#11
 24,032     Akershus     0
Ser at mitt forslag over kan missforstås. Mente innkjøring i garasje fra øst, men adkomst ut mot vei i nord. En vurdering er da å trekke garasjen nærmere veien. En kjører inn, forbi portene, litt forbi og rygger inn i garasjen. Dette vil gi minst forbruk av areal til "snuplass".  Mellom garasje og hus: ekstra plas, tilhengerplas..
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 733     Drøbak     0
Du var tydelig nok for meg, så skjønte du mente utkjøring på veien langs nord. Bare syns det virker noe mer kronglete inn og ut av garasje, samt at det gjør utkjøring mindre oversiktlig enn om man kjører ut vinkelrett på vei. Men i bunn og grunn flisespikkeri. Jeg tror løsningen sånn sett er at man kommer fra vest, snur 180 grader og kjører med snuten inn i garasjen. Deretter rygger man ut og kan kjøre rett ut vestover. Ønsker meg belegningsstein foran garasje, og med eksisterende opparbeidet plass (http://www.byggebolig.no/hage-uterom-71/jaxry-plen-gt-belegningsstein/msg509172/#msg509172) vil belegningssteinen dekke anslagsvis 150 m2. Det vil gi et fint tun, med god plass foran huset. Fint for barna å spille basket på om noen år også. Men det blir mye masse som må bort og erstattes. Men jeg ser at saken min er sterkere med en slik plassering og utkjøring. Imidlertid tor jeg jeg lander på lik plassering av garasjen, men med portene på langveggen.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 733     Drøbak     0
Forøvrig, en kjapp telling viser at det er 15 garasjer (45 boliger) i området som dekkes av reg.plan som har utkjøring vinkelrett på vei, med 7 meter eller mindre til kant vei, uten snumulighet. Av disse er to satt opp de siste årene, og definitivt omsøkt etter nåværende reg.plan ble gjeldende. Hvordan kan man evt. argumentere likebehandlingsprinsippet?
Signatur
   #14
 24,032     Akershus     0
En lang rekke slike hus hos oss også. En må skille på utrygging til tafikkert vei mot utrygging til en liten villavei der alle tar hensyn fordi alle har det likedan.
Signatur
HSt
   #15
 35,438     Lillestrøm kommune     0
I praksis er det ingen snumulighet hos meg heller, men det er romslig plass til en billengde utenfor garasjen. At det skal være plass til en bil foran garasjen er et absolutt krav i de fleste kommuner tror jeg.
  (trådstarter)
   #16
 733     Drøbak     0
Noen som vet om gjeldende praksis på avstand foran garasje til biloppstilling er 5 eller 6 meter?
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 733     Drøbak     0
Har nå gravd litt mer i dokumentasjon. Reguleringsbestemmelsene i nåværende revisjon er fra 14.11.00. Ifm. arbeidet med reguleringbestemmelsene kom det inn noen klager. Disse ble endelig behandlet av Plan og utvikling 10.04.02. En av klagene gikk på byggegrenser, og restriksjoner ift plassering nært vei. I den vedtatte innstillingsen til klagesakene finner man denne vurderingen:

"Rådmannens vurdering: Byggegrense mot vei var, for denne eiendommen, ikke angitt i
planforslaget da dette var på høring. 15 m byggegrense fra midt kommunal vei er lovens
utgangspunkt. I endelig planutforming etter vedtak er byggegrensen satt til ca. 7 fra midt vei.
Rådmannen finner således ikke grunnlag for å ta klagen til følge."

Jeg finner imidlertid ikke igjen 7m i selve bestemmelsene. Kan jeg da bruke denne vurderingen på noen måte?

Jeg har forøvrig gjort en fullstendig gjennomgang på GIS-kart av eiendommene under samme bestemmelser. Av eiendommer med garasjer som ligger vinkelrett på vei med port mindre enn 15 m fra senterlinje vei, har 16 eiendommer, med totalt 19 garasjer, gjennomsnittlig avstand til veikant på ca. 5.3 m og en gjennomsnittlig avstand til senter vei på ca. 7.3 m. Alt går mot at jeg søker disp med plassering 5.2 og 7 meter fra hhv kant og senterlinje vei.
Signatur

   #18
 44     0
Hei!
Det som kan være greit i vurdering av plassering av garasje mot vei når en søker dispensasjon, er den praktiske gjennomføringen og senere resultat. I dag kan en vanlig familiebil ha lengde opp mot 5 meter, og med litt klaring til port og hensiktsmessig plass bak kan det hende at med den avstanden du vil søke om, blir til praktisk ulempe.
Signatur