Det var tidligere friareal, men overført til sameiet av kommunen etter det ble gjort endringer i gaten utenfor her. Det er bare en del av parkeringen vår nå.
Da har jeg vært ute å grovmålt med hjelp av et rekkverk forhåpentligvis i vater, en lasermåler og en rei. For en gangs skyld var målingene bedre enn tenkt.
Fall fra høyeste punkt til fortau er 17 cm, slik at etter jeg hever verandaen, vil taket på garasjen ved høyde 240 cm, bare stikke 10 cm over rekkverket. Verandaen skal forresten heves 35 cm for å komme på nivå med verandadør, pluss at bæringen som tidligere eier valgte, er underdimensjonert. Så det er jo positivt i seg selv!
Dersom jeg bygger garasje under verandaen med nedkjøring vil høydeforskjellen på garasjegulv (om det legges likt med kjellergulv) og fortau faktisk bare være 110 cm. Til husvegg er det 6 meter fra fortau. Det er nå vel en kurant stigning? Jeg kan også trekke denne til hvor verandaen starter, og får da 1,3 meter ekstra, men da må jeg trekke garasjen 1 meter mot naboen også for å få 7 meter. Er riktignok bare et åpenrom i mellom altanene som ikke brukes det, og da kan man kanskje også bruke plassen foran garasje til oppstillingsplass?
Men jeg går ut i fra å bygge under jorden blir MYE dyrere? Men er dette søknadspliktig? Garasjen vil stikke opp ca en meter i så fall, altså ha masser rundt 140 cm oppover på veggene. Jeg har Jacuzzi på altanten som jeg også har lyst til å ha videre, så taket av garasjen må kunne tåle dette.
PS! Jeg har litt kontakter i betongbransjen siden jeg har jobbet litt for et firma som transporterer betong. Jeg vil tro at transporten kan jeg få for en symbolsk sum, og kanskje jeg kan få litt billigere betong også. Blanderiet er bare 3-4 kilometer unna. Verdt å nevnt - sjansen er stor for at dreneringen uansett skal tas til sommeren på hele huset.
Alt over 0.5m over bakken genererer BYA. Du bør se på hvordan f.eks parkering for en av de andre 4 kan inkorporeres i din plan, kanskje er den da lettere å selge inn i sameiet
Alt over 0.5m over bakken genererer BYA. Du bør se på hvordan f.eks parkering for en av de andre 4 kan inkorporeres i din plan, kanskje er den da lettere å selge inn i sameiet
Hva mener du med inkorporeres? Vi har 4 oppstillingsplasser på nordsiden, hvor to av dem er mine, to av dem til leiligheten i andre etasje. Mot sør er det 2+2 oppstillingsplasser, dvs at de må parkere bilene etter hverandre. Disse oppstillingsplassene "tilhører" de to leilighetene mot sør.
Bilder forklarer bedre!
Det er jo hvor den røde gamle Audien står på bildet her jeg grubler på garasje. Den eneste ulempen det vil være for sameiet er at BYA blir brukt, men i realiteten ser jeg egentlig ikke noe problem. En oppstillingsplass blir til garasje.
Jeg blir jo litt gira på å bygge garasje under verandaen da, det gir mange fordeler. Jeg får biloppstillingsplass i bakken foran garasjen. Garasjen blir helt skjult. Jeg kan ta hull i kjellerveggen og få inngang til garasjen i tøflene. Avløpsrøret ut av huset kommer på dette hjørnet, så jeg kan enkelt koble meg på her for å få bort overløpsvann. (ikke eget for det her)
Spørsmålet er jo kostnad da. Å bygge over terrenget har jeg gjort en del av, og vet hvordan jeg må tenke. Delvis under jorden blir mere ukjent terreng. Men jeg tenker "how hard can it be", som Clarkson sier I bunn og grunn er det vel snakk om å mure 2 vegger + et lite parti på hver side av porten, og dette blir 140 cm under bakken. Det høres jo ikke så fordømt dyrt eller vanskelig ut det. Eller?
Har jo støpt grunnmur på tilbygg før med bankett etc - så jeg tenker jo dette blir mye av det samme. Det var jo ikke hverken komplisert eller dyrt. Tenker nedkjøringen bare skal være i grus, ser et hus noen kvartal unna har det slik.
Til våren skal sameiet trolig bytte drenering, da er man jo et stykke på vei med utgraving allerede da...
Bytte av drenering høres ut som et gunstig tidspunkt.
Å grave ut og støpe er ikke rocket sience. Husk å legge godt med drenerende, frostfri fyllmasse utenfor langveggen, særlig frem mot porten. Dette fordi porten hindrer støtte av hjørnet. Frost i grunnen kan dermed presse hjørnet mot huset.
Det jeg mente var at hvis en p plass til en av naboene kan legges langs din innkjøring til garasjen så kan også de andre kanskje få litt nytte av dette. Ellers bør du være forberedt på å betale for retten, X hundre tusen kroner settes av på vedlikeholdsfond til sameiet kan være en løsning. Diskusjonen er jo da hvor stor X-tallet skal være, i Oslo kan det fort være 3-5.
Å drenere og isolere samtidig høres fornuft ut, kanskje kan ny drenering rundt huset være ditt bidrag til felleskassen, du slipper i så fall billig unna kompensasjonen
HsT: Jeg skjønner fremdeles ikke argumentasjonen din. P-plassen til naboene er jo allerede opparbeidet over hele eiendommen. Innkjøringen vil jo bli hvor bilen står nå, så uansett hvilken løsning jeg går for, så vil jo jeg ikke legge beslag på mere areal enn der hvor bilen står parkert nå. Du tenker sikkert på at en nedkjøring i så fall skal gå parallelt med veien, det skal den altså ikke. Dersom jeg bygger under altanen, så stjeler jeg i praksis ingen BYA heller, og nedkjøringen erstatter simpelthen dagens parkeringsplass.
