760
13
0
Entreprenørers