48,891    42    7  

Garasjetips for den litt mer kresne

 962     Figgjo     0
Hei!

Skal i gang neste år med å bygge bolig og garasje og trenger noen råd når det gjelder garasjen.

Litt info om tekniske byggeplaner:
Betong- gulv, vegger og tak (terrasse oppå), 40m2, 1 vegg også vegg for huset, 2 vinduer og sidedør på utsiden, dør til bod på baksiden, stor singelport i front.

Mine spørmål eller drøftinger er:
Ønsker varmepumpe for å kunne ha 20 grader året rundt, om jeg ønsker det.
Da gir det meg noen utfordringer mtp. fuktighet og våte biler.

- Klarer en varmepumpe å tørke garasjen om 2 biler er våte, evt. lettere snødekket?
Nå ser jeg for meg en pumpe som er noe overdimusjenert mtp. antall m2 den skal dekke, men den skal også være billig i drift, så kjøper ikke et monster..

- Om jeg har isolert garasjeport, og bruker isolasjonslister e.l. for å tette rundt porten for å holde varmen inne, vil garasjen da slå seg?

- Tenker også om jeg bør/kan ha en rist midt inne i garasjen, og helling mot denne for å få ledet bort vann og fuktigt. Eller bør jeg ha jevnt fall, og glipe under garasjeporten slik at vannet renner ut?

- Trenger man ventiler i vegger når man har varmepumpe som skifter ut luften?

- Gulv.. Epoxy 2-komp, eller bør man gå for fliser eller skifer for å ha et vedlikeholdsfritt gulv. Kjører piggfritt.

Gi lyd om dere har noen synspunkter eller erfaringer. Smile

   #1
 3,997     Oppland     0
Ventiler er helt nødvendig! (evt mekanisk ventilasjon)
Får du ikke ut fuktigheten vil det bli en stusselig plass å oppholde seg.

Istallerer du noen form for sluk, som rist, så skal det være oljeutskiller, og her er kommunene som regel beinharde! Holder ikke med argumentasjon om at sluket ikke er tilkoblet kommunalt nett eller septik, spør meg om hvordan jeg vet det  ::)
Kan vaske bilen utenfor garasjen, den kan renne fra seg utenfor garasjen, men er det noe som kan minne om sluk under så er det plutselig et problem.

Klarer varmepumpen heve temperaturen til 20 grader så smelter jo snø og is..

Jeg kommer ikke til å bruke Epoxy, det krever for mye arbeid for å bli bra, og selv da har det en tendens til å løsne i kjørebanen.
Kommer bare til å syrevaske og bruke Oxan gulvolje.

Ellers er vel stikkordet i denne garasjen isolering.
  (trådstarter)
   #2
 962     Figgjo     0
Da blir det ventiler.

Hvorfor vet du det?  :D
Vil kommunen legge merke til om du har rist eller ikke? Er det befaring etter ferdigattesten er klar?  :-\

Hensikten med varm garasjen og med sluk er at jeg skal kunne spyle og vaske minst en bil inne i garasjen om vinteren..... Forsiktig spyling, men en del vann blir det jo.
Så helling i gulvet er et must.


Se bildene nederst.
Fortsatt like fint etter ett år. Men føler ikke at ett år gir noe inntrykk.
I og med at jeg skal bygge neste år, så blir ikke dette gulvet nok "slitt" eller får nok år på seg til å erfare om jeg gjør dette selv.

Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 40.jpg - NeDD
Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 44.jpg - NeDD
Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 45.jpg - NeDD
Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 49.jpg - NeDD
Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 52.jpg - NeDD
Ønsker garasjetips for den litt mer kresne - 53.jpg - NeDD
   #4
 645     Østfold     1
Her er et produkt jeg nok kommer til å gå for nr min garasje kommer opp en dag.
Ser utrolig bra ut og ikke avskrekkende dyrt.

Nå skal det sies at jeg aldri har sett gulvet live men har tro på det.

Men om det passer så greit til en som skal lage vaske hall er jeg mer usikker på.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg slått fra meg det at du skal bruke masse vann inne i garasjen.

www.garasjegulv.no

   #5
 3,997     Oppland     0

Hvorfor vet du det?  :D
Vil kommunen legge merke til om du har rist eller ikke? Er det befaring etter ferdigattesten er klar?  :-\

Hensikten med varm garasjen og med sluk er at jeg skal kunne spyle og vaske minst en bil inne i garasjen om vinteren..... Forsiktig spyling, men en del vann blir det jo.
Så helling i gulvet er et must.

