403    12    0  

Garasje størrelse

 645     0
Kan kommunen henge seg opp i hvordan en enkel garasje på 18m2 til enebolig er utformet? det er noen utfordringer med tomta i forbindelse med støttemurer osv på skråtomt som gjør at vi lurer på å bygge en assymetrisk betong garasje. Ikke ideelt for å parkere stor bil.  

Det finnes en enkel garasje integrert i huset fra før som rommer stor bil og vi tenker å bygge en enkel garasje til. Da kan man putte krav om 2 p plasser her vi bor i garasje og utnyttelsegrad økes vel ikke.  

 

   #1
 4,190     0
Du skal jo dekke kravet om parkering for to biler, minst 18m2 per plass i Oslo.

Hvor er dette, er det Oslo og småhusplanen?
  (trådstarter)
   #2
 645     0
krav i reguleringsplan her er 2stk pplass på 15m2 hver. Den ene er i eksisterende enkel garasje integrert i husets avtrykk. Utnyttelse er sprengt men man kan si at man vil ha den andre biloppstillingsplassen i en liten garasje i stedenfor på åpen gårdsplass og derfor få bygget en liten garasje selv med sprengt utnyttelsesgrad?

I tillegg så får vi da en mulighet for takterrasse på den garasjen. Dette er i skrått terreng og garasjen vil ligge inntil huset.
Spørsmålet er først og fremst rettet mot om myndighetene kan henge seg opp i fasong, utforming osv på garasje så lenge den er innenfor lover og reguleringsplan for øvrig?

De nye reglene nå tillater til og med bygging av garasje opp til 50m2 uten søknad. Forutsatt at man tar høyde for ugrad, avstand vei, nabogrense, osv
  (trådstarter)
   #3
 645     0
Formu
Du skal jo dekke kravet om parkering for to biler, minst 18m2 per plass i Oslo.

Hvor er dette, er det Oslo og småhusplanen?


Formulerte jeg meg så dårlig at dette ikke kom frem?😂
Jeg skrev vel at vi har en eks garasje og at vi vil bygge en ny. Da har vi 15m2 parkering i hver av garasjene som reguleringen krever. Idag har vi en plass i garasje og en på gårdsplass. 
HSt
   #4
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Ikke sjekket reg.planen til TS, men flere steder står det  at 1 av 2 p plasser kan legges til garasje
  (trådstarter)
   #5
 645     0
Spørsmålet er først og fremst om myndighetene kan henge seg opp i fasong, størrelse, utforming osv på egen garasje så lenge den er innenfor lover og reguleringsplan for øvrig?
   #6
 4,190     0
Ja - de kan i alle fall kreve at den er egnet til å dekke parkering.

Min kommune, Oslo, mente også at de kunne nekte meg å bygge takterrasse - men begrunnelsen de gav var i beste fall tvilsom (de mente at garasjen da var til beboelse).

Dette er et tilfelle der jeg ville spurt først og bygget etterpå, send dem en mail og be om avklaring av søknadsplikt.
kip
   #7
 484     Vestfold     0
Vanligvis står det jo et setning eller to i reguleringsplanen hvordan byggenes utforming i området skal være/harmonere, og om kommunen mener ditt forslag ikke gjør det så et den da ikke innenfor reguleringsplanen.

Dette med 50kvm er forøvrig bare dersom utnyttelsgrad er ok samt at det ikke står noe i reguleringsplanen om størrelse på garasje. Ofte så står det også spesifisert hvor mange garasjer du får lov til å bygge. Står det ingenting om dette i din reguleringsplan?


"Utnyttelse er sprengt men man kan si at man vil ha den andre biloppstillingsplassen i en liten garasje i stedenfor på åpen gårdsplass og derfor få bygget en liten garasje selv med sprengt utnyttelsesgrad?"

Nei, garasjer teller på utnyttelsegrad kvadratmeter for kvadratmeter, akkurat som terasser over en viss bakkehøyde osv.
Men du kan jo søke om dispensasjon om du har noen gode argumenter for å få det, ingen naboer som blir negativt rammet osv.


   #8
 4,190     0
Nei, garasjer teller på utnyttelsegrad kvadratmeter for kvadratmeter, akkurat som terasser over en viss bakkehøyde osv.

Dette er riktig, men i enkelte planer kan man "flytte" parkeringsareal utendørs inn i garasje og gå i null i forhold til U-grad. Dermed kan man tidvis bygge garasje selv om U-grad er brukt opp.
  (trådstarter)
   #9
 645     0
Nei, garasjer teller på utnyttelsegrad kvadratmeter for kvadratmeter, akkurat som terasser over en viss bakkehøyde osv.

Dette er riktig, men i enkelte planer kan man "flytte" parkeringsareal utendørs inn i garasje og gå i null i forhold til U-grad. Dermed kan man tidvis bygge garasje selv om U-grad er brukt opp.

Nettopp, slik er det her.

Samarbeider med arkitekt om dette prosjektet.


Sintef mente at man kan bygge en garasje hvordan man vil med tanke på utforming så lenge den er innenfor loven, avstander, regulering osv men jeg tipper at plan og bygg har noen meninger?

Jeg snakker ikke om noe som ser forferdelig ut, bare at det er vanskelig å løse på en god måte pga vei osv. Får akuratt inn et rektangel i garasjen på 2,3x5 meter og mye plass på den ene siden. Den ene langveggen er endel lenger enn den andre og med skråvegg innerst.
kip
   #10
 484     Vestfold     0
Interessant, takk for info, var ikke klar over at noen planer hadde parkeringsarealet "tellende" i utnyttelsegrad. Googlet litt videre nå for å sjekke om jeg selv har "gått glipp av" dette i mine egne tilfeller, men fant her at denne regelen kom i 1997, ifllge denne siden:
https://dibk.no/byggtekniske-omrader/sporsmal-og-svar-om-grad-av-utnytting/

Jeg har bare rotet med eldre eiendommer enn dette, så dermed har dette aldri vært gjeldende for meg (dessverre).


Angående "arkitekturen" på garasjene så har jeg inntrykk av at Plan og Bygg vanligvis liker å tolke reguleringsplanene slik at garasjebyggene og husene skal "harmonere" når det gjelder utforming. Men det er vel mulig å gå i diskusjon med dem om setningene er lite konkrete i reguleringsplanene. Det hele blir jo fort en subjektiv mening fra alle sider. Pleier å hjelpe om ikke naboene er imot tiltaket.