13,661    18    0  

Feil levert sofa fra Bohus: Hva kan jeg forvente av butikken?

 295     0
Heisann.

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny hjørnesofa av Bohus. Det er av typen Boston.

Den kommer både høyere og venstrevendt. Og dette må bestilles slik du skal ha den da det ikke er mulig å endre på dette når man først har fått sofaen;)

Jeg fikk det gladelige budskapet i går på tekstmelding. Sofaen min som jeg har venta på lenge har ankommet butikken:D

For at jeg skal få plass til den nye hadde jeg alt solgt den gamle, men hadde avtalt at jeg måtte ha den til den nye kom. Den sms meldinga om at sofaen hadde kommet fikk jeg tidelig på jobben, så da ringte jeg med engang og avtalte med han som skal ha den gamle sofaen og han kom og henta den.

Så dro jeg på Bohus og fikk henta den nye. Var så utrolig glad og spent. Får alltid den følelsen når man har kjøpt seg noe nytt;) hehe

Men gleden var rimelig kortvarig. For når jeg kom hjem hadde jeg selvfølgelig fått sofa som var feilvendt:( Dette var en rimelig stor nedtur:( ... også er det slik at jeg har ikke sjangs til å få plass til sofaen når den er feilvendt.

Jeg er av typen som aldri helt klarer å hisse meg opp når jeg skal tilbake til butikken. Så jeg er veldig redd for at det bare blir til at jeg må vente nye 8 uker uten videre. Hehe.. Er jo en grei egenskap at jeg sjelden blir hissig, men jeg har erfaring fra min egen jobb, og der er det alltid de som blir hissige som får det som dem vil. Er du veldig medgjørlig får man liksom ingenting ekstra.

Men hva kan jeg forvente? Det er 8 ukers levering på sofaen. Og jeg vet dem bare hadde min på lager. Eneste er at jeg vet dem har en utstilling som er rikitg forhold til det jeg skal ha. Kan jeg kreve å få denne? Til feks 10-20% avslag?

Vet jo dette egentlig går mye på goodwill fra butikken sin side, men jeg har jo ingen sofa lenger. Er veldig kjedelig å stitte på gulvet i nye 8 uker bare fordi dem har gjort feil også mener jeg:(

Jeg har sett gjennom alle papirene vi har fått. På bestillingspapiret står det høyere vendt, på leveringspapirene står det høyerevent, men selve sofaen var venstrevendt:(

Noen som har noen råd til meg? Er faktisk veldig fortvilet over dette.

mvh
Marius

  (trådstarter)
   #1
 295     0
Fant dette på bohus sine hjemmesider.

Sitat:

Bohus er Norges største, landsdekkende møbelkjede med en omsetning i 2007 på over 2,8 milliarder kroner. Kjeden består av 60 møbelvarehus, og har en markedsandel på over 20%.

Bohus lever ikke av markedsandeler, men fornøyde kunder. Derfor er det svært viktig at kundene vet hva de kan forvente av Bohus. Kundene skal oppleve at Bohus har fristende varehus, god service og troverdige arbeidere.

Tenkte jeg kanskje skal printe ut og ta med dette. Skal ikke slenge dette i bordet med engang, men om dem setter seg på bakbeina kan jeg jo vise dem dette.

Har absolutt tenkt å bare forklare hele situasjonen og høre om dem har en løsning til meg... men om det ikke kommer noen løsning så skal jeg forlange utstillingen til redusert pris og hvis det ikke går tar jeg med dette sitatet fra deres egen hjemmeside:)
   #2
 4,148     Oslo Vest     0
Som du sikkert vet er det slik at innimellom så skjer det en feillevering. har man dårlig kvalitetssikring skjer det ennå oftere. Du har fått levert feil bestillingsvare og har selvsagt rett på å få levert riktig vare. Juridisk sett så kan det hende at du har krav på et prisavslag pga forsinkelse, dersom de bruker lenger tid enn normal leveringstid. Du kan selvsagt også høre om de kan selge deg utstillingsmodellen.

At du solgte din egen sofa FØR du hadde sjekket om det var korrekt må du nok ta på din egen kappe.

Skulle jeg ha gitt deg et råd er det å få dem til å intensivere leveringen av riktig vare og evt låne deg en sofa inntil den nye er levert. Dersom du begynner å slå i bordet og lage krig ut av en bagatell er jeg redd de sier at "thats life", vi har gjort en feil og du får ny sofa så snart den er på lager eller produsert. Min erfaring er iallefall at man kommer lengst med å samme orøve og finne en løsning.

Lykke til
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 295     0
Greit nok at dem har fått levert feil sofa fra fabrikken. Men er jo litt dårlig av dem og levere ut feil til meg i tilegg? Dem burde vel sjekka det før dem sendte den ut til meg.

