1,735    26    3  

Oljetank - fjerne eller fylle med sand?

 2     0
Vi har en gammel oljetank nedgravd foran inngangspartiet som må fjernes eller fylles. Ifølge kommunen er begge deler ok.
Firmaet som var på befaring anbefalte å fylle oljetanken med sand, men kan også fjerne den (samme pris). De vil heller fylle da fjerning betyr mer graving og mulige setningsskader på huset.
Men...så leste jeg et elelr annet sted at fjerning anbefales da en fylt tank kan gjøre det vanskelig mange år senere dersom dreneringen på huset må skiftes - da ligger den i veien.
Ønsker noen inspill og råd da vi ikke har peiling på slike ting.
Fjerne eller fylle?

TDJ
   #1
 1,626     Asker      0
Noe lignende utfordring hos oss; tanken nedgravd i en smal passasje mellom garasje og husvegg. Saneringfirma foreslo å fylle i tanken for å unngå masse graving og mulige setninger osv. Skulle ha vært drenert/isolert langs kjellervegg, men kommer ikke til pga garasjen.
Vi har glassfiber-tank, de boret flere hull i bunn av tanken (får at den ikke skulle ligge å samle vann) og fylte den deretter med Leca-kuler. (De ville ikke bruke sand, delvis fordi det holder på vann og delvis fordi det ville gjøre senere fjerning tyngre). De sa også at en tom glassfiber-tank var piece of cake for en gravemaskin om jeg noen gang skulle komme til for å drenere.
Antar at det kanskje kan være annerledes med en ståltank...
Signatur
   #2
 24,032     Akershus     0
Skal du få ev setningsskader må du trolig grave dypere enn fundamentet og rel tett inntil.

Hva med å gjøre den ren, fylle med takvann, så har du vann til hagevanning, nå som vannmålerne kommer.
Signatur
HSt
   #3
 35,438     Lillestrøm kommune     0
De boret nok hull i tanken med leca for at den skal fylle seg med vann hvis grunnvannet stiger, ellers spretter en tank full av luft opp på grunn av oppdrift
   #4
 24,032     Akershus     0
Enig md HSt i at oppdrift kan være et problem, men tanken må jo være forankret eller veiet ned fra før. En kan ikke til enhver tid forvente at en tank skal holdes nær full til enhver tid. Selv helt full, er olje/parafin lettere enn vann og en får oppdrift.
Signatur
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Med hull i bunn blir oppdriften kun leca kulene og den et helt minimal. Det er mislykket fyllinger med isopor jeg har hørt om har flytt opp ved flom men en luftfylt tank kan potensielt gjøre det samme
   #6
 24,032     Akershus     0
En tom tank i vanlig bruk, en luftfylt tank og en tank full av isopor vil alle ha samme oppdrift. En lecafylt tank vil egenvekten for løsleca være ca for 0-32 (usortert) densiteten på ca 280 kg/m3 som tilsvarer ca 40% oljefylling.

Å bore hull oppe og nede vil være en ekstra forsikring, men egentlig må en tro at dette er unødvendig.
Signatur
   #7
 398     0
Firmaet jeg ringte i dag anbefalte fjerning av oljetanken.
  • Firmaet hadde fylt med Leca, og nå hadde det begynt å lukte diesel av Lecakulene som lå nede i tankene i jorden fra 20 år tilbake.

  • Kommunen kunne endre regelverket.


Luft og påfyllingsrør skal visst kappes av og fjernes fra tanken uansett. (Håper jeg har oppfattet feil, for rørene mine står inntil husveggen ved en muret trapp). Så hvis man velger å fylle og det først graves ned til tanken for å komme til, skal det også graves en bit fram til rørene. Og da er det allerede gravet en del. En liten "tønne" kan jo være greit å bli kvitt når man først er i gang.
Men jeg har ikke rede på det og ønsker å lære.

Signatur

HSt
   #8
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Firma må vaske tanken først så det tyder på
At de ikke har gjort jobben sin når det lukter olje.

Det er jo masser oppå som dytter den ned, når Leca har ligget i vann så er det ikke mye oppdrift igjen, det er bare å fylle en bøtte med leca og deretter vann og se at lecaen ikke tyter ut av bøtta av betydning 
TDJ
   #9
 1,626     Asker      0
Mange interessante betraktninger om flytende oljetanker (Shocked), grunnvann, Leca-kuler osv her Smile.
Fakta er at det (selvfølgelig) tas hull i toppen av tanken i tillegg til hull i bunnen.
Hullet i toppen er relativt stort for å gi plass til både spyle-utstyr og pumpe-slanger.
Alle gamle rør-tilkoplinger, flenser osv blir selvfølgelig fjernet. Skulle grunnvannstanden på stedet være høyere enn bunnen i tanken vil jo dette bare stille seg inn naturlig. Er vel ikke så mye tvil om at det å fjerne de gamle tankene fullstendig er best, da er ihvertfall alle potensielle bekymringer borte Smile.
MEN, disse tankene ble stort sett gravd ned for mange ti-år siden og har senere blitt mer eller mindre "overbygget" med terrasser, påbygg, garasjer, gangveier osv. I gata hos oss var vi tilsammen 5 hus som fikk sanert slike tanker samtidig; hos samtlige ville en fjerning medført inngrep i bygg i varierende grad, tildels med ganske store ekstra kostnader. Så her var man glade for ordningen hvor tanken kan trygt saneres "på plass". Med eller uten Leca som fyll Wink. Poenget er vel at det MÅ være fyllmasse i en tom tank og at denne BØR være drenerende for ikke å danne en enorm isklump i løpet av en kald vinter - vann som fryser til is sprenger som kjent minst like bra som Fjellsprekk eller Trollkraft Shocked ... På forespørsel til firmaet hos oss om hvorfor Leca ble brukt framfor fin-pukk, ble det svart at lett vekt gjorde transport og fylling mer effektivt med Leca enn med pukk. Sand var ikke aktuelt pga dårligere drenerings-evne.
Signatur
TSt
   #10
 13,730     0
Leca gir samtidig noe isolasjon så en kan unngå å få frost rundt en tom tank. En kan blåse inn Leca fra bil. Men når vi ser at noen tror de er ferdige når de har en tom tank så er det bra at problemstilling blir belyst. I Trondheim krever de beskrivelse av hvordan tanker er rengjort før de godkjenner dette som "utført". Her ble vaskemiddel etc spesifisert og gjorde med restene i tanken på forhånd og vaskevannet.