434    9    1  

Kalibrere eldre garasjeport.

 6     Bergen     0
Beklager at muligens feil forum, men jeg prøver. Har en eldre garasjeportåpner som det står Vea 2000 på. Jeg klarer ikke finne noe fornuftig på Google. 

Den har på selve motoren en pil opp, pil ned og en oval knapp. Det er et display hvor man får en del tall mellom 0-9 om man trykker på den ovale knappen. 

Jeg hadde strømmen av i garasjen for å trekke nytt elektrisk, og når jeg skrudde på sikringen igjen kom det bare en klikkelyd ved kjøring av port. 

Jeg får kjørt porten på hva jeg mistenker er manuelt opp/ned på nr 3.
Det virker som at jeg får justert/kalibrert porten ned på 4.
Men jeg får ikke kalibrert den opp. 
Eller omformulert, jeg får ikke til å kalibrere den. 

Noen som har erfaringer / forslag / tips? 

Kalibrere eldre garasjeport.  - IMG_7009.jpg - MrHauglandKalibrere eldre garasjeport.  - IMG_7011.jpg - MrHauglandKalibrere eldre garasjeport.  - IMG_7012.jpg - MrHaugland
Siste redigering: Saturday, May 23, 2020 5:34:27 PM av MrHaugland

   #1
 3,277     I huset mitt     0
Det er nok greit å vite hva de forskjellige menyene (0 - 9) er for noe ja.

Kjører ikke porten overhodet når du trykker på bryteren? Prøver den å kjøre men stopper med en gang på overlast, etc?
TSt
   #2
 13,730     0
En kobler fra portåpner først og sjekker at porten går ok og er balansert hvis en ikke kjenner porten fra før. Portåpner må lære seg hvor langt den skal kjøre. Det hender at portåpnere kan miste minnet sitt.
   #3
 3,277     I huset mitt     1
Mye mulig at den portåpneren mister sinnet sitt igjen neste gang den mister strømmen for en periode ja.Wink

Det ser ut som TS får kjørt porten manuelt på åpneren, men ikke via vanlig impulsknapp. Det er da spørsmålet er om den aldri kjører hverken opp eller ned på impulsknappen? (altså at knappen/kretsen ikke fungerer overhodet)

Ser ut som en A og B side på termlista, kanskje B-siden kan brukes/kabling til knapp flyttes over?

Men man er fortsatt i blinde hvis man ikke vet hva de ulike menyene på åpneren er for noe.......
  (trådstarter)
   #4
 6     Bergen     0
Spørsmålet her er om noen har kjennskap eller forslag til menyene ja, basert på egne erfaringer / tilsvarende portåpner. Det er riktig som nevnt at jeg får kjørt porten manuelt med knappene på motoren. Selve impulsknappen og koblingene til den er ikke det relevante.

Slik den står nå, altså uten å være kalibrert, så hører man "tenkelydene" til åpnere (altså lyden portåpneren lager til vanlig i 5 sekunder før den starter å gjøre noe), men i stedet for å kjøre så kommer det bare en klikkelyd. Vanskelig å beskrive.

Håpet mitt ved å legge ut her var at noen hadde en lignende portåpner som det var mulig å finne en bruksanvisning til 😅
   #5
 3     0
Jeg vet at min garasjeåpner også må stilles inn etter et lengre opphold uten strøm.

Først skal man stille inn øverste og nederste posisjon. Så skal man stille inn styrken på motoren ved oppkjøring og nedkjøring. Til slutt er man nødt til å kjøre porten en gang fra øverste til nederste sluttposisjon, og en gang fra nederste til øverste sluttposisjon. Dette må da skje uten stopp.

Først når dette er gjort kan jeg bruke fjernkontroll.

Håper det hjelper noe.
HSt
   #6
 35,438     Lillestrøm kommune     0
På min port løser en ut nødåpner og så sklir enheten på kjede frem til den møter motstand fra porten så gjentar den dette med porten med neste gang

Så det er mange oppskrifter for forskjellige åpnere
   #7
 24,032     Akershus     0
Når systemet «glemmer seg bort ved strømstans: finnes det et innvendig minne-batteri som bør skiftes?
Signatur

   #8
 1,420     Oslo     0

Mitt forslag er å kontakte firmaet ovenfor, som hevder  at de har bruksanvisninger til alle portåpnere.

Jeg har gjort et søk i Tyskland og fatter ikke at jeg ikke kunne finne Vea 2000.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 6     Bergen     0
Jeg "løste" problemet...ved å kjøpe ny motor Grin
Takk for alle innspill fra dere.