43,351
16
18
Fått olje i forgasseren på gressklipperen starter ikke Løst!
119
Vestlandet
4
Har arvet en gammel Klippo med Briggs & Stratton 4hk 4 takter.
Tabbet meg elegant ut i dag og klarte å tilte gressklipperen feil vei slik at motorolje oversvømte forgasser og luftfilter.
Nå får jeg ikke start samma f... Og er takknemmelig for gode råd.
Har prøvd følgende:
1. Starte mange ganger.
2. Starte m gassregulator i stopp posisjon for å tømme sylinder.
3. Skrudd ut plugg gjort ren og kontrollert for gnist, ok.
4. Dratt startsnor uten plugg i for å tørke opp.
5. Tatt ut og rengjort luftfilter
6. Blåst ned i forgasser og inn plugghull med hårtørrer.
7.Dynket tørkepapir i bensin stappet inn luftinntak og blåst på m hårtørrer.
8. Etterfylt motor olje.
Eneste jeg kommer på selv er å dra på Biltema i morgen og kjøpe meg startgass.
Er det noen som har noen gode råd?
Tabbet meg elegant ut i dag og klarte å tilte gressklipperen feil vei slik at motorolje oversvømte forgasser og luftfilter.
Nå får jeg ikke start samma f... Og er takknemmelig for gode råd.
Har prøvd følgende:
1. Starte mange ganger.
2. Starte m gassregulator i stopp posisjon for å tømme sylinder.
3. Skrudd ut plugg gjort ren og kontrollert for gnist, ok.
4. Dratt startsnor uten plugg i for å tørke opp.
5. Tatt ut og rengjort luftfilter
6. Blåst ned i forgasser og inn plugghull med hårtørrer.
7.Dynket tørkepapir i bensin stappet inn luftinntak og blåst på m hårtørrer.
8. Etterfylt motor olje.
Eneste jeg kommer på selv er å dra på Biltema i morgen og kjøpe meg startgass.
Er det noen som har noen gode råd?
Siste redigering: Tuesday, June 1, 2010 9:12:25 PM av omartin
Når jeg drar m pluggen ute og gssen på spruter det ut plugghullet.
På Youtube ligger det mange videoer om Briggsmotorer
Motoren vil nok starte når den får tilstrekkelig luft.
Jeg pleier å helle en skvett bensin rett i forgaseren, virker som startgass men kun noen sekunder.
Når du fått igang den vil det nok ryke godt en stund...
Hvis det er en motor uten primer må du tilte motoren før start slik atr forgasseren får bensin, tilt ned håndtaket ned mot bakken.
Har vasket det i Zalo, tørket det og blåst det og satt inn m ny olje.
Skal prøve litt bensin i forgasseren i morgen.
Er en motor uten primer, men det skal vel ikke tiltes mye med tanke på at det var en slik tilt som startet det hele?
Da prøver jeg det i morgen.
Står m pluggen skrudd ut i natt håper det skal hjelpe å tørke opp.
Takk for tipset
Punkt 3,5 skulle vært: steng bensinkrana. Og 3: dra til det ikke lukter bensin.
Det kan være at flottøren har hengt seg opp. Det skal ikke "sprute ut av plugghullet".
Og hvordan har du kontrollert for gnist? Det holder ikke å sette pluggkabelen på og pluggen mot gods. Det skal mye mer til for at gnisten er der når pluggen er skrudd i. Da er den utsatt for høyt trykk (kompresjon) og gnisten har vanskeligere for å hoppe over. Om du drar på Biltema så tror jeg de har gnist-tester der. Den ser ut somen passer av plast med 2 elektroder og skala.
Vil anta at dette er en B&S med forgasseren skrudd fast i tanken med 5 skruer.
Løsne tanken med forgasseren på. 2 stk skruer 13 og 10 mm. Huk av staget på forgasser.
Skru løs forgasser fra tanke.
Tøm tanken for bensin og olje og rengjør nedi fordypningen der silen sitter.
Skift pakning (tar som regel skade av oljen,gummien sveller utover)
Sett sammen, fyll ny bensin, sjekk oljenivå.
Vask skumplastfilter i bensin, papirfilter byttes.
Start på vanlig måte, motoren vil ryke ca 5 min etter start på grunn av olje som
er kommet i eksospotta.
Du er ikke den første som gjør denne feilen, reparerer sikkert 20 tillfeller
hvert år ;D