1,437
10
1
Garasje med klønete innkjøring
5,111
Sørnorge
0
Hvordan kan man få til en garasje med plass til 2 biler og 4 sykler på arealet i vedlagte skisse? Innkjøringen er ved grønn pil, og trapp opp til huset er ved rød pil. På begge sider er nabotomter, som man må holde avstand til. På oversiden er fjellskråning med huset på toppen. Veien går på tvers på nedsiden.
Garasjen bør ha plass nok til at man kan åpne dørene på begge sider av begge biler, og bagasjerommet bør være tilgjengelig for lasting uten å kjøre bilene ut - altså må bilene kjøre forlengs inn, med mindre det blir mye plass bak bilene.
Det må også være plass til å gå fra veien til huset uten å gå igjennom garasjen.
Garasjen får man jo plass til, men jeg tror det blir litt for lite plass til å kjøre ut/inn, uansett hvordan man snur og vender på den. Setter man garasjen vridd 45 grader, vil hjørnene komme for nær nabogrenser. Så jeg tror man må finne på noe kreativt.
(Det går en vei opp til andre siden av huset, hvor det er god plass til garasje, men denne har stigning på 1:7 og krapp sving i bunnen, slik at den er umulig å bruke vinterstid. Denne er også en ganske lang omvei når man skal gå til veien.)
Garasjen bør ha plass nok til at man kan åpne dørene på begge sider av begge biler, og bagasjerommet bør være tilgjengelig for lasting uten å kjøre bilene ut - altså må bilene kjøre forlengs inn, med mindre det blir mye plass bak bilene.
Det må også være plass til å gå fra veien til huset uten å gå igjennom garasjen.
Garasjen får man jo plass til, men jeg tror det blir litt for lite plass til å kjøre ut/inn, uansett hvordan man snur og vender på den. Setter man garasjen vridd 45 grader, vil hjørnene komme for nær nabogrenser. Så jeg tror man må finne på noe kreativt.
(Det går en vei opp til andre siden av huset, hvor det er god plass til garasje, men denne har stigning på 1:7 og krapp sving i bunnen, slik at den er umulig å bruke vinterstid. Denne er også en ganske lang omvei når man skal gå til veien.)
Tok med oss noen klosser og markerte omriss etc på en tom parkeringsplass utenfor åpningstid. Slik har jeg forsøkt innkjøring. Mulig du skal ha sykkler innerst slik at du kan rygge inn mot trap når du skal ut. Hos meg er port i forstsetelse av huset slik at jeg har mulighet for å lage plass litt inn forran huset til å rygge inn på før en kjører ut.
Finnes kommersielt også.
Fort får du krav om å kunne snu på egen tomt også, så å rygge ut i veien er ingen opsjon (annet enn for gjester).
Snu på egen tomt ser jeg at er et krav også her, selv om det i praksis ikke går hos meg før en evt modifiserer litt støttemurer o.l
Men tror de er ivrigere på å følge opp dette nå enn da huset her ble bygd i ‘87
Å rygge inn i garasjen er en mulighet, men man mister da muligheten til å laste og losse bilen i garasjen. I regnvær er det en kjempefordel.
Er det mulig å bygge garasje slik at bilene står skrått? F.eks som vist på fig 20.6 her?
https://www.vegvesen.no/s/bransjekontakt/Hb/hb017-1992/DelC_Detaljkapitler/20.Parkering/20_Utforming_av_bilplasser.htm
For en carport lar det seg nok gjøre, men klarer man å utforme en garasje med porter som kan håndtere dette?
Du kjører opp og svinger inn mot porten. Åpner porten og kjører inn. Fordelen er at du får litt plass utenfor garasjen til å snu. På hver side, mindre dører inn til sykkelparkering etc. Du kommer til småting uten å skrubbe dem langs bilen på vei inn/ut. Du får tak over bakenden på bilen for lasting. Du får ingen plass foran bilene. Ev trekk porten mest mulig ned. Det er nedre bil som trenger mest plass på utsiden for å rygge fri av garasjen.