#11
 1,749     Norge     0
Mulig det er trivelig, men du gjør bilen en skikkelig bjørnetjeneste med oppvarmet bruksgarasje. Kjører du ut og inn daglig, så rekker aldri bilen å tørke i alle kriker og kroker, og med såpass høy temperatur ruster ting mye raskere enn det ville gjort om det var kaldere.

Hei. Jeg syns du skal utdype dette. En bil som er i -2 grader ruster den mindre?

   #12
 10,486     Akershus     0
Det kommer an på. Skal det ruste, må det være en viss fukt inne i bildet. Er det fuktig, så vil høyere temperatur akselerere rustprosessen. Har du en bil du lagrer, er det ingen ting i veien for avfukter og høy temperatur. Er det en bil som brukes, vil den aldri rekke å tørke opp i alle kriker og kroker, og høy temperatur vil bare gjøre at ting ruster fortere. Saltet vi har på veiene bidrar til at fuktigheten tørker enda saktere.
Signatur
TSt
   #13
 13,730     0
Kondens er problemet. Prøv med et kamera med litt tykk linse og ha det ute lenge og så ta det inn i varmen. Da vil du se kondens på linse etc. Det samme skjer med bilen og den vil ikke tørke opp mellom hver gang. Dvs du fukter opp bilen på alle flater og de vil ruste mere.
   #14
 705     0
Jeg vet varme er en katalysator for rust, men det er fler hensyn å ta. Blant annet at garasjen brukes midlertidig til lagring av blant annet bøker og klær. I tillegg må høytrykkspyleren og malingsrester stå frostfritt. Med 10minus som vi har hatt her siste uken ville alt dette frosset som det gjør i bilen min som står ute. I tillegg, er det best for datteren min på 3mnd å ha en "varm" bil å sitte i når hun skal på tur, da det er en vesens forskjell av mengde klær hun må ha på om bilen er kald eller ikke.

Jeg kunne brukt en kupevarmer og latt bilen stå ute, men for kona er det mye lettere å bare parkere i garasjen om ikke hun må styre med kupevarmeren i tillegg.


Dessuten var forslaget om varme kun en digresjon. Trådstarter skriver ingenting om biler skal ut og inn daglig.
   #15
 6,089     Akershus     1
Mekanisk avtrekk forutsetter at han ikke varmer opp garasjen. Ellers blir det som å fyre for kråkene. Jeg ville heller hatt en god avfukter som også sirkulerer luften. Eventuelt svak varme og sirkulasjon (jeg kjører varmepumpa i +8 funksjon i bruksbilgarasjen) gjør underverker for fuktigheten. Ikke minst er bilen langt triveligere og sette seg inn i når den er gjennomvarm før bruk.

Jeg nevnte ingenting om oppvarmet garasje Smile. Igjen, med referanse til min egen garasje: Den er isolert, men jeg har ikke på varme der. Avtrekket går 1,5 time hver 4 time, og suger ut all fuktig luft samt at den er med å senke innetemperaturen i garasjen. Hvorvidt det er med å akselerere rusten har jeg ikke peiling på, men det gjorde som sagt underverket for fukten i garasjen. Før kunne jeg ikke lagre MDF-foringer i garasjen uten at jeg måtte høvle av fjøra når de skulle brukes, det kan jeg nå Smile
.Thag
   #16
 10,486     Akershus     0
Hva slags vifte har du?
Signatur
   #17
 705     0
Hvis vifte er aktuelt, ville jeg heller hatt en fuktstyrt løsning med mulighet for overstyring.

   #19
 1,323     Østlandet     0
- Osb er et rimelig og brukbart alternativ. De klarer å "lagre" en del fuktighet uten å bli skadet, og gir det fra seg igjen når luftfuktigheten går ned.
- Fyring med gass er dog det verste man kan gjøre. Det produserer store mengder vanndamp og gir en betraktelig økning i luftfuktigheten.
- Mitt tips er billigste l/l varmepumpe. Den er med å tørke luften i stedet for å tilføre fukt.
Får man ned fuktigheten så sparer man både materialer, bil og alt annet man lagrer i garasjen.
  (trådstarter)
   #20
 646     Ølen     0
En billig varmepumpe blir det nok, men tror det blir for tregt å varme opp all del lufta til behagelig temp de gangene jeg jobber der vinterstid. Derfor jeg tenkte mot gassvarmer. Er jo vanlig brukt rundtom og det går fort, da de har en stor effekt.
Får se hva det blir til. Kanskje bare en fancoil og prøve planlegge litt i forveien så jeg kan kjøre litt kvast på temperaturen før jeg skal jobbe?