4,556    24    2  

Valg av material i garasje

 646     Ølen     0
Hvilket material anbefales å bruke i tak, og vegger i garasje?
I hovedsak ikke oppvarmet garasje, med unntak av at jeg vil ha en form for frostsikring vha en ovn evnt VP.
Når jeg bruker den til arbeid blir den oppvarmet med gassvarmer til en mer behagelig temp. (Gjelder vinterhalvåret)
Så det blir noe tempsvingninger til tider, men ikke ofte.

Sponplater blir vel bølgete og fælt etter hvert. Gips er vel ikke noe good ilag med fuktige miljø?
Hva har folk god erfaring med?

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Fermacell fibergips. Er skrufeste og ingen kartong på flatene. Men dyrt er det. Du kan få dette med limkant i stedefor sparkelkant (men ikke sikker på at det kan monteres uten oppvarming)
   #2
 10,486     Akershus     0
Jeg driver og setter opp fibergips i garasjen min. Veldig greie å jobbe med, samt at de er brannsikre. Finnes både med og uten fals. Plater til vegger, tak, knevegger og tak oppunder loftet kom på 18.000,- Garasje 8,1 * 6,2 meter med 190-loft.
Signatur
   #3
 24     1
Holder på med garasjen selv og er ganske snart klar for å lukke vegger og tak. Har tenkt lengre enn langt på hva jeg skal ha i tak og på vegger og valget har vel falt på gips. Hadde i utgangspunktet tenkt på noe "finere" plater og noen jeg slipper å male (f.eks MDF-plater) men fant ut at det viktigste var å tenke sikkerhet mtp. brann. Jeg tenkte å prøve de nye Ultra Board-platene til Norgips på veggene og vanlige 12-13mm gipsplater i tak.
Etter det jeg har lest og funnet ut så tåler gipsplater temperatursvingninger og påvirkes lite av fukt men at den omliggende kartongen er utsatt. Derfor er det vel viktig å male med riktig type maling som sikrer god heft og beskyttelse av kartongen.
   #4
 10,486     Akershus     0
Vanlig gips i garasjen? Blir det ikke lett for fuktig for den?
Signatur
   #5
 24     0
Uten at jeg er noen ekspert på dette området så tror jeg gips er ok med mindre veggene kommer i direkte kontakt med fukt/vann. Kanskje du har planer om å kunne vaske bilen inni garasjen? Jeg er rimelig sikker på at de tåler at en fuktig bil kjører inn. Men som nevnt, de bør nok males med f.eks våtromsmaling.
   #6
 1,749     Norge     0
Hva med osb plater? Har sett 12 mm til 129,- på Bauhaus. De tåler visstnok mye fukt. Garasje til bil vil ofte ligge oppunder 90% RL
   #7
 705     0
Osb vil også trekke vann over tid. Jeg spurte en bekjent om han kunne skaffe osb plater som de har brukt til byggegjerde etter endt prosjekt. Han sa de var boss etterpå pga fukten. Det finnes imidlertid osb plater som er mer motstandsdyktig mot vann enn normale osb plater, men jeg husker ikke navnet.

I bruksbilgarasjen vår, hvor vi også har mulighet for å vaske bil innendørs, har vi pulverlakkerte stålplater på vegger og tak. Tilsvarende som er brukt på låvetak osv. Bedre og billigere løsning finnes nok ikke.

I hobbygarasjen min blir det plank på vegger og tak for å ha mulighet til å montere hva jeg vil rett på, og kunne flytte og tilpasse det som jeg vil, uten masse styr med gipsplugger og reparasjoner når jeg flytter rundt på innredningen. Hvis pris ikke er tema, blir det rockwool isolasjon for brannsikkerhetens del, men med så mikroskopisk sannsynlighet for brann, tillegger jeg det liten betydning.

   #8
 6,089     Akershus     0
Hva med osb plater? Har sett 12 mm til 129,- på Bauhaus. De tåler visstnok mye fukt. Garasje til bil vil ofte ligge oppunder 90% RL

Monter mekanisk avtrekk. Har gjort det i min garasje, og det ble en helt annen verden, fuktmessig. Bare en liten digresjon Smile
.Thag
   #9
 705     0
Mekanisk avtrekk forutsetter at han ikke varmer opp garasjen. Ellers blir det som å fyre for kråkene. Jeg ville heller hatt en god avfukter som også sirkulerer luften. Eventuelt svak varme og sirkulasjon (jeg kjører varmepumpa i +8 funksjon i bruksbilgarasjen) gjør underverker for fuktigheten. Ikke minst er bilen langt triveligere og sette seg inn i når den er gjennomvarm før bruk.
   #10
 10,486     Akershus     0
Mulig det er trivelig, men du gjør bilen en skikkelig bjørnetjeneste med oppvarmet bruksgarasje. Kjører du ut og inn daglig, så rekker aldri bilen å tørke i alle kriker og kroker, og med såpass høy temperatur ruster ting mye raskere enn det ville gjort om det var kaldere.
Signatur