#51
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hva er navnet på motoren? Honda GCV 160?

Jeg har mye erfaring med Honda. Motorene er utrolig bra bygget og driftssikre, men det fordrer jevnlig elementært vedlikehold.

Disse motorene har plaskesmørning, dvs oljen blir "vispet" opp av en liten pinne som igjen fører til smøring i alle deler i motoren.

Hvor mye olje står det i manualen at den skal ha? 0.55 liter?

Hvis du har kjørt den med lite olje er det dessverre du som må ta støyten. Og oljen skal sjekkes jevnlig, som det står i manuelen.

Oljekapasitet på Honda GCV160 er 0.55 liter. Hvis du har fylt på den det og kjørt den i sund på kort tid så må jeg si det er veldig merkelig.

Du ser om den har skjært seg ved å se på lagre og sylinderveggen/stempel. Selv hadde jeg fikset den selv eller kjøpt en ny i usa (de koster lite), men det krever at du kan mekke.

   #52
 10,486     Akershus     0
Burde ikke oljevakt være ganske standard på sånne småmotorer?

Jeg har en minidumper med Honda GX160-motor. Trodde den hadde oljevakt, men det skal sjekkes ut. Strømaggregatene vi hadde i forsvaret med hondamotor hadde det i hvertfall.

For et par år siden kjøpte jeg en Stiga, delvis privat. Den var ikke brukt, antakelig hadde han jeg kjøpte av fått den fra et konkursbo eller noe sånt. Sjekket olje, fylte bensin og kjørte avgårde. Den dro litt ujevnt og en del sånt, men da jeg gjorde ren under så jeg at det var klissete ved utgående aksling. Det svettet såpass at den skulle gjerne ha en skvett olje pr. tank bensin, men det glemte jo jeg da den ble tatt fram året etter, og jaggu skar den seg. Egentlig like greit, for hele klipperen oste skrot lang vei. Heldigvis fungerer bestefars gamle norlett fra tidlig 80tall en gang fortsatt bra. Ikke bruker den olje og etter litt TLC starter den stort sett greit etter 1-3 drag.

Signatur
   #53
 413     -     0
Kjøpte nylig en Husqvarna med B&S-motor.  Her var bensintanklokket tydelig merket med at det måtte fylles olje i oljetanken før bruk.  Bruksanvisningen var utydelig på om klipperen ble levert med eller uten olje, og peilepinnen var ikke til å bli klok på - selv etter tørking var det en slags uregelmessig hinne på den.  Valgte derfor å fylle olje, og etter å ha hatt på foreskrevet mengde var det en mer tydelig strek, rett nok i overkant av øvre markering.  Så bittelitt olje var det på motoren da den ble levert, men ikke særlig mye...

Har nå snart brukt den i 5 timer, og skal i følge bruksanvisningen tappe av oljen og ha på ny (deretter årlig eller hver 25. time).  Dessverre er tappepluggen ikke tilgjengelig slik Husqvarna har konstruert klipperen, så den må enten legges på siden (da må bensintanken kjøres tom først) eller man må suge oljereservoaret tomt (fant en billig sak på eBay som burde fikse biffen).

Hva er lurest før vinterlagring?  Skifting til ny olje og tømming av bensintanken?
   #54
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja. Ny olje og kjør den noen minutter. Så tapp bensin (husk flottørhus) og vinterdvale.
Signatur
   #55
 837     0
Of topic; En sann historie om den legendariske og uslitelige SABB båtmotoren; En kar var innom fabrikken og spurte hva han måtte gjøre av service/konservering før vinterlagring. Svaret:  "Du må bare huske å stoppe 'an"
   #56
 22,342     Akershus     0

Ja. Ny olje og kjør den noen minutter. Så tapp bensin (husk flottørhus) og vinterdvale.
De fleste BS har ikke flottørhus.

Jeg kjører klipperene tomme før lagring. Når det gjelder olje er jeg ikke noe forbilde...

   #58
 67     Østerdalen     0

Jeg kjøpte en Partner i fjor. Jeg peilet oljen og fant ut at det sto olje opp til streken. Kjørte ca 2 timer før den skar seg. Jeg trodde faktisk at det var tilstrekkelig med olje. Det ble en j#vla dyr klipper siden jeg var nødt til å kjøpe en ny.


Gjorde samme tabben jeg også med en Partner. Var sikker på at det var olje på pinnen. Kjørte i en time føre alt begynte å gå fryktelig tungt. Jeg reiste og fikk tak i olje og fylte opp. Måtte banke kniven rundt, gikk ikke med snora. Fikk den igang og har fungert i to sesonger nå. Har vel brukt opp flaksen min med den klipperen.
   #59
 1,387     Tromsø     0
Er det så enkelt å kjøpe en motor fra USA?

. Selv hadde jeg fikset den selv eller kjøpt en ny i usa (de koster lite), men det krever at du kan mekke.


Hvordan kjøper man slikt fra usa? F.eks en GX 160 QX eller SX? Den veier ca 15 kg.
Noen som vet forhandlere å anbefale? Vil motoren kunne monteres uten videre?

   #60
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Prøv ebay.

Du må selv sjekke at motorens spesifikasjoner er nøyaktig det du trenger. Er et hav av ulike konfigurasjoner.