#21
 570     Norge     0
Det er jo interessant at de fyller på "litt olje" og prøvestarter klipperne.  Den prosedyren er neppe godkjent av Honda eller Partner, og kan sikkert skade motoren.  Hvis du ikke kommer noen vei med Coop, ville jeg kontaktet produsent og undersøkt om dette.

Har bare gode erfaringer med Honda gressklippere selv.  Vår (15 år gammel) ble som ny etter en liten forgasserrens, og det er ikke aktuelt å bytte den ut.












   #22
 22,342     Akershus     0

Det er jo interessant at de fyller på "litt olje" og prøvestarter klipperne.  Den prosedyren er neppe godkjent av Honda eller Partner, og kan sikkert skade motoren. 
Motorene prøves på fabrikken og oljen tappes for transport.

Det er ikke bare Honda som gjør dette. Selv BS gjør det. Olje pleier selger å fylle på. Det er problematisk å transportere maskin med olje.
   #23
 7,685     Bærum     0
Her var det vel Obs som prøvestartet motoren. At de gjør dette med bare en liten skvett olje på motoren høres merkelig ut. Sjekket du med peilepinnen etter at du hadde fylt på olje? Her hadde jeg ikke gitt meg. Det er selger som må dokumentere at feilen ligger hos kjøper. En påstand om at du ikke har fylt olje ville jeg ikke akseptert. 
   #24
 22,342     Akershus     0
Så lenge de fyller på nok olje til at motoren får smøring er det ikke problematisk. En grunn til å ikke fylle helt kan være transporten fra butikken. Kunden kan lett bikke maskinen slik at olje renner steder den ikke skal være.

Hvis butikken har fylt på nok olje til å kjøre maskinen, men ikke fylt den helt opp skulle maskinen holdt mere enn tre klipp.
   #25
 7,685     Bærum     0
Det er det som er poenget mitt. Hvis det ikke har rent ut olje underveis skal ikke motoren skjære seg. Da kan skaden like gjerne ha skjedd hos Obs når de prøvekjørte.
   #26
 3,573     buskerud     0
husker jeg kjøpte min klipper... partnerline/electrolux med B&S motor  på plantasjen for 5 år siden... billig klipper, men fikk beskjed om at jeg måtte ha med olje, og kjøpte naturligivs den overprisede olja de hadde der hehe..

Han sa tydelig at de var tappet ned , og måtte fylles på nyttt før ny start. Står først i instruksjonen at det første man må gjøre er å fylle på ny olje, og sjekke nivå FØR MAN STARTER. Sjekket, har instruksjonene fortsatt... aldri sett i, men må vel snart, har fortsatt ikke giddi å gitt den ny olje... mere enn nok fortsatt, og går bra...

Men hvem leser instruksjoner på bil-båt-klipper før man har brukt dem litt ;D





   #27
 22,342     Akershus     0
Det er knapt noen som skifter olje på klipperene. Rart at de holder så lenge på gammel olje.

   #28
 3,233     Vestfold     0
Hvorfor ikke skifte? Jeg skifter alltid en gang i året på alle små motorer jeg. Koster jo ikke stort eller rare tida å ta et oljeskift, eller en liten service på dem.

Jeg har sett flere maskiner stå pga bagateller. F.eks deffekt plugg.
   #29
 7,685     Bærum     0
Fordi de fleste knapt vet hva en tennplugg er og langt mindre kan skifte den eller olje.  Så lenge klipperen starter når de drar i snoren er de fornøyd.
   #30
 3,233     Vestfold     0

Fordi de fleste knapt vet hva en tennplugg er og langt mindre kan skifte den eller olje.  Så lenge klipperen starter når de drar i snoren er de fornøyd.


Sant nok. Men kjedelig å bytte klipper hver gang oljen begynner å bli så dårlig at motoren skjærer seg. Men det får jo bli de uvitendes problem.