683    7    0  

Garasje i to etasjer?

 740     0
Vurderer å bygge nytt hus og i den forbindelse kan det bli ganske skrå tomt. Ikke ekstremt, men gjerne rund 5 m høydeforskjell. 

Hvordan tror dere det vil være å bygge en garasje med grunnflate på 49 m2 på to plan i stedet for to på 49 m2?

Tenker mest på kostnadene for garasjen (ikke tenk på hus kostnader selv jeg tror det også blir billigere å plassere det hvis vi kan ha garasje i to etasjer). 

Vei opp til øverste plan da vil nemlig bli enklere og vi er avhengige av at ene garasjen/parkeringsplanet er på samme nivå som inngangsdøren på huset på grunn av rullestol.

Forenkler også plassering av huset i terrenget. 

   #1
 3,535     0
Jeg har en kollega som har gjort nettopp det du beskriver, på en ganske skrå tomt, med bilparkering i begge etasjer. Så det er definitivt mulig.

Selv vil jeg få satt opp en garasje i to etasjer til sommeren - ikke som to "parkeringsplan", men med full kjeller. Strengt tatt trenger jeg bare den ene veggen i kjelleren: Jeg søker om å få plassere garasjen nærmere fortauet enn normalt. Hvis garasjen står "oppå bakken" blir det ikke godkjent: Hvis kommunen skal grave i fortauet (f.eks. for å legge kabler) kunne det føre til utrasing under garasjen min. En murvegg som går 2-3 meter ned i bakken forhindrer utrasing, og de kan grave alt de vil i fortauet. Da får jeg (trolig) lov til å bygge ganske nær fortauet. Skal jeg først grave ned én vegg, da får jeg opp de tre andre også, og får plass til alle slags hageredskap etc. Men det er vel en noe annen problemstilling enn hva TS tenker seg.
TSt
   #2
 13,730     0
Med kjeller må keal tenke på ventilasjon. Min far fikk ikke godkjent kjeller under i sin tid av denne grunnen. (Bensindamp er tyngre enn luft).
   #3
 3,535     0
Takk for påminnelsen. Det er fortsatt bare på planleggings-stadiet, så det er lett å få det innarbeidet. (Jeg har planlagt med skap for propanflasker på "bakkenivå", med skikkelig utlufting, men hadde faktisk ikke tenkt over bensindampen! ... Lurer på om en entreprenør hadde varslet meg om det, hvis ikke du hadde gjort det.)
TSt
   #4
 13,730     0
Er vant til båt hvor dette er skummelt. Der er det påbud med bruk av vifte før oppstart.
   #5
 24,032     Akershus     0
I prinsipper finner en slike løsninger mange steder. Parkeringshus i flere plan. Sett borettslagsgarasjer i to plan som sparer areal og passer bedre jfr keal. Sett bolighus der inngang og garasje var i øverste etasje grunnet svært bratt tomt. En har rigget garasje «med smøregrav . Dvs med åpning i gulvet slik at en under kunne sette opp et rullestillas. Sprekken ble lukket med trelemmer når «smøregrava ikke var i bruk.

Avhengig av adkomst kan den nedre (eller øvre) garasjen være mindre tilgjengelig på vinterstid.
Signatur
TSt
   #6
 13,730     0
Med lufting ut i terrengnivå i laveste etasje er dette uproblematisk men ellers må iallefall tenke seg om.
  (trådstarter)
   #7
 740     0
Takker for tilbakemeldinger.

Utlufting blir ikke noe problem da det er garasje uten nedkjøring, dermed ikke ned i en grop og heller ikke kjeller med trapp ned.

At nederste planet blir litt mindre tilgjengelig (ikke utilgjengelig) på vinter er ikke problem. Har snefreser og det er barna som kommer til å bruke nederste planet. Når de flytter ut så blir det gjesteparkering. De unge klarer å gå det lille ekstra stykket ned. Vi 'oldiser' kommer til å bruke plassene oppe ved inngangsdøren.



Men er det noen formeninger om følgende:
Hvordan tror dere det vil være å bygge en garasje med grunnflate på 49 m2 på to plan i stedet for to på 49 m2?

Tenker da på kostnader.