Hvis du (eller andre) vurderer dette: Legg merke til at prisen er fra 79.000 - det du vil ha kan gjerne bli en del dyrere.
Og hvis du bare skumleser, blir det uanset 25% dyrere: Prisen er oppgitt uten moms.
(Normalt ville jeg tenke at annonser på finn var rettet mot sluttkunden, og man får jo inntrykk av det fra bildet også. Da krever loven at moms skal være inkludert. Men det må vel være en av de lovparagrafer som oftest blir blir overtrådt i alt som har med byggenæring å gjøre!)
Er jo helt avhengig av omstendighetene. I Oslo snuser en vel på 1 mill/garasjeplass? I Bergen er det en med bilheis fra gateplan og opp til gårdsplassen.
Hvis en her bruker heis vil en vinne en hel parkeringsplass. Legger en heisgarasjen under høyre bil, kan en lage bod under altanen med adkomst via heis. Totalprisen med heis blir nok noe annet enn TS har tenkt.
HSt: Hvilken bil har du, som får plass til to biler etter hverandre der hvor Audien står? Se på de siste bildene jeg la ut over, der hvor de to røde bilene står, det er mine parkeringsplasser. De to på siden er leiligheten over meg sine. På motsatt side har de to naboene i andre enden av bygget sine parkeringsplasser. Dersom de har to biler pr leilighet, så må de parkere etter hverandre. De har i dag campingbil, og den andre bare en bil. Om jeg bygger altanen er den eneste endringen i grunn at jeg får en skrå oppstillingsplass - hvorfor i all verden skulle jeg betale sameiet for det? Resten vil jo havne under min altan. Dersom jeg skulle bygge den over bakken, så kan det jo gå ut over byggbart areal på tomten, men som jeg sier, det er vanskelig å se for seg hva det skulle kunne brukes til. Den eneste flekken det kan bygges på, blir til ulempe for meg selv. De kan jo gjerne kreve kompensering, men da må dem jo regne med å møte samme grad av velvilje når dem selv ønsker endringer i fremtiden
Bilheis er nok ikke aktuelt. Både av ønske og av økonomiske grunner. Jeg skulle gjerne visst hva det vil koste å mure denne garasjen under altanen, men kan jo like greit starte en ny tråd i en annen gruppe da
Hvis din plan kan realiseres for naboene så er det greit uten noen stor grad av komponering ellers er det på sin plass at verdiøkning på din hånd på sameiets grunn kompenseres. Kommer du under 0.5m over bakken så blir det kanskje ikke BYA
La oss si om naboen mot sør ønsket å bygge seg en redskapsbod på sin parkeringsplass. Det kunne ikke brydd meg mindre. Altanen er uansett over 0,5m over bakken, og legger beslag på ca 3x6 meter, nå 4x7 meter garasje under der vil jo ikke være en endring av noe verdi.
Men for all del - det kan jo være at naboene ønsker seg fett betalt, hva vet jeg. Men om min bil står parkert med eller uten tak over seg, bør jo ikke være av stor betydning for dem, dersom dem ikke selv har noen lignende agenda. For å si det slik, naboen over meg ønsker å bytte bod mot vaskekjeller i kjelleren her, det hadde ikke jeg orket å bry meg med for å si det sånn.
Jeg trodde at det var ganske veletablert overalt: Trondheims krav om at når du rygger ut av garasjen skal du ha hele bilenfullstendig ut av garasjen, så du har full oversikt før du begynner å krysse (fortau) eller kjøre ut i offentlig vei.
Er det ikke slik?
Også i Trondheim finnes det massevis av gamle garasjer som ikke er bygd etter slike begrensinger (jfr. den to hus bortenfor dere i Kongens gt.), men for nybygg holder de hardt på trafikksikkerheten. Også i boliggater med svært begrenset trafikk. For meg ser det ut som at Kongens gate kan være langt mer traffikert enn en stille boliggate.
I gata mi satte naboene opp to dobbeltgarasjer "ansikt til ansikt" med innkjøring langsetter vegen, og så stor avstand mellom dem at du rygger bilen helt ut, mot den "motsatte" garasjen, før du svinger ut i gata. Det ser ut på bildet ditt som at for å få til noe tilsvarende må oppstillingsplassen utvides mot venstre, mot Tordenskjolds gate, for å gi tilstrekkelig plass mellom garasjene (eller: foran din garasjen, hvis den andre ikke bygges) for å få til innkjøring "langsetter". Med plassering langsetter ville den jo skjerme vesentlig for ditt vindu, men det ser ut på bildet som at du har en bakke opp mot huset, så kanskje du kan senke terrenget der så den kommer lavere.
Det er mulig at Bodø kommune ikke er like opptatt av trafikksikkerhet, og synes det er helt OK at du rygger rett ut. I Trondheim ville de aldri godtatt det, selv i langt mindre trafikkerte gater.
Litt enkelt og flåsete sagt. Du har to problemer; det ene er plan- og bygningsloven, det andre er sameieloven (privatrettslige forhold). Plan- og bygningsloven forvalter kommunen, mens sameieloven er det deg og naboene dine som må ordne opp i.
Du må forholde deg til både nasjonale og lokale regler, i medhold av plan- og bygningsloven.
Du må i tillegg passe på å sikre deg tinglyste rettigheter som hindrer at de andre vil ha et faktisk og juridisk eierforhold i din garasje. Da hjelper det ikke nødvendigvis ikke at dine dagens naboer «ikke bryr seg , andre lover kan stå sterkere.