KjellG: Nei jeg tenker jo det også. I bunn og grunn handler det jo om å grave bort masse, fylle 50-60 cm pukk i bunnen, også støpe gulv + litt over 2 vegger på dette. Da vil jo utgiftene i stor grad være utgraving og bortkjøring av masse, et par lass pukk inn, også kostnaden av å leie støpekasetter + betongen som skal i dette? Jeg kjører gravemaskin og lastebil selv, har kontakter i betongbransjen. Klarer man dette for 50-60k? Pluss byggesøknad da.
Du skrev at det var parkering bak hverandre så var hvis din plan skulle gå lettere gjennom at jeg tenkte det ville være lettere hvis du får noen økte fordeler Men det er jo bare å kompensere dette i kr i felles kassen i stedet.
Fall fra høyeste punkt til fortau er 17 cm, slik at etter jeg hever verandaen, vil taket på garasjen ved høyde 240 cm, bare stikke 10 cm over rekkverket. Verandaen skal forresten heves 35 cm for å komme på nivå med verandadør, pluss at bæringen som tidligere eier valgte, er underdimensjonert. Så det er jo positivt i seg selv!
Dersom jeg bygger garasje under verandaen med nedkjøring vil høydeforskjellen på garasjegulv (om det legges likt med kjellergulv) og fortau faktisk bare være 110 cm. Til husvegg er det 6 meter fra fortau. Det er nå vel en kurant stigning? Jeg kan også trekke denne til hvor verandaen starter, og får da 1,3 meter ekstra, men da må jeg trekke garasjen 1 meter mot naboen også for å få 7 meter. Er riktignok bare et åpenrom i mellom altanene som ikke brukes det, og da kan man kanskje også bruke plassen foran garasje til oppstillingsplass?
Men jeg går ut i fra å bygge under jorden blir MYE dyrere? Men er dette søknadspliktig? Garasjen vil stikke opp ca en meter i så fall, altså ha masser rundt 140 cm oppover på veggene. Jeg har Jacuzzi på altanten som jeg også har lyst til å ha videre, så taket av garasjen må kunne tåle dette.
PS! Jeg har litt kontakter i betongbransjen siden jeg har jobbet litt for et firma som transporterer betong. Jeg vil tro at transporten kan jeg få for en symbolsk sum, og kanskje jeg kan få litt billigere betong også. Blanderiet er bare 3-4 kilometer unna. Verdt å nevnt - sjansen er stor for at dreneringen uansett skal tas til sommeren på hele huset.
Hva mener du med inkorporeres? Vi har 4 oppstillingsplasser på nordsiden, hvor to av dem er mine, to av dem til leiligheten i andre etasje. Mot sør er det 2+2 oppstillingsplasser, dvs at de må parkere bilene etter hverandre. Disse oppstillingsplassene "tilhører" de to leilighetene mot sør.
Bilder forklarer bedre!
Det er jo hvor den røde gamle Audien står på bildet her jeg grubler på garasje. Den eneste ulempen det vil være for sameiet er at BYA blir brukt, men i realiteten ser jeg egentlig ikke noe problem. En oppstillingsplass blir til garasje.
Jeg blir jo litt gira på å bygge garasje under verandaen da, det gir mange fordeler. Jeg får biloppstillingsplass i bakken foran garasjen. Garasjen blir helt skjult. Jeg kan ta hull i kjellerveggen og få inngang til garasjen i tøflene. Avløpsrøret ut av huset kommer på dette hjørnet, så jeg kan enkelt koble meg på her for å få bort overløpsvann. (ikke eget for det her)
Spørsmålet er jo kostnad da. Å bygge over terrenget har jeg gjort en del av, og vet hvordan jeg må tenke. Delvis under jorden blir mere ukjent terreng. Men jeg tenker "how hard can it be", som Clarkson sier I bunn og grunn er det vel snakk om å mure 2 vegger + et lite parti på hver side av porten, og dette blir 140 cm under bakken. Det høres jo ikke så fordømt dyrt eller vanskelig ut det. Eller?
Har jo støpt grunnmur på tilbygg før med bankett etc - så jeg tenker jo dette blir mye av det samme. Det var jo ikke hverken komplisert eller dyrt. Tenker nedkjøringen bare skal være i grus, ser et hus noen kvartal unna har det slik.
Til våren skal sameiet trolig bytte drenering, da er man jo et stykke på vei med utgraving allerede da...
Å grave ut og støpe er ikke rocket sience. Husk å legge godt med drenerende, frostfri fyllmasse utenfor langveggen, særlig frem mot porten. Dette fordi porten hindrer støtte av hjørnet. Frost i grunnen kan dermed presse hjørnet mot huset.
Å drenere og isolere samtidig høres fornuft ut, kanskje kan ny drenering rundt huset være ditt bidrag til felleskassen, du slipper i så fall billig unna kompensasjonen
KjellG: Nei jeg tenker jo det også. I bunn og grunn handler det jo om å grave bort masse, fylle 50-60 cm pukk i bunnen, også støpe gulv + litt over 2 vegger på dette. Da vil jo utgiftene i stor grad være utgraving og bortkjøring av masse, et par lass pukk inn, også kostnaden av å leie støpekasetter + betongen som skal i dette? Jeg kjører gravemaskin og lastebil selv, har kontakter i betongbransjen. Klarer man dette for 50-60k? Pluss byggesøknad da.
En kunne etablere garasje som ikke endrer eksteriøret i det hele tatt.
Men det er jo bare å kompensere dette i kr i felles kassen i stedet.