Hadde bilen vært en åpen blikkboks uten skjøter så stemmer din beskrivelse. Ellers skal luften din være veldig tørr for at beskrivelsen blir helt rett. Bak panserfestene på gamle Volvo 145 var det sikkert fukt i mange dager selv med høyere temp.
Problemet er at det er inne i hulrom i bilen at det også kondenserer. jeg kan garantere deg at kondens inne i hulrom i en bil ikke har tørket opp i løpet av 3 timer. Det er derfor oppvarming ikke trenger å være bedre enn en kald garasje. Med dagens magnesium klorid som salt på vei for å hinder støv så tørker ikke bilene før den relative fuktigheten er rundt 30%. Du kjører afukteren hardt hvis du oppnår dette til en hver tid.
Det kondenserer bare hvis duggpunktet i garasjen er høyere enn bilens temperatur, hulrom eller ikke. Jeg anbefaler ikke å kjøre inn i en slik garasje. Jeg har kondensfri garasjeluft hver dag uten å kjøre avfukteren min hardt, men hjulpet av ventilasjon.
I et vått hulrom (da snakker vi om vann, ikke vanndamp i lufta som med RH<100%) som ikke tørker opp før bilen brukes neste gang, så er det uheldig med høyere temperatur, siden det er like fuktig uansett. Ikke uenig i det. Men det problemet har ingenting med kondens å gjøre, jeg antar at man ikke kjører inn i en garasje med for høyt duggpunkt.
Det kan gå, men du kan med fordel være obs og vurdere om du må øke enda mer. Det er ikke gitt at 85 m3/h er tilstrekkelig for to biler. Hos meg står meaco DD8L på høyeste luftfuktighetsinnstilling (~70%) og så er det meningen at viftene skal ta resten av tørkingen gjennom programmering. Legger ved et bilde av data fra de siste 3 mnd som viser flere problemstillinger (Bergen).
Rød kurve under lyseblå indikerer perioder hvor det har vært risiko for kondens på innkommende bil. Hvis dette skjer med bil allerede innendørs, så er det ikke noe problem, for da er bilen varmere enn utetemperatur. I høst har det typisk vært en greie at "kondensfaren" oppstår midt på natta. Det har vært litt siste uka også fordi viftene mine har vært ute av drift - ustabil Fibaro Wall plug irriterer.
Grønn kurve over lyseblå er når utelufta er fuktigere (i absolutt fuktighet) enn garasjeluft. Da vil ventilasjonen føre til at fuktigheten øker i garasjen. Da er mine vifter av. Dette kan skje hele vinteren på vestlandet. Hvis ventilasjonen går i de tilfellene så vil din Meaco forsøke å avfukte uteluft i praksis, som ikke er særlig gunstig for strømregningen. Meaco kan ikke fjernstyres og er også tricky å styre med en smartplugg siden den vil bli ødelagt om du kutter strømmen til den på tilfeldige tidspunkt (jeg har nesten satt i drift programkode som kutter strømmen til den hvis jeg ikke ønsker den på, og effekten er mindre enn 50W)
Hvordan en får duggpunkt ned under -5C når en kommer inn med en bil som har stått utsatt for utstråling skjønner ikke jeg.
Hvis overflatetemperaturen på karosseriet er -5C, så må man ha duggpunkt lavere enn det i garasjen (uavhengig av hvilken utstråling den har hatt). For å få det duggpunktet, så vil neppe en avfukter være nok. For så lave duggpunkt er det ventilasjon som gjelder.
I plottet mitt kan man lese ut en natt nylig der det har vært -5 grader utendørs. Duggpunktet i garasjen var da på -3, så en viss kondensfare var det. Temperatur i garasjen 5 plussgrader, som betyr at avfukteren ikke lenger duger. Ventilasjonen fungerte ikke på det tidspunktet (men likevel naturlig ventialasjon gjennom hullene hvor viftene skal blåse luft).
Hvorvidt en garasje som holder 5 grader når det er minus 5 utendørs kalles en "varm" garasje blir en annen sak..
Det høres ut som vi egentlig er enige, her er det nå -9C og bilen er full av saltsuppe som vil falle av i garasjen og gi godt tilskudd på vann når det blir noen grader varmere.
I et vått hulrom (da snakker vi om vann, ikke vanndamp i lufta som med RH<100%) som ikke tørker opp før bilen brukes neste gang, så er det uheldig med høyere temperatur, siden det er like fuktig uansett. Ikke uenig i det. Men det problemet har ingenting med kondens å gjøre, jeg antar at man ikke kjører inn i en garasje med for høyt duggpunkt.
Har dampsperre på garasjeloftet da der skal fungere som som lager og treningsrom.
Rød kurve under lyseblå indikerer perioder hvor det har vært risiko for kondens på innkommende bil. Hvis dette skjer med bil allerede innendørs, så er det ikke noe problem, for da er bilen varmere enn utetemperatur. I høst har det typisk vært en greie at "kondensfaren" oppstår midt på natta. Det har vært litt siste uka også fordi viftene mine har vært ute av drift - ustabil Fibaro Wall plug irriterer.
Grønn kurve over lyseblå er når utelufta er fuktigere (i absolutt fuktighet) enn garasjeluft. Da vil ventilasjonen føre til at fuktigheten øker i garasjen. Da er mine vifter av. Dette kan skje hele vinteren på vestlandet. Hvis ventilasjonen går i de tilfellene så vil din Meaco forsøke å avfukte uteluft i praksis, som ikke er særlig gunstig for strømregningen. Meaco kan ikke fjernstyres og er også tricky å styre med en smartplugg siden den vil bli ødelagt om du kutter strømmen til den på tilfeldige tidspunkt (jeg har nesten satt i drift programkode som kutter strømmen til den hvis jeg ikke ønsker den på, og effekten er mindre enn 50W)
Pleier å justere billadingen så jeg lader hele natta, få litt varme av det også. Meaco'en går for fullt, stilt til 55%
Hvis overflatetemperaturen på karosseriet er -5C, så må man ha duggpunkt lavere enn det i garasjen (uavhengig av hvilken utstråling den har hatt). For å få det duggpunktet, så vil neppe en avfukter være nok. For så lave duggpunkt er det ventilasjon som gjelder.
I plottet mitt kan man lese ut en natt nylig der det har vært -5 grader utendørs. Duggpunktet i garasjen var da på -3, så en viss kondensfare var det. Temperatur i garasjen 5 plussgrader, som betyr at avfukteren ikke lenger duger. Ventilasjonen fungerte ikke på det tidspunktet (men likevel naturlig ventialasjon gjennom hullene hvor viftene skal blåse luft).
Hvorvidt en garasje som holder 5 grader når det er minus 5 utendørs kalles en "varm" garasje blir en annen sak..