barnevogn eller gud forby selve bilen ble angrepet av mugg i sin splitter nye garasje.
Ja jeg er også enig at de kunne ha veiledet bedre. Vi pusset brannmur/pipe inne en høst der jeg bodde før og hadde mye fukt i leiligheten den vinteren.
Har vært noen tilfeller av våt bil i høst/vinter, men har ikke merka at det renner av veggene ennå.
Skal montere ventiler, men holder av litt ennå.
Jeg brukte heller ikke de standard platene som var med til taket da jeg ville ha duk som var diffusjonsåpen grunnet mest mulig isolasjon.
Jeg gikk også opp i sløyfedimensjon da snekkerene jeg snakket med mente det ble altfor lite lufting med 1cm sløyfer. Jeg gikk opp til 36x36mm.
Vet ikke om dette har noe å si på problemet ditt.
Nå bor vi i hus og satte nettopp inn en ny Hørmannport i garasjen her. Den ser ut til å være likt konstruert som din Iglandgarasje. Her blir det lite fukt egentlig, men nå er det god ventilasjon da lecablokkene rundt garasjen lekker som en sil, god lufting der Så flere ventiler vil nok hjelpe ja.
Konstruksjonen har nok for lite lufting som utgangspunkt ja, synes ikke det er så veldig imponerende fra en ferdiggarasje som burde ha et relativt gjennomarbeidet design.
Jeg tror at du kanskje har vært litt uheldig med leverandør og leveringstidspunkt. Når du får levert garasje om høsten må du jo skjønne at materialene vil være våte. Dette sier direktøren i Igland Garasjen selv til meg.
Min nye garasje levert 5 nov 2016 (Våler,Østfold) har nå soppangrep og langtidslagret bil (1968 Buick Electra) har fått muggangrep. To profesjonelle skadetakstmenn har påvist for fuktige materialer og den siste også soppangrep på bærende konstruksjoner, men IG fraskriver seg alt ansvar. Jeg har erfart at IG ikke har gode rutiner for materialhåndtering, slik at de ved dårlig vær faktisk "må" levere for våte bygg. De har heller ingen rutiner på kontroll av fuktighet i materialer etter montering. Dette oppfatter de som normalt og mener at kjøperen skal og må skjønne dette og selvfølgelig sette i gang ev fuktmåling og nødvendig uttørking før han tar garasjen i bruk.
Min reklamasjonssak med skadekrav på over kr 80.000 på bygg,biler etc er blankt avvist av samme direktør. Han viser meg til forliksrådet hvis jeg vil ta saken videre. Siden denne høsten har vært heller fuktig her på Østlandet tror jeg det blir en del saker for forliksrådet i Grimstad fremover
Jeg bestiller jo en ferdig bygget garasje nettopp fordi jeg ikke ønsker å "ha greie" på dette, men sette det bort til fagfolk. Det er vel naturlig å anta at folk tror garasjen deretter er ferdig til bruk, og skal lagre biler og annet i garasjen. Jeg fikk hvertfall ikke informasjon om noe annet. Vi har "bare" fått ødelagt en barnevogn som stod der (muggangrep), trist å høre om bilen din.
HSt: Siden disse tingene er så kjent og selvfølgelig er det kanskje ikke så dumt av leverandør å tipse / informere om til kundene. For min del var jeg også klar over at det kommer mye fukt opp fra betongen (selv om grunnen har stått uten garasje i 2-3 måneder før det ble montert), men hvis f.eks kona hadde bestilt denne garasjen hadde hun ikke ant noenting om noe av dette, og blitt svært overrasket om barnevogn eller gud forby selve bilen ble angrepet av mugg i sin splitter nye garasje.