Jeg kjenner standarden, men spurte hvilke dimensjoner du refererer til som absolutt ikke anbefales?
Forøvrig er det korrekt som det er beskrevet lenger opp i innlegget at tromlet og utromlet norsk stein i "normalformater" historisk har vært 5,5-7 cm tykk. For for å opprettholde konkurransen mot importert stein som var tynnere begynte norske produsenter også å produsere tynnere stein. I grunnen et paradoks all den tid vi snakker om en m2 pris som ligger på nivå med et billig laminatgulv. Uansett, folk flest er opptatt av m2 prisen på steinen. Ser man dette i et totalregnestykke som inkluderer setting av kantstein i granitt, kostnader for masseutskifting m.m så finner man fort ut at merkostnaden for 1-1,5 cm med tykkere stein er marginal .
Da jeg la stein valgte jeg tromlet stein. Jeg tenkte da at tromlet stein kan mangle noen hjørner og kanter, og er da kanskje litt mindre stabil enn mer rettvinkklede stein, så jeg forestilte meg at med tromlet stein må man ha litt større tykkelse for å få samme stabilitet.
Uansett så betyr ikke kostnadene med litt tykkere stein så utrolig mye i totalbildet.
Jeg tror det er lettere å dumme seg ut med dårlig grunnarbeid enn med steintykkelse...
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
Hei om du kjenner standarden så forstår jeg ikke helt hva du spør etter Går man for stein på under 5,5 cm tykkelse så kommer man under standarden og det anbefales ikke, med mindre lengden på steinen reduserer til under 19 cm.
Jeg tror vi er enige her om at belegningsstein idag er ekstremt billig, vi selger 5,5 cm gråmix for 125 kr.pr.m2 noe som er billigere eller matcher prisen på de fleste 5 cm variantene, og at belegningsstein av god kvalitet koster mindre enn som du sier et billig laminat gulv da er ikke marginene høy verken hos produsent eller utsalgssted.
For vår del så har vi ikke engang vurdert å pushe det vi kaller for belegningssfliser, de er flotte til gangarealer men ikke noe mer, og det er her de Norske produsentene har bommet, de har sittet på gjerdet å sett på at markedet har blitt oversvømt med 5 cm stein, og istedet for å informere forbruker og proffmarked om at dette ikke er kjøresterk stein, så har man gått i den fella å gå ned på dimensjonen selv.
Grunnen til at jeg dro opp denne tråden igjen er at jeg ser det annonseres for stein med 4 cm tykkelse med teksten "ikke beregnet for tung trafikk" da er man på gyngende grunn i forhold til å lure forbrukeren, for den er definitivt ikke egnet verken til tung eller lett trafikk.
Og som KarstenBeate sier grunnarbeide er like viktig som dimensjonen på belegningssteinen.
Signatur
Daglig leder Miljøstein Norge AS Besøk gjerne vår hjemmeside
Forøvrig er det korrekt som det er beskrevet lenger opp i innlegget at tromlet og utromlet norsk stein i "normalformater" historisk har vært 5,5-7 cm tykk. For for å opprettholde konkurransen mot importert stein som var tynnere begynte norske produsenter også å produsere tynnere stein.
I grunnen et paradoks all den tid vi snakker om en m2 pris som ligger på nivå med et billig laminatgulv.
Uansett, folk flest er opptatt av m2 prisen på steinen. Ser man dette i et totalregnestykke som inkluderer setting av kantstein i granitt, kostnader for masseutskifting m.m så finner man fort ut at merkostnaden for 1-1,5 cm med tykkere stein er marginal .
Uansett så betyr ikke kostnadene med litt tykkere stein så utrolig mye i totalbildet.
Jeg tror det er lettere å dumme seg ut med dårlig grunnarbeid enn med steintykkelse...
Jeg tror vi er enige her om at belegningsstein idag er ekstremt billig, vi selger 5,5 cm gråmix for 125 kr.pr.m2 noe som er billigere eller matcher prisen på de fleste 5 cm variantene, og at belegningsstein av god kvalitet koster mindre enn som du sier et billig laminat gulv da er ikke marginene høy verken hos produsent eller utsalgssted.
For vår del så har vi ikke engang vurdert å pushe det vi kaller for belegningssfliser, de er flotte til gangarealer men ikke noe mer, og det er her de Norske produsentene har bommet, de har sittet på gjerdet å sett på at markedet har blitt oversvømt med 5 cm stein, og istedet for å informere forbruker og proffmarked om at dette ikke er kjøresterk stein, så har man gått i den fella å gå ned på dimensjonen selv.
Grunnen til at jeg dro opp denne tråden igjen er at jeg ser det annonseres for stein med 4 cm tykkelse med teksten "ikke beregnet for tung trafikk" da er man på gyngende grunn i forhold til å lure forbrukeren, for den er definitivt ikke egnet verken til tung eller lett trafikk.
Og som KarstenBeate sier grunnarbeide er like viktig som dimensjonen på belegningssteinen.
Besøk gjerne vår hjemmeside