#11
 846     Gran     0

Jeg venter fortsatt på første innlegg fra en plenklippermekaniker som mener det er helt uforsvarlig å holde på med slikt type fagarbeid selv. Dette skal fagfolk gjøre!

;D

Det er tull jeg har skiftet den membranen mange ganger på en BS sprint motor! det er råenkelt! og det er helt normalt at den går.!!!

   #12
 336     Ålesund     1

Om du har fyllt bensin fra samme kanna i 2 år, så vil jeg tro at bensinen du nå har er gammel og det er årsaken til at den ikke går som den skal...
Snu klipperen opp ned og tøm ut alt og fyll på med ny bensin, så skal nok alt gå så mye bedre.. er ihvertfall MYE lettere å gjøre sånt istedenfor å begynne å skru (istykker) noe...
Start ikke det som står og rør ikkje det som går.. :)

lykke til
   #13
 10,486     Akershus     1


hmmmm....det kan hende. Får vell prøve å åpne den da. Hater å "mekke" på motorer....


melder meg inn i den hatklubben, kjipt når du må fram med verktøy å åpne opp dritten.


Det er enda mer hat for naboene å høre på en grasklipper som går på ujevnt turtall. Den lyden trenger inn overalt, og kan gjøre folk sprø. (naboen sin klipper går veldig ujevnt).

Først og fremst : 2 år gammel bensin er i beste fall brukbar til opptenning av st.hans-bål. Hell den ut og få på noe ny.

Hjelper ikke det, så sitter det en justeringsskrue på forgasseren. Vanligvis relativt grei å komme til. Prøv å justere litt mens maskinen står og går. Den skal helst gå pent på høyt turtall, den skal gå pent på lavt turtall, og når den står på tomgang, så skal du kunne gi full gass ganske brått uten at den bruker noe særlig tid på å komme seg opp i turtall.
Signatur
   #14
 4,110     Akershus (Follo)     0

Jeg venter fortsatt på første innlegg fra en plenklippermekaniker som mener det er helt uforsvarlig å holde på med slikt type fagarbeid selv. Dette skal fagfolk gjøre!

;D

Når man ser andre svar så kan det nok hende ditt er det beste.  :-[
Feilsøking begynner med å se på symptomene. Når motoren gikk bra fem minutter før, så er det å skru på instillingsskruene iallfall det siste han bør gjøre. De står nok akkurat der de skal.
Tenk først, skru etterpå.
Signatur
   #15
 3,258     Akershus     1


Om du har fyllt bensin fra samme kanna i 2 år, så vil jeg tro at bensinen du nå har er gammel og det er årsaken til at den ikke går som den skal...
Snu klipperen opp ned og tøm ut alt og fyll på med ny bensin,


Ikke snu klipperen opp ned!!! Det er en firetakter og olja vil renne alle andre plasser en der du vil ha den. Dette var mildt sagt et dårlig råd.

Ang. bensin som er 2 år gammel så er det null problem. Dessuten kan du kjøre en B&S motor på nesten hva som helst, er ikke avanserte greier dette her.

Men det er forhandlere som selger klipperbensin til 50,- kr. literen og påstår at bensin er ferskvare. Og det er noen mennesker som tror på det. Men man bør ikke spre tull fra selgere som sannheter...

Syns du fikk to dårlige råd her...
Signatur
   #16
 4,110     Akershus (Follo)     0

Ang. bensin som er 2 år gammel så er det null problem. Dessuten kan du kjøre en B&S motor på nesten hva som helst, er ikke avanserte greier dette her.

Den kan jeg kvittere på.

Jeg fylte "bensin" på snøfreseren etterat den gikk tom. Men så dro den litt dårlig etterpå, hostet litt gjorde den og. Klarte ikke å kaste pukken over til nabo'n. Neste merkelige symptom var at eksospotta ble rødglødende, nesten gjennomsiktig! Den gikk, men altså ingen sprinter.

Ettersom tenningen skjelden forskyver seg under bensinfylling tenkte jeg på rusk i forgasseren. For mager blanding gir nemlig hosting og for varm avgass. Så jeg tok det som var igjen på kanna og tømte det ut på et tørkepapir for å se om jeg kunne se rusk i bensinen. Det var da jeg fant ut at det ikke var bensin, men parafin!  ;D

Enkleste løsning var å ta av flottørhuset og la innholdet i tanken renne ut den veien. Skiten måtte jo ut av flottørkammeret også. Men at den går på det meste, jada. Ville ikke prøvd å kaldstarte den på parafin.

På BS, Tecumseh, og liknende kjører jeg gjerne gammel bensin. Men på motorsaga, kanttrimmeren og andre 2-taktere betaler jeg litt ekstra og kjører miljøbensin. Så slipper jeg skallebanken etter å ha stått i osen etter dem.
Signatur
   #17
 22,342     Akershus     0
1. Snøfreserene med BS motor har en annen forgasser enn den som er vanlig på gressklippere.

2. Gammel bensin er et problem. Jeg vet ikke hvor mange klippere jeg har reddet fordi de var umulige å reparere. Ny bensin og alt var ok.

Den greieste måten å tømme en tank på er å bruke hevert eller "hestesprøyte". Deretter tørker man tanken med en lofri klut. Det er viktig å få ut all den gamle væsken da dritten og vannet legger seg i bunnen.

   #18
 3,258     Akershus     1

2. Gammel bensin er et problem. Jeg vet ikke hvor mange klippere jeg har reddet fordi de var umulige å reparere. Ny bensin og alt var ok.


Gammel bensin i ett eldre system som har stått over tid og løsnet opp på avleiringer, samlet kondens osv, ja sef. vil det fort utgjøre ett problem. Men om du har stående en full kanne med rein bensin som er ett eller to år(ikke oljeblandet), ja da ville jeg ikke nølt ett sekund med å ta det i bruk på en B&S gressklipper.

Bensin kan miste noe av oktanen over tid, men er den riktig lagret, dvs på en full kanne, ja da er det bare å bruke (på en klipper). Men gammel bensin på en tom/halvtom klipper kan gi problemer, pga kondens og skit, ikke pga bensinen i seg selv.

Forøvrig enig i at miljøolje er gode greier på totaktere, lukter ikke så stramt som mineralbasert.

Signatur
RTv
  (trådstarter)
   #19
 918     2
Leverte den til rep. i dag, da eg rett og slett ikkje gadd å begynne å skru på den. Han bytta membranen til forgasseren så var den tipptopp. Så bytta han plugg og plomberte gassen. Kosta meg 300kr. Så i dag blir det plenklypping igjen! Smile
   #20
 3,258     Akershus     0
300,- er helt greit for å slippe den jobben, det var billig.

Grunnen til at jeg ikke gidder å levere den inn er at det fort er mer mas å levere klipperen enn å gjøre det selv hjemme.

Men har man ikke verktøy og ørlite interesse så blir det jo en annen sak.
Signatur