Normalt vil det være krav om plass utenfor garasje slik flere skriver. Da kan det hende at denne plassen også må regnes med i BYA. I praksis får du da 2 plasser bak hverandre og hvor innerste er i garasje under balkongen. Alt utvendig er i utgangspunktet sameiet sitt ansvar og som andre skriver må jo dreneres på nytt etc siden garasjen din vil forhindre dette i fremtiden. Hvordan byggverket skal håndteres i sameiet må jo også avgjøres, økning av sameier brøk eller tinglysning av noe privat. Tror at en må forstå at når en bor i et sameie så er en av intensjonene at alt skal gjøres så likt som mulig. Alt kan selvfølgelig ikke bli det men f.eks. med moderne hus på plate der 1 etg er veldig lav er det da naturlig med litt større privat areal for å kompensere for innsyn fra bakken nivå. Bodde i sameie tidligere og der trodde noen at det var greit å få opparbeidet 2 p plasser til en seksjon når de fikk to biler. Her var vi fleksible og klarte og ordne noe men hvis alle hadde kommet med to biler hadde det vært problem. Her måtte vi ordne noe i utgangspunktet for at alle skulle få en plass til bil. Ikke alle tomter de tenkte på i 1930 at det trengtes parkeringsplasser. Det var nok plass før men ikke uten at noen ble parkert inne.
En må også skille mellom permanente avtaler i et evighetsperspektiv, gjeldende for senere eiere, og ev midlertidige ordninger for å være grei. F.eks. «Jeg kjører så lite, så jeg kan stå innerst og bli stengt inne, men ga må jeg få disponere en «flyttebilnøkkel .
Hvis du (eller andre) vurderer dette: Legg merke til at prisen er fra 79.000 - det du vil ha kan gjerne bli en del dyrere.
Og hvis du bare skumleser, blir det uanset 25% dyrere: Prisen er oppgitt uten moms.
(Normalt ville jeg tenke at annonser på finn var rettet mot sluttkunden, og man får jo inntrykk av det fra bildet også. Da krever loven at moms skal være inkludert. Men det må vel være en av de lovparagrafer som oftest blir blir overtrådt i alt som har med byggenæring å gjøre!)
Hvis en her bruker heis vil en vinne en hel parkeringsplass. Legger en heisgarasjen under høyre bil, kan en lage bod under altanen med adkomst via heis. Totalprisen med heis blir nok noe annet enn TS har tenkt.
Bilheis er nok ikke aktuelt. Både av ønske og av økonomiske grunner. Jeg skulle gjerne visst hva det vil koste å mure denne garasjen under altanen, men kan jo like greit starte en ny tråd i en annen gruppe da
Men for all del - det kan jo være at naboene ønsker seg fett betalt, hva vet jeg. Men om min bil står parkert med eller uten tak over seg, bør jo ikke være av stor betydning for dem, dersom dem ikke selv har noen lignende agenda. For å si det slik, naboen over meg ønsker å bytte bod mot vaskekjeller i kjelleren her, det hadde ikke jeg orket å bry meg med for å si det sånn.
Er det ikke slik?
Også i Trondheim finnes det massevis av gamle garasjer som ikke er bygd etter slike begrensinger (jfr. den to hus bortenfor dere i Kongens gt.), men for nybygg holder de hardt på trafikksikkerheten. Også i boliggater med svært begrenset trafikk. For meg ser det ut som at Kongens gate kan være langt mer traffikert enn en stille boliggate.
I gata mi satte naboene opp to dobbeltgarasjer "ansikt til ansikt" med innkjøring langsetter vegen, og så stor avstand mellom dem at du rygger bilen helt ut, mot den "motsatte" garasjen, før du svinger ut i gata. Det ser ut på bildet ditt som at for å få til noe tilsvarende må oppstillingsplassen utvides mot venstre, mot Tordenskjolds gate, for å gi tilstrekkelig plass mellom garasjene (eller: foran din garasjen, hvis den andre ikke bygges) for å få til innkjøring "langsetter". Med plassering langsetter ville den jo skjerme vesentlig for ditt vindu, men det ser ut på bildet som at du har en bakke opp mot huset, så kanskje du kan senke terrenget der så den kommer lavere.
Det er mulig at Bodø kommune ikke er like opptatt av trafikksikkerhet, og synes det er helt OK at du rygger rett ut. I Trondheim ville de aldri godtatt det, selv i langt mindre trafikkerte gater.
Du må forholde deg til både nasjonale og lokale regler, i medhold av plan- og bygningsloven.
Du må i tillegg passe på å sikre deg tinglyste rettigheter som hindrer at de andre vil ha et faktisk og juridisk eierforhold i din garasje. Da hjelper det ikke nødvendigvis ikke at dine dagens naboer «ikke bryr seg , andre lover kan stå sterkere.
Tror at en må forstå at når en bor i et sameie så er en av intensjonene at alt skal gjøres så likt som mulig. Alt kan selvfølgelig ikke bli det men f.eks. med moderne hus på plate der 1 etg er veldig lav er det da naturlig med litt større privat areal for å kompensere for innsyn fra bakken nivå.
Bodde i sameie tidligere og der trodde noen at det var greit å få opparbeidet 2 p plasser til en seksjon når de fikk to biler. Her var vi fleksible og klarte og ordne noe men hvis alle hadde kommet med to biler hadde det vært problem. Her måtte vi ordne noe i utgangspunktet for at alle skulle få en plass til bil. Ikke alle tomter de tenkte på i 1930 at det trengtes parkeringsplasser. Det var nok plass før men ikke uten at noen ble parkert inne.