9,748    10    2  

Gressklipper i sneilefart

 308     Lofoten     0
mulig dette ikke hører hjemme her men prøver likevel;Har en Honda HRG 465 C gressklipper som går fremover i "rulatorfart".Noen som har tips om hvordan man får denne til å få farta på seg.Har sjekka reima og den er ok og slurer ikke.
Signatur

   #1
 5,410     Langhus     1
På den Honda'en som var hos mine foreldre kunne man få opp litt ekstra turtall med å legge på en 20% choke... (tar du for mye soter den helt ned og blir gretten)
Signatur
   #2
 140     Murhus fra 1910     1
Rullatorfart!

Fjern hele fremdriften, så kan du kjøre "nesten" så fort du vil.
  (trådstarter)
   #3
 308     Lofoten     0
Er en del bakkar og berg på tomta,så å fjerne fremdriften er uaktuelt da klippern er tung.Tenkte det var mulig å bytte reimhjulet bak med et som er større og dermed øke farta?Men så er det å finne hjulet da...........
Signatur
   #4
 1,103     Oslo / Østfold     0
Gressklipper i sneilefart er nok en dårlig kombinasjon for en Pelle Kanin
Kjenner ikke modellen, men generelt hvis farten økes reduseres kraften. Og med bakker og berg spørs det om du får nok kraft til fremdrift. Dessuten er gjerne fremdriften satt i forhold til rotorhastigheten. Går det for fort kan "innmatingen" bli raskere enn klipperen har kapasitet til.
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Reim?
Min >20 år gamle Honda har drift over aksling. Rart at de har tatt et skritt tilbake.
Disse Honda klipperene ser ut til å være rene evighetsmaskinene! Jeg mener den er over 25 år nå og har fått nytt luftfilter 1 gang og potte 1 gang. Ellers bare bensin og olje.

Uansett, skal du ha mer fart bør du nok vurdere å ha mindre remhjul på drevet aksling (den hjulene sitter på) ikke større. Er den derimot som min drevet gjennom "mellomaksel" så er det bare en mulighet: Større bakhjul.

Signatur
   #6
 336     Ålesund     0

Har den alltid vært sånn, eller har dette oppstått etterhvert?

Har selv en John Deere klipper og denne begynte å gå saktere, da var det fjæren på "automat-gassen" som var begynt å bli slakk og også motoren gikk på lavere turtall.
Videre var det også 3 stiller på hastigheten og wiren som gikk opp til justeringen hadde strukket seg noe etter et par år så denne måtte strammes litt for å få opp farten igjen...

  (trådstarter)
   #7
 308     Lofoten     0
Har nok altid vært slik.De fleste som har en slik i nabolaget synes den går sakte
Signatur

   #8
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg retter meg selv:

Det er selvfølgelig en mulighet til. Du kan sette større remhjul på akslingen som er nermest (eller på) motoren. Ialfall i teorien, men kjenner jeg Honda rett så er det remhjulet integrert i en annen funksjon som vifte e.l. De pleier gjøre hva de kan for å få ned antall deler.

Signatur
  (trådstarter)
   #9
 308     Lofoten     0
Bare remhjul på drivakselen.Tror jeg lar en på 90 klippe gresset.Passelig fart for han Grin
Signatur
   #10
 3,997     Oppland     0
Vet det er mange klippere som har redusert turtall for å holde krav til støy og slikt.
Når jeg kjøpte en ny kløipper for noen år siden justerte likegodt selger opp turtallet med en gang, så han slapp at vi kom tilbake med klipperen Wink