16,048
17
7
Sliter med montering av Hørmann port,noen tips ?
8
2
Driver å monterer en Hørmann stålport med størrelse 4m x 3m .Har kommet til punktet der jeg skal dra ned wirer fra torsjonfjærene og feste i første leddet på porten,men er jo voldsomt til spenn så klarer bare såvidt å dra ned wirene,har studert instruksjonsboken,men står ikke mye der.
Skal det være så mye spenn eller er det noe jeg kan løsne for å få ned wirene lettere ?
Er jo en stor port så regner med det skal være bra spenn i fjærene,men må jo skaffe flere folk viss jeg skal klare å dra ned wirene slik som det er nå.
Noen som har gode råd ?
Skal det være så mye spenn eller er det noe jeg kan løsne for å få ned wirene lettere ?
Er jo en stor port så regner med det skal være bra spenn i fjærene,men må jo skaffe flere folk viss jeg skal klare å dra ned wirene slik som det er nå.
Noen som har gode råd ?
Har aldri montert en Hørman port, men de andre portene jeg har montert har jeg strammet til torsjonsfjæra etter at jeg har hektet på wirene, ikke før...
.Thag
kan evt ha porten nede, spenne fjerene og deretter montere wire på spole.
da må du vite hvor mange runder du må stramme fjæren da, på første metode tror jeg spennings forholdet på fjærene bli ok med en gang.
ved sramming av fjærer så løsnet jeg spolene fra akslingen, strammet fjær, satte deretter låsepinne og sikret spole til aksling igjen.
Portbladet mitt henger horisontalt da vel å merke, std Windsor port. Har en Hørmann port også, mener det lar segjøre på samme måte der.
Løsne tromlene fra aksling.
Trekk ut wire og fest til portblad.
Løsne setskruene i enden av torsjonsfjæra fra akslingen.
Akslingen sviver fritt.
Hold akslingen fast med sveisetang, rørtang e.l.
Stram opp wirene og sett fast tromlene.
Med "dekkspaker," stram opp torsjonsfjæra og sett fast enden med setskruer mot akslingen.
Fjern sveisetang.
Slipp løs akslingen ved å slippe dekksspakene litt tilbake.
Ferdig.
Enkelte porter finnes det ekstrautstyr til: Der fjæra festes mot vegg eller tak innsettes et snekkedrev. Fjæra kan nå stammes og slakkes med drill.
Porten jeg monterte var litt smalere så det kan forklare endring av fjærsystem.
Legger ut en link til monteringsanvisningen,har kommet til side 116 i pdf dokumentet.
Er det nok å bare løsne setskruer på fjærene å slakke av spennet eller blir det feil ?
Syns det er vanskelig å forstå den monteringsanvisningen,er jo ingen tekst,bare bilder.
http://www.hoermann.no/fileadmin/hormann.no/Dokumentationen/Einbauanleitungen/Garagen-Sectionaltore/Garasje-leddporter_BR40_H.pdf
Tromlene skal ikke fjernes. Du løsner setskruene i skjøten av stanga og begge fjærene inne på stanga. Nå kan du trekke wiren ned og plundre den på på begge sider.
Stram opp wire begge sider og sett fast skjøten. Nå er begge wirene like stramme. Hold stanga fast. Deretter bruker du spakene og trekker opp fjærene, likt begge sider. Sett fast settskruene inne på stanga. Ev ta vekselvis litt på hver side.
Når ferdig, skal porten vanligvis være i balanse når den er ca 1/3 oppe.
Lykke til ;)
Bluesman