832
10
1
garasjeport størrelse
26
0
Har bestilt ny leddport som skal erstatte den elendige vippeporten. men har bestilt en som er like høy som døren nemlig 210. så det vil bli en åpning i overkant. er det noen som kan komme med en ide på hvordan jeg kan fylle ut den åpningen? jeg ser for meg noe treverk av noe slag med lamper i, men vil gjerne få litt ideer fra andre:)
Alternativt krype til korset, forsøke å selge den porten som er bestilt og så bestille en ny port med rett mål?B-)
Likevel er jeg enig med ham: Jeg ville heller ha øket høyden på porten (om mulig)! Jeg er i ferd med å skifte over fra en bil som rager 2,2 meter til en som rager 2,3 ... (det kommer litt an på hva du regner med av f.eks. viftei taket, antenne på taket - da blir det enda høyere).
Du begrenser framtidig bil-valg når du reduserer porten. Selv om du aldri vil kjøpe kassebil slik som meg, kan det hende du f.eks. vil ha en "halvhøy" bil med skiboks på taket. Eller kanskje du får spesielle behov så du må ha kassebil, f.eks. hvis en i familien blir rullestol-bruker. En av mine kamerater får sin Land-Rover inn i garasjen hvis han slipper ut litt luft i hjulene... (Han er av det slaget som har kompressor i garasjen, så han får pumpet dem opp igjen når han skal ut og kjøre ). Jeg var positivt overrasket da jeg så at TEK17 anbefaler (uten å kreve det) porthøyde på 250 cm!
Men hjort er hjort, som man sier. Når du setter opp og tilpasser den porten du har kjøpt, pass ihvertfall på at du ikke gjør noe ved installasjonen som gjør det vanskelig en gang i framtida å skifte ut med en høyere port, om det blir nødvendig. Treverk er lettere å fjerne senere enn om du setter igang med tegl (men som Hirobofly skriver kan falsk tegl være en løsning).
Dvs både bredde, høyde (inkl overhøyde inne i garasje) og lengde inn til evt bjelke på tvers i garasjen kan påvirke montasje. Ingen bør derfor kjøpe noe uten å ha sjekket dette.
Monterte en et sted der vi løste problem med ekstra lang skinne på portåpner slik at selve åpneren kom på innsiden av en tverrbjelke. (Det var bare portåpneren det ikke var lengde til) Det var umulig å få til noe i følge leverandøren.
Det å bytte fra vippe port til leddport på innsiden broker å øke bredden på porten med minst 14 cm. Med dagens bredere biler er dette et godt argument for mange. Pass på nødåpner med nøkkel hvis det ikke er dør inn i garasjen i tillegg til garasjeporten. Dumt å ikke få ut bilen hvis det er strømløst eller noe feil på portåpneren.
Bil på over 210 er relativt uvanlig og medfører at man ikke kan kjøre inn i en rekke parkeringshus - å bygge garasje ut fra at man skal kunne kjøpe en slik bil om man ikke har noen planer om det virker uhensiktsmessig på meg. Spesielt om man tar hensyn til trendene som tilsier at ingen vil ha egen bil i framtiden pga at nan bare vil bestille en selvkjørende bil når man har behov for det
Blir bra dette! Det mest nærliggende er vel å bare montere inn en planke over porten, muligens i samme farge som porten. Om du kan dekke den med det samme som veggen er bygget i blir det sikkert bra.
Men poenget med ekstra inngang bør du merke deg. Om portåpneren svikter bør du ha en strategi for hvordan du kommer deg inn i garasjen. Kjedelig å måtte ødelegge porten bare fordi noe simpelt med fjernkontrollen ikke fungerte.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Jeg skriver jo også "(nesten)" og med tilleggsinformasjon om at døren ikke henger på garasjen så blir ikke "stange hode i skinne" følelsen like stor.
Hvis du setter en snor i nødåpner fuksjonen så kan du legge den via en trinse inn i boden da er det bare å låse opp boden dra i snoren og skyve opp porten ved strømbrudd.
Jo. Men innsiden/baksiden av åpen port kommer vel normalt litt lenger opp enn kanten av omrammingen/karmen/lysåpningen, altså har dere begge rett. Skinnene er høyere opp enn portåpningen, og porten (når åpen) er høyere opp enn skinnene.