832    10    1  

garasjeport størrelse

 26     0
Har bestilt ny leddport som skal erstatte den elendige vippeporten. men har bestilt en som er like høy som døren nemlig 210. så det vil bli en åpning i overkant. er det noen som kan komme med en ide på hvordan jeg kan fylle ut den åpningen? jeg ser for meg noe treverk av noe slag med lamper i, men vil gjerne få litt ideer fra andre:)garasjeport størrelse - 20170913_114255.jpg - aoybakken

   #1
 3,277     I huset mitt     0
Det peneste blir vel å fylle igjen på toppen med tegl som resten av veggen, alternativt konstruksjon av treverk og så falsk tegl utenpå. (om det finnes)

Alternativt krype til korset, forsøke å selge den porten som er bestilt og så bestille en ny port med rett mål?B-)
HSt
   #2
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Skinner vil stikke på nedsiden så her har du gjort et dårlig valg, (antar det er åpent mot døren, du kommer vel til å (nesten) å stange hode i skinnene). Er det plass til ett ledd ekstra så trenger du ikke få annet enn korrekte skinner.
TSt
   #3
 13,730     0
Ledd port kommer også på innsiden av "noe" enten av teglsteinsveggen eller så må du legge til noen lister på kantene også.  Har du bestilt bredden lik lysåpningen også så tjener du ikke så mye i bredde som du kunne ha gjort.  (Går ut I fra at vippebeslag i dag går ut i åpningen også.)  Eneste fordelen med å sette opp den inne i eksisterende åpning med lister på ytteriden er hvis garasjen er veldig kort siden du taper noen cm på lengde når porten kommer på innsiden av veggen.
  (trådstarter)
   #4
 26     0
skjønner ikke hva du mener med at jeg skal kunne skalle i skinnene de henger vel litt i overkant av øverste ledd og bakover så 2.10 / 2.20 høyde jeg er 1.75.. den døren går forresten inn i en egen selvstendig bod. er det virkelig så problematisk å ha den i den høyden jeg har kjøpt? grunnen til at jeg gikk for den var at det var kampanjetilbud på byggmakker her men da bare i 2.10 høyde. bredden er forøvrig 2.50 og kommer da ca 2cm inn på hver bakside av teglsteinen.
   #5
 3,535     0
Kommentaren fra HSt var vel sagt med "antar det er åpent mot døren", og når døren går inn til en egen bod faller vel det argumentet litt bort.

Likevel er jeg enig med ham: Jeg ville heller ha øket høyden på porten (om mulig)! Jeg er i ferd med å skifte over fra en bil som rager 2,2 meter til en som rager 2,3 ... (det kommer litt an på hva du regner med av f.eks. viftei taket, antenne på taket - da blir det enda høyere).

Du begrenser framtidig bil-valg når du reduserer porten. Selv om du aldri vil kjøpe kassebil slik som meg, kan det hende du f.eks. vil ha en "halvhøy" bil med skiboks på taket. Eller kanskje du får spesielle behov så du ha kassebil, f.eks. hvis en i familien blir rullestol-bruker. En av mine kamerater får sin Land-Rover inn i garasjen hvis han slipper ut litt luft i hjulene... (Han er av det slaget som har kompressor i garasjen, så han får pumpet dem opp igjen når han skal ut og kjøre Smile). Jeg var positivt overrasket da jeg så at TEK17 anbefaler (uten å kreve det) porthøyde på 250 cm!

Men hjort er hjort, som man sier. Når du setter opp og tilpasser den porten du har kjøpt, pass ihvertfall på at du ikke gjør noe ved installasjonen som gjør det vanskelig en gang i framtida å skifte ut med en høyere port, om det blir nødvendig. Treverk er lettere å fjerne senere enn om du setter igang med tegl (men som Hirobofly skriver kan falsk tegl være en løsning).
TSt
   #6
 13,730     0
Det varierer fra et portbeslag til et annet om hvor mye høyde de stjeler i garasjen.  De som er billigst tar som regel mest høyde i garasjen.  De store leverandørene har ofte alternative portbeslag som tar mindre høyre inne i garasjen men da kan det hende at det kreves mere overhøyde over garasjen.
Dvs både bredde, høyde (inkl overhøyde inne i garasje) og lengde inn til evt bjelke på tvers i garasjen kan påvirke montasje. Ingen bør derfor kjøpe noe uten å ha sjekket dette.
Monterte en et sted der vi løste problem med ekstra lang skinne på portåpner slik at selve åpneren kom på innsiden av en tverrbjelke. (Det var bare portåpneren det ikke var lengde til)   Det var umulig å få til noe i følge leverandøren.
Det å bytte fra vippe port til leddport på innsiden broker å øke bredden på porten med minst 14 cm. Med dagens bredere biler er dette et godt argument for mange.  Pass på nødåpner med nøkkel hvis det ikke er dør inn i garasjen i tillegg til garasjeporten.  Dumt å ikke få ut bilen hvis det er strømløst eller noe feil på portåpneren.
   #7
 1,696     Trondheim     0
Her var det da voldsomt med kritiske svar.
Bil på over 210 er relativt uvanlig og medfører at man ikke kan kjøre inn i en rekke parkeringshus - å bygge garasje ut fra at man skal kunne kjøpe en slik bil om man ikke har noen planer om det virker uhensiktsmessig på meg. Spesielt om man tar hensyn til trendene som tilsier at ingen vil ha egen bil i framtiden pga at nan bare vil bestille en selvkjørende bil når man har behov for det Wink

Blir bra dette! Det mest nærliggende er vel å bare montere inn en planke over porten, muligens i samme farge som porten. Om du kan dekke den med det samme som veggen er bygget i blir det sikkert bra.
Men poenget med ekstra inngang bør du merke deg. Om portåpneren svikter bør du ha en strategi for hvordan du kommer deg inn i garasjen. Kjedelig å måtte ødelegge porten bare fordi noe simpelt med fjernkontrollen ikke fungerte.
Signatur

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Skinnene henger vel litt ned fra porten, er ikke trinsehjulene som leddene henger på litt på baksiden av leddene ?

Jeg skriver jo også "(nesten)" og med tilleggsinformasjon om at døren ikke henger på garasjen så blir ikke "stange hode i skinne" følelsen like stor.

Hvis du setter en snor i nødåpner fuksjonen så kan du legge den via en trinse inn i boden da er det bare å låse opp boden dra i snoren og skyve opp porten ved strømbrudd.
   #9
 2,718     1
Skinnene henger vel litt ned fra porten, er ikke trinsehjulene som leddene henger på litt på baksiden av leddene ?

Jo. Men innsiden/baksiden av åpen port kommer vel normalt litt lenger opp enn kanten av omrammingen/karmen/lysåpningen, altså har dere begge rett. Skinnene er høyere opp enn portåpningen, og porten (når åpen) er høyere opp enn skinnene.
TSt
   #10
 13,730     0
Normalt er det litt lavere kjørehøyde enn porthøyde (f.eks. Z beslag hos Hörmann) men det finnes portbeslag som utnytter overhøyde inne i garasjen også. Porthøyde 2m gir 1,97m fri høyde og 5 cm mindre for porter bredere enn 3m.  N beslag gir akkurat samme høyde inne  som åpningen på 2m.