Eller hva med senke sluket ned litt legge ei plate over og støpe et tynt lag over der, slik at gulver er helt ved befaring. 1 halvt år seinere tar du bare frem hammern og "finner" slukket ditt! ;D
Eller hva med senke sluket ned litt legge ei plate over og støpe et tynt lag over der, slik at gulver er helt ved befaring. 1 halvt år seinere tar du bare frem hammern og "finner" slukket ditt! ;D
Hvem har befaring på en GARASJE? Aldri hverken hørt eller sett om slikt - kommunen ser jo ikke engang på huset når det er ferdig, de bare forholder seg til sluttmeldniger fra ansvarshavende?
Om man har 1cm fall pr meter, så utgir det ca. 6 cm på en 40m2 stor garasje. Man kan jo kjøre ekstra fall fra hjørnene ved utgangen av porten, slik at vann ikke blir liggende igjen i kanten isteden for å renne ut. Blir som en slags / formet fall den siste meteren. Bare en tanke, men regner med at det duger bra i praksis. (om jeg får det til)
Sitat fra 3 forskjellige ang gulvet(hentet fra et annet forum):
"Har testet gjennom jobben, og de tåler mye! Kan også tas opp og legges igjen uten at jeg har opplevd skader på de ihvertfall. Men det er noen ulemper med de. Du fjerner all jording og hvis du velger de hullete, og du søler noe på de, så må du ta de opp igjen for å få tørket opp. Eks olje i garsjen osv.. "
"Jeg får snart nye flotte lokaler til min bilhobby, men her er belegningsstein. Kan jeg legge slikt gulv over det, og få en flate som jeg kan bruke trillstol på?"
"Jeg er også veldig fornøyd. I tillegg til kommentar over så bør en legge en treplate under garasjejekken før en jekker ellers kan små metallhjul lage fordypninger. "
Varm garasje er sikkert behagelig, men veldig lite vennlig for bilen hvis den brukes ofte. Uansett varme i garasjen, så tar det lang tid før det er tørt i alle kriker og kroker av understellet i bilen. Da har den det bedre hvis det er skikkelig kaldt. Rustprosessen går fortere jo varmere det er. Fuktige steder + høy temperatur = rusting i rekordfart.
Hva må man regne med å betale for oljeutskiller?
Er det tillatt med sluk rett utenfor garasjen? Hvordan holde dette frostfritt hvis man stadig vasker bilen inne i garasjen?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Om bilen står i varm garasje eller ikke spiller jævli liten rolle for om den ruster eller ikke. Det er en myte som ikke henger sammen.
Det som får bilen til å ruste er salt på veien og at bilere ikke gidder spyle bilen under ofte nok om vinteren.
Ikke tørr i alle kroker og kriker?? Bilen tåler vel vann, den har da rustbeskyttelse.
En bil som står ute er utsatt for pendling i temperatur hele tiden, salt gjør at frysepunktet flyttes nedover og veiene er våte hele vinteren i stedet for islagte.
Hva når du bruker bilen, unngår du å bruke varmeapparatet da? For når du varmer opp bilen så ruster den fortere.
Moderne biler har rustbeskyttelse og vedlikeholdes den så går det helt fint.
Jeg har fire veteranbiler, dvs over 30 år, som blir brukt ukentlig hele året gjennom og de står i varm garasje. Ikke mer problem med rust på dem enn biler som står i kald garasje.
Om bilen står i varm garasje eller ikke spiller jævli liten rolle for om den ruster eller ikke. Det er en myte som ikke henger sammen.
Det var bare et velment råd til trådstarter. Du trenger selvsagt ikke følge det om du ikke vil, men dersom du er litt interessert i å ta vare på bilen, så kan du jo google litt om hvordan rust oppstår og ved hvilke temperaturer den trives best. Det er flere ting som spiller inn. Salt får definitivt ting til å ruste fortere, men det gjør også høyere temperatur.
Husk også at det er forskjell på biler som brukes ukentlig og biler som brukes daglig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det viktige er å vaske bilen. Det er mye viktigere enn om bilen står varmt enn kaldt.
Er bilen skitten vil fuktigheten holdes mye lenger og derfor føre til mer rust. Spesielt viktig ved hjulbuer, overganger og lister selvsagt, siden det er der skitt og salt hovedsaklig samler seg.
Bilen er ren 365 dager i året. Derfor jeg ønsker muligheten til å pre-washe/spyle den ved hjemkomst etter en tur på salte veger.