Jeg hadde en forspørsel til kommunen når jeg hadde forhåndskonferanse.
Og det var ingen bønn!
Om garasjen hadde sluk, som førte vannet ut av garasjen så var det krav til oljeutskiller, punktum! Tilkoblet septik/kloakk eller ikke var helt likegyldig.
Kommunen har allerede vært på en bafaring, regner med de kommer når jeg skal ha brukstillatelse/ferdigstillelse også.

Men hvordan ser de gulvplatene fra garasjegulv ut etter vinteren med olje, salt, sand, is og snø..?
Og hvordan ser det ut under de og i skjøtene?
Ser for meg at det er veldig pent første året, og svært så stusselig etter et par års bruk.
Det er jo bare plastikk, dyrt er det og, 250kr/m2 eller noe slikt.
   #6
 645     Østfold     0
Som sagt jeg har ikke sett de live, og hvordan de ser ut etter lang tids bruk.

Det er jo mulig i teorien vertfall å ta de opp og rengjøre under, men jeg vil tro at de er tilnærmet tette i skjøtene. Viss du ikke kjøper de perforerte platene da.

Skal du kjøpe skikkelig 2 komponent maling som gir ett glatt fint gulv så koster det ganske mye pr m2 det også. Svin dyr de spannene.

  (trådstarter)
   #8
 962     Figgjo     0
Takker for raske og gode svar.

Dropper det med sluk, kjører heller helling mot døra, så ved fuktighet åpner jeg bare døra noen cm. Sluk kan jeg ha på utsiden.

Litt skeptisk til slike gulvplater. Skal forhøre meg med noen jeg vet som har slike.
Føler ikke at dette er riktig løsning for en bruksgarasje. Mer som utstilling og for tørre flater.
Ser de selger fliser som er oppbygget og med hull, slik at vannet går gjennom, men da ligger det fortsatt på gulvet i garasjen.

Hvor mye vann det går med en bilvask vet jeg ikke, men tanken på at jeg skal kunne spyle av salt om vinteren ved hjemkomst tror jeg nok ikke jeg slår fra meg. Er man glad i ren bil, så legger man litt ekstra til rette for dette.
Ser ikke den store ulempem med å oppnå fuktige gulv når det er riktig fall og en grei opptørking grunnet varmepumpa. Kom gjerne med flere argumenter i mot, for jeg tenker kun praktisk for bilens del, ikke langvarig skade, om det er det du sikter til?

Epoxypris:
Mener prisen var rett over 600kr for 3 liter. 5-8m2 pr. liter.
Vi brukte vell ca. 9 liter, to strøk. Første strøket trakk ganske mye mer enn andre.
   #9
 1,027     0

Hadde jeg vert deg så hadde jeg slått fra meg det at du skal bruke masse vann inne i garasjen.




Ingen grunn til det; har en utleieleilighet hvor badegulvet er betong med 2 strøk lys grå Sigural oppå; etter snart 20 år med dusjing rett på det er det fremdeles like bra som da det ble rullet på.

Men piggdekk vil kanskje gi et visst vedlikeholdsbehov på epoxybelegget Wink
   #10
 645     Østfold     0
Flere som h ar god erfaring med epoxy malingen fra Biltema? Var jo veldig billig vertfall.

Hehehe tror nok inn/ utkjøring av bil og andre ting i garasjen sliter litt mer på malingen en at noen tasser på et bad.

Viss du skal spyle bilen såpass ofte og mye så bør du vertfall legge godt fall både mot port og også fra vegg mot midten av der du skal stå å spyle. Fryktelig irriterende å ha en dam borti hjørnet på garasjen. Ser det er mange som har vert "uheldig" med fall i garasjer.

Tror jeg hadde styrt unna disse platene viss du skal bruke vann i garasjen. Men jeg forutsetter at de tåler bruk. Skal jammen meg ringe å spørre de en dag hvor mye de tåler.

Men hadde vert bra om du tipset oss om hvordan erfaringer andre har med disse platene.