Dumt jeg solgte sofaen først, men regna med dem hadde sjekka hva dem fikk på lager og sjekka det opp mot hva jeg sku ha.. å tro det var kanskje dumt, men gamle sofaen er værtfall solgt og jeg har ingen steder å sitte.

håper virkelig dem forstår og selger meg utstillingsmodellen til 10-20% avslag:)
   #4
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg er helt enig med deg at det er dårlig at du har fått feil sofa. Men dersom du er løsningsorientert sammen med dem bør dere i mine øyne komme frem til en løsning der og da. Uansett mener jeg du har krav på et prisavslag.

Jeg synes personlig at man bør kunne stole på at det som er bestilt er riktig  men det skjer ikke alltid. Svigers bestilte ny bil med 6 mnd leveringstid og fikk helt feil farge. Vi ordnet det med at de fikk en bil som var på lager i Norge, med litt annet utstyr og litt større motor, så rent økonomisk var det en fordel men de fikk ikke den bilen de ønsket. Så det finnes fles måter å bli enige på. Jeg forstår det slik at for deg er vel det viktig å ha noe å sitte i, og da er vel utstillingssofaen som du selv har nevnt det beste alternativet.
Signatur
   #5
 55     0
Personlig ville jeg nok forventet en rabatt på 10-20% ettersom det er en utstillingsmodell, og DERETTER noen prosent ekstra for tort og svie. Men som Incognito sier; det beste er å være løsningsorientert. Smile
   #6
 265     Molde     0
En kunde som i utgangspunktet er misfornøyd er for Bohus en glimrende mulighet til å drive markedsføring ved å ”snu” kunden til å bli en fornøyd kunde. I ditt tilfelle har Bohus en god mulighet til nettopp det, og du har selv skissert løsningen. Ved å selge deg utstillingssofaen med rabatt får du varen til nesten riktig tid. Bohus kan bruke den feilleverte sofaen i utstillingen. Rabatten de gir deg vil ikke koste dem noe nevneverdig, det er en rabatt de med stor sannsynlighet hadde gitt allikevel da det er vanlig at utstillingsmøbler selges med rabatt. Hvis Bohus ikke er villig til å løse ditt problem kommer du neppe til å handle mer hos dem og fortelle det til dine venner. Greier de å gjøre deg til lags har de ikke mistet en kunde og lagt grunnlag for god omtale. Dette tror jeg ordner seg for deg.
Signatur
   #7
 141     0
Men må jo innrømme at jeg synes 1o -20% avslag av ordinærpris for en utstillingsmodell er i minste laget.......

Men løsningen med å få låne en sofa i mellomtiden hørtes jo veldig bra ut... Be om å få låne den modellen som de har på utstilling, så kan jo de benytte den du har fått feil..Regner med det er lettere for de å tilpasse utstillingen sin en omvendt sofa konfigurasjon Smile
Signatur

   #8
 4,148     Oslo Vest     0
Hvor mange prosent skal han kreve da? Hvis man begynner å bli for urimelig, og krever 70 % avslag tror jeg ikke man kommer så veldig langt. Så kan man slå i bordet med jussen og si at man iht kjøpslovgivningen har den og den rettigheten, og så kan man slå i bordet med at man offentliggjør historien på byggebolig.no også kan man få en advokat til å sette igang.

Jeg ville trodd at det å finne en løsning var poenget her, IKKE diskutere om 20 % er for lite.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 295     0
Jeg blir værtfall kjempefornøyd om jeg får 20% rabatt på utstillingsmodellen. Da får jeg riktig sofa med engang. Jeg får den dessuten litt billigere:)

Det viktigste for meg er egentlig å få riktig sofa så fort som mulig!

Om jeg får 10-20-30-40 eller 50% er faktisk ikke så nøye, det viktigste er at vi får til en løsning. Men selvfølgelig ønsker jeg ikke betale full pris på en utstillingsmodell!

Kan jo feks også høre om jeg får feks 20% avslag på utsillingsmodellen, men beholde de nye putene som var med i sofaen min. Alle rygg putene er nemlig løse puter:)

Marius
   #10
 2,172     Oslo     0

Hva med å forklare den kjedelige situasjonen for Bohus sin representant, og deretter spørre pent;

"Nå håper jeg dere finner en rask og god løsning som jeg som kunde blir fornøyd med. Rask levering og en kompensasjon synes jeg ikke er urimelig".

Hvis ikke "selgeren" i butikken forstår hva god kundeservice betyr ber du pent om å få snakke med butikksjefen. Hvis butikksjefen ikke er tilstede ber du om at han/henne ringer deg. Så forklarer du historien på nytt.

Fungerer alltid for meg...min erfaring er at hissige kunder i butikken også fort oppnår det motsatte...dårlig service og mindre prisavslag.