#31
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg ville ialfall ikke kjørt noe særlig uten.
Slik som den konstruksjonen er så avlaster den rammelagerene endel for radiell belastning. Slik sett ganske smart egentlig ift. separate balanseaksler.

Hvilket turtall har du på tomgang? Om den er veldig lav så ser jeg for meg at sentrifugal vektene vil ligge og slå mot endestoppen om det går sakte rundt. Ser tappen og råden bra ut ville jeg målt dem og pakket det hele sammen igjen om det ikke er mye. Evt spandert en ny råde. Jeg har spandert litt på min traktorklipper i det siste. (Den syns det smakte med noen nye deler!  ;D ) Og så langt er jeg ikke skremt av deleprisene.
Om disse B&S motorene får litt stell og olje så holder de utrolig lenge. Men de høres ut som et omreisende pukkverk.
Signatur

  (trådstarter)
   #32
 1,323     Østlandet     0
Da er veiv og råde målt og funnet helt iorden - som forventet.
om jeg husker korrekt så var tappen 38,06 og råde 38,10-38,12. Med et lite forbehold om lagerbukken var skrudd til med 100% korrekt moment.
MEN under arbeidet med å måle råden fikk vi plutselig se noe vi antar er hele årsaken til dunkingen ved lavt turtall !  :)

Lagerforingen (ramlageret) som sitter i svinghjulsenden av veivakselene har sprekt og ser ut til  å være helt av. Så nå blir det ny foring, et par nye pakninger og en trusteskive på 0,5mm for å ta opp endeslarken på veivakselen også setter jeg den sammen igjen og håper på det beste  ;D