3,004    10    1  

Innebygget garasje og luftfuktighet

Ulv
 51     Vestlandet     0
Heisann, jeg har en dobbeltgarasje som er innebygget i huset. Garasjen er i sin helhet over bakkenivå, og virker tørr og fin. Vi har masse greier der og har aldri sett mugg (eller edderkopper), det lukter godt der, alt er ok, men:
Rel. Luftfuktighet er ca 75.
Garasjen er helt tett, ingen ventilasjon overhodet. Nå går vi jo inn og ut hver dag, så noe luftomskifting blir det, men...

Nå må jeg ha bil i garasjen. Våt bil.
Jeg har kjøleskap og fryser der og det blir vel aldri under null der. 

Vurderer derfor hva som blir best med tanke på å unngå mugg dersom en våt bil kommer inn i garasjen:

Vanlige ventiler. Ulempen er nok at luftuktigheten vil fortsette å være høy og at det vil kunne komme inn mer støv osv.

Balansert ventilasjon

Luftavfukter (adsorpsjonstype)

Tenker også at en vifte for eksempel inn under bilen i kombinasjon med luftavfukter kan være bra...

Siden garasjen er en del av huset er det viktig for meg å sikre meg mot fuktskader før vi tar våt bil inn i garasjen.


Råd og erfaringer mottas med takk.

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Et alternativ er å lufte kaldere tørrere luft inn i garasjen. 75%RF er veldig høyt så du har liten margin. Hvis du blåser mye luft som får vann til å fordampe så risikerer du kondens andre steder så hvor luften kommer inn kan være viktig.
HSt
   #3
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Adsirpsjonsavfukter kan virke. Det er salting som ofte er utfordring, snø og is smelter når det normalt ikke ville gjort det.
Ulv
  (trådstarter)
   #4
 51     Vestlandet     0
Jeg bor ved fjorden og det kommer svært skjeldent kald tørr luft her på vestlandet. 
Hvis jeg introduserer kaldere luft vil også RF øke...

Men jeg er enig i at man bør tenke på hvor luften kommer fra. Ene siden vender mot vannet, så jeg tenkte kanskje å ha innluft på motsatt vegg. Men jeg er usikker på om det egentlig har noen reell betydning.

Varmepumpe ja. Kanskje. RF vil gå ned når temp øker, (hvis alt annet er likt) slik sett blir luften i stand til å holde på mer vann. Men vil jeg da få kondens i vegg? (skrekk!)

De salter mye her, selv i 10 grader pluss om vinteren...
   #5
 1,696     Trondheim     0
Jeg ville (og har) satt inn 2 lufteventiler. En lavt og en høyt slik at luften kan sirkulere litt.
I verste fall satt på en liten vifte slik at du fikk større utskifting av luft, men det burde ikke være nødvendig.
Signatur
Ulv
  (trådstarter)
   #6
 51     Vestlandet     0
Ingen tvil om at dette er den billigste løsningen, og som du indikerer kan den kombineres med en fuktstyrt vifte for luft ut i øverste ventil. Men luftfuktigheten vil neppe gå noe særlig ned? Den vil heller følge utefukten og utetemperaturen bedre, og jeg vil få noe lavere temp på de kaldeste vinterdagene? 
Er RF rundt 75 bekymringsfullt i seg selv? Flere steder jeg leser indikerer at det er det, selv om jeg aldri har hatt noe problem.
HSt
   #7
 35,438     Lillestrøm kommune     1
Det er i allefall nødvendig å få inn masse uteluft hvis du ikke har en kraftig avfukter du transporterer fukten ut med dette. Det blir fort 100%RF. I vinter valgte jeg å ikke kjøre inn på de dagene med veldig mye saltslush som hadde frosset på bilen.

Ulv
  (trådstarter)
   #8
 51     Vestlandet     0
Det er nettopp det jeg tenker - Vil en kraftig avfukter være bedre enn mye utlufting?

Vil en kombinasjon med mye utlufting OG avfukter ødelegge for seg selv?

Slik jeg forstår det bør man med avfukter ha minst mulig utlufting hvis man bor i et område med høy luftfuktighet.
Så jeg tenker at det blir enten naturmetoden eller avfukter i garasjen.

En carport ville nok egentlig vært nokså ideellt her...
TSt
   #9
 13,730     0
Varme i garasjen blir regnet som rust bombe iallefall.  Det kondenserer på alle flater spesielt innvendig.  Sammenlikn med å ta med at kamera fra kulden og inn,  da dugger det på linsen.  Derfor tar en det helt inn inne i en veske e.l. så varm inne luft kommer sakte til slik at det blir sakte oppvarmet før det blir eksponert for varm luft som totalt sett innholder mere fukt.

Dvs start med god ventilasjon men lag den slik at den kan begrenses hvis du kommer over på avfukter løsningen.
Ulv
  (trådstarter)
   #10
 51     Vestlandet     0
Ja, enig i dette.

Jeg har funnet noen tabeller som tilsier feks at dersom man har konstant 10 grader i garasjen og 50 % rel luftfuktighet (eller lavere) vil duggpunktet ligge på 0grader (eller lavere temp). Antar at i et slikt tilfelle vil det være svært lite kondens. I hvertfall her på vestlandet der tempen sjeldent synker mye under 0, og i hvertfall ikke lenge. 

Mao ser det ut som man med en luftavfukter i teorien KAN greie å unngå rustbomben... Eller?