19,430
32
0
Stiga Park med 15,5 hk B&S og rådebank?
1,323
Østlandet
0
Kjøpte en 2004 mod Stiga Park Compact 16 HST i går, og ble skremt av "bankelyden" fra den når den går på tomgang/lavt turtall i dag. :o
"Historien" er at denne har vært eid av en eldre dame som nå har reist til de evige jaktmarker. Arvingen hadde ikke behov for klipperen, og leverte den til et autorisert Stiga verksted for service, ettersyn og taksering.
Det ble skiftet, olje, tennplugg, luft og oljefilter, vaiere ble smurt, kniver slipt og høydereguleringen av klippeaggregatet var utslitt og ble skiftet. Deretter var uttalelsen fra verkstedet at klipperen var meget godt holdt, bar preg av lite bruk og at den var "så godt som ny".
Den SER også meget bra ut.
Jeg fikk kjøpt denne for et par tusen under "taksten" fra verkstedet.
Ved prøvekjøring i går tenkte jeg ikke over noe ulyd fra motoren, men da gikk den vel også stort sett på full gass. Etter oppstart i dag og jeg lot den gå på tomgang hørte jeg den bankelyden med en gang. Jeg kjente den også gjennom skrutrekkeren når jeg skulle justere opp tomgangsturtallet en smule.
Jeg sjekket oljenivået, og det er helt tydelig ny olje på den, og faktisk var nivået godt over maks. - Er dette gjordt med vilje i håp om å skjule bankingen?
Etterhvert oppdaget jeg også fhv raskt at gassvaier og vaier fra kjørepedalen går litt treigt. Høydejusteringen var montert feil, den ene kniven var helt løs, og bensinkutt solenoiden på forgasseren fungerer ikke (den ettertenner).
I mine øyne en meget slett utført jobb, og et verksted jeg ikke anser som seriøst og troverdig.
Selgeren derimot virket seriøs og troverdig, både ved kjøp i går og når jeg informerte om ulyden i dag.
Dette er en 15,5hk I/C motor (modell 282H07) - noen med kjennskap/erfaring fra disse motorene her? Er rådebank eller annen bankelyd et kjent problem med disse motorene?
Vil det være nok å skifte rådearmen eller må veivakselen slipes/byttes ut?
Jeg er klar over at jeg kan forlange kjøpet hevet, men ønsker egentlig å beholde klipperen.
"Historien" er at denne har vært eid av en eldre dame som nå har reist til de evige jaktmarker. Arvingen hadde ikke behov for klipperen, og leverte den til et autorisert Stiga verksted for service, ettersyn og taksering.
Det ble skiftet, olje, tennplugg, luft og oljefilter, vaiere ble smurt, kniver slipt og høydereguleringen av klippeaggregatet var utslitt og ble skiftet. Deretter var uttalelsen fra verkstedet at klipperen var meget godt holdt, bar preg av lite bruk og at den var "så godt som ny".
Den SER også meget bra ut.
Jeg fikk kjøpt denne for et par tusen under "taksten" fra verkstedet.
Ved prøvekjøring i går tenkte jeg ikke over noe ulyd fra motoren, men da gikk den vel også stort sett på full gass. Etter oppstart i dag og jeg lot den gå på tomgang hørte jeg den bankelyden med en gang. Jeg kjente den også gjennom skrutrekkeren når jeg skulle justere opp tomgangsturtallet en smule.
Jeg sjekket oljenivået, og det er helt tydelig ny olje på den, og faktisk var nivået godt over maks. - Er dette gjordt med vilje i håp om å skjule bankingen?
Etterhvert oppdaget jeg også fhv raskt at gassvaier og vaier fra kjørepedalen går litt treigt. Høydejusteringen var montert feil, den ene kniven var helt løs, og bensinkutt solenoiden på forgasseren fungerer ikke (den ettertenner).
I mine øyne en meget slett utført jobb, og et verksted jeg ikke anser som seriøst og troverdig.
Selgeren derimot virket seriøs og troverdig, både ved kjøp i går og når jeg informerte om ulyden i dag.
Dette er en 15,5hk I/C motor (modell 282H07) - noen med kjennskap/erfaring fra disse motorene her? Er rådebank eller annen bankelyd et kjent problem med disse motorene?
Vil det være nok å skifte rådearmen eller må veivakselen slipes/byttes ut?
Jeg er klar over at jeg kan forlange kjøpet hevet, men ønsker egentlig å beholde klipperen.
Så kommer neste spørsmål: Hvorfor er den skadet? Er den kjørt uten olje? Isåfall er det mere sansynligvis mere moro med den. Jeg "fikset" min lille BS ved å kjøre den uten olje.
