#11
 3,109     Norge     0

Prøv dette:
Vil anta at dette er en B&S med forgasseren skrudd fast i tanken med 5 skruer.
Løsne tanken med forgasseren på. 2 stk skruer 13 og 10 mm. Huk av staget på forgasser.
Skru løs forgasser fra tanke.
Tøm tanken for bensin og olje og rengjør nedi fordypningen der silen sitter.
Skift pakning (tar som regel skade av oljen,gummien sveller utover)
Sett sammen, fyll ny bensin, sjekk oljenivå.
Vask skumplastfilter i bensin, papirfilter byttes.
Start på vanlig måte, motoren vil ryke ca 5 min etter start på grunn av olje som
er kommet i eksospotta.
Du er ikke den første som gjør denne feilen, reparerer sikkert 20 tillfeller
hvert år  ;D


Dersom du har reparert så mange B&S motorer må du vel vite at dette er tommeskruar!!! 13 mm er feks. 1/2"
Men ok på desse går det å bruke 10 og 13 mm og, men det er verre med dei som sitter på "rista" på svinghjulet, dei ser ut som 8mm men der må du nok krype til korset og bruke tommepipe. Wink

   #12
 22,342     Akershus     0

Men ok på desse går det å bruke 10 og 13 mm og, men det er verre med dei som sitter på "rista" på svinghjulet, dei ser ut som 8mm men der må du nok krype til korset og bruke tommepipe. ;)
Det er vell 11 og 13. På risten bruker du enkelt og greit bare en bitsholder. Skruehodene er samme størrelse som bitsene,
   #13
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     1
Rart at ingen har bedt deg om å tømme forgasserskålen.

Nummer 1 hvor dritt legger seg, samt vann og olje.

Steng bensinkranen og skru ut dreneringsskruen til forgasser. Rengjør forgasser med trykkluft.

Sørg også for at bensin renner godt fra tank og ned til forgasser.

Før vinteren, sørg også for å drenere forgasseren. Bensin som fordamper vil legge igjen svovelkrystaller som tetter igjen kanaler i forgasser. Legger seg fint nede i skålen.
   #14
 3,109     Norge     0
Det er mulig det var 11mm som Hans9001 skriver, det er så lenge sidan eg har skrutt på desse motorane (som eg foresten er flaska opp med Grin)
Ogb ein bitsholdar vert rette dimensjonen ja. :)

Hondaen:
På desse motorane har du verken forgasserskål, flotør eller bensinkrane, her står forgassaren skrudd på toppen av bensintanken med to sugerør ned i bensintanken, med ei lita menbranpumpe i mellom.

Berre eit lite stalltips til trådstartar: sjølv om det er god gnist på tennpluggen i friluft, betyr ikkje det at det er gnist på på tennpluggen under kompresjon (det er tungre for gnisten å hoppe over under trykk), prøv med ein annan. Smile
  (trådstarter)
   #16
 119     Vestlandet     3
Grin Grin :D
I dag printet jeg ut Instruksjonen ifra Påskeøya, fylte kaffekannen og rigget meg i solen.
Eksemplarisk instruksjon!!
Fulgte den til punkt og prikke, uten problemer.
Motoren startet som en klokke på 4 drag. Måtte vel mate inn litt ny bensin tenker jeg  :)
Min 23 år gamle klippo går som et urverk ;D

Når det gjelder nøkkel størrelser så var svaret 13 og 11 mm ja. om det er tommer eller metrisk spiller liten trille da disse skruene sitter under forgasser og er godt innsauset i gammel bensin/olje og derfor ikke sitter så hardt.
Hjulbolter hadde vært noe annet...

Takk for alle gode innspill, og spesiell stor takk til påskeøya.
Printen er nå stiftet fast i instruksjonsboken ;D