En sluk i midten med helling fra alle vinkler høres mest genialt ut når jeg tenker hvilke muligheter som finnes. Evt. en sluk på utsiden bør kombineres med varmekabler om man har helling. Nederst er det noen bilder av en helt slett garasje med rist på utsiden, men uten varmekabler eller helling som sagt. Så det er mulig å gjøre det på den måten også.
Høres ikke så avansert ut med sluk med oljeutskiller. Regner med at det ikke akkurat blir mye olje, så ser ikke for meg mye vedlikehold. Skal høre med et lokalt verksted jeg har god kontakt med, hvor ofte de må "renske" utskilleren.
Det er hva jeg har planer om, men får se hvor mye budsjettet har sprukket når vi kommer så langt ;)
Å ha fall ut av garasjen mot utvendig rist høres risky ut.. hva når det er -5 eller kaldere? vil vannet fryse i rista eller under porten?
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt
De som har det integrert i huset..
Mulig noen kommuner er slappere enn andre på befaring.. ikke hos oss..
Man kan jo kjøre ekstra fall fra hjørnene ved utgangen av porten, slik at vann ikke blir liggende igjen i kanten isteden for å renne ut. Blir som en slags / formet fall den siste meteren. Bare en tanke, men regner med at det duger bra i praksis. (om jeg får det til)
Sitat fra 3 forskjellige ang gulvet(hentet fra et annet forum):
"Har testet gjennom jobben, og de tåler mye! Kan også tas opp og legges igjen uten at jeg har opplevd skader på de ihvertfall. Men det er noen ulemper med de. Du fjerner all jording og hvis du velger de hullete, og du søler noe på de, så må du ta de opp igjen for å få tørket opp. Eks olje i garsjen osv.. "
"Jeg får snart nye flotte lokaler til min bilhobby, men her er belegningsstein.
Kan jeg legge slikt gulv over det, og få en flate som jeg kan bruke trillstol på?"
"Jeg er også veldig fornøyd.
I tillegg til kommentar over så bør en legge en treplate under garasjejekken før en jekker ellers kan små metallhjul lage fordypninger. "
Hehe, for se det litt an med sluken! Men men.. :)
Hva må man regne med å betale for oljeutskiller?
Er det tillatt med sluk rett utenfor garasjen? Hvordan holde dette frostfritt hvis man stadig vasker bilen inne i garasjen?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det som får bilen til å ruste er salt på veien og at bilere ikke gidder spyle bilen under ofte nok om vinteren.
Ikke tørr i alle kroker og kriker?? Bilen tåler vel vann, den har da rustbeskyttelse.
En bil som står ute er utsatt for pendling i temperatur hele tiden, salt gjør at frysepunktet flyttes nedover og veiene er våte hele vinteren i stedet for islagte.
Hva når du bruker bilen, unngår du å bruke varmeapparatet da? For når du varmer opp bilen så ruster den fortere.
Moderne biler har rustbeskyttelse og vedlikeholdes den så går det helt fint.
Jeg har fire veteranbiler, dvs over 30 år, som blir brukt ukentlig hele året gjennom og de står i varm garasje. Ikke mer problem med rust på dem enn biler som står i kald garasje.
Det var bare et velment råd til trådstarter. Du trenger selvsagt ikke følge det om du ikke vil, men dersom du er litt interessert i å ta vare på bilen, så kan du jo google litt om hvordan rust oppstår og ved hvilke temperaturer den trives best. Det er flere ting som spiller inn. Salt får definitivt ting til å ruste fortere, men det gjør også høyere temperatur.
Husk også at det er forskjell på biler som brukes ukentlig og biler som brukes daglig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er mye viktigere enn om bilen står varmt enn kaldt.
Er bilen skitten vil fuktigheten holdes mye lenger og derfor føre til mer rust.
Spesielt viktig ved hjulbuer, overganger og lister selvsagt, siden det er der skitt og salt hovedsaklig samler seg.
Derfor jeg ønsker muligheten til å pre-washe/spyle den ved hjemkomst etter en tur på salte veger.
En sluk i midten med helling fra alle vinkler høres mest genialt ut når jeg tenker hvilke muligheter som finnes. Evt. en sluk på utsiden bør kombineres med varmekabler om man har helling. Nederst er det noen bilder av en helt slett garasje med rist på utsiden, men uten varmekabler eller helling som sagt. Så det er mulig å gjøre det på den måten også.
Høres ikke så avansert ut med sluk med oljeutskiller. Regner med at det ikke akkurat blir mye olje, så ser ikke for meg mye vedlikehold. Skal høre med et lokalt verksted jeg har god kontakt med, hvor ofte de må "renske" utskilleren.