Rådebank høres ut som en nokså dyr reparasjon. Tror jeg ville vurdert opphevelse av kjøpet. Som hans9001 skriver. Dette kan være første symptom på en maskin med flere feil.
De var ikke overbevist om at det var rådebank, men kunne heller ikke utelukke det.
Det kunne også være en balansevekt i motoren som var synderen. Eller begge deler.
De hadde aldri vært borti rådebank på denne type motor før, og mente at den i såfall måtte være kjørt med for lite olje.
Pga usikkerheten rundt hva som var feilen og derav hvor stor kostnaden ville bli, anbefalt de å fortsette å bruke maskinen til den ble verre eller evnt havarerte helt for så å kjøpe ny komplett motor.
Kostnaden ved en evnt overhaling av motoren mente de ikke kunne forsvares sålenge de kunne levere fabrikkny motor for 6300.- NOK.
Klipperen ellers mente de var meget bra, mens jobben utført av det andre Stiga verkstedet var de lite imponert over.
Du må jo gå tilbake til de du kjøpte den av og få gjort noe med dette kjøpet. Skal du kjøpe ny motor til 6 laken pluss montering?
Klipperen er kjøpt brukt - som den står - av en privatperson, og prisen var ifølge verkstedet jeg var på i dag lavere enn "røverkjøp".
I følge forbrukerloven:
"Solgt som den er"
Når en vare selges brukt, blir den ofte "solgt som den er". Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis:
•Opplysningene fra selgeren ikke stemmer.
•Selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
•Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg.
Det siste punktet er i såfall saken her, at jeg forventet at motoren var tipp topp, mens prisen tilsier at jeg ikke kunne forvente at alt var perfekt.
Jeg kan nok antagelig få igjen pengene mine om jeg klager til selger.
Jeg kan nok antagelig få igjen pengene mine om jeg selger den med ulyd i motor.
Jeg kan nok antagelig få igjen pengene mine selv om jeg kjøper ny motor (og monterer den selv).
Så dette er ikke noe økonomisk krise, eller at jeg har blitt rundlurt. Det var bare en kjedelig nedtur ifht mine forventninger.
Verkstedet mente at den antagelig ville gå i årevis selv med ulyden.
Selv så vurderer jeg å ta opp motoren til vinteren og se om jeg finner feilen.
Ny rådearm og pakninger koster meg ca 1000.- kr så om det løser problemet så er det helt greit. Det kjedelig er om jeg skifter råde og ulyden fortsatt er der!
B & S er drittmotorer, i den forstand at de er konstruert på billigste måte. Der Honda bruker kulelager og nålelager, bruker B & S glidelager av siste sort.
Forgasseren er av billigste type, ofte basert på membran av nylon, som raskt går tett.
Rådebank er veldig drastisk, det betyr at veiven har for stor klaring til råden. Skal dette skje, så må du ha bunnpannen full i spon.......det har du vel neppe. Videre er det usannsynlig at du kan kjøre over lengre tid med seriøs rådebank, det blir for varmt og motor går til h.
At det finnes useriøse selgere er helt sikkert, det er behov for et skikkelig ettersyn ved kjøp. Kjøpe usett er alltid en risiko.
Men de har dyrere motorer de også, som da stiller i samme klasse som Honda (ihvertfall nesten).
Denne motoren det her er snakk om er ikke blant de dessverre. Man kan jo heller stille spørsmålstegn med Stiga, iom at de setter inn en simpel/billig motor i en gressklipper som langt fra er hva jeg kaller billig.
I en Honda er rådebank drastisk, i en slarkemotor som B&S behøver det ikke være det. Ikke behøver det være spon heller for hvis det har vært for lite olje på råde"lageret" så har dette klint seg på veivakselen pga høy temp.
Selgeren her tror jeg ikke har vært useriøs!
Selger har selv arvet klipperen etter sin bestemor og har derav liten eller ingen kjennskap til klipperen. Derfor ble den innlevert til et autorisert Stiga verksted for service, ettersyn og taksering.
Så spørsmålet er om de ikke har hørt ulyden, eller om ulyden har kommet i ettertid.
Jeg hørte den heller ikke ved kjøp så det er mulig den dukket opp etter at klipperen var fraktet hjem. Jeg kan ikke påstå eller bevise noe annet ihvertfall.
Det er selvfølgelig en mulighet for at de HAR hørt lyden og gitt beskjed til selger, som da har holdt tilbake de opplysningene, men det tviler jeg faktisk på.
Den ble da heller ikke kjøpt usett.
Så "Hondaen" start en egen tråd hvor du kan skryte av Honda, si all mulig dritt om B&S og useriøse kjøpere - det kan være interessant det.
Men i denne tråden ønsker jeg tips om hva som kan være feilen og hvordan jeg fikser denne drittmotoren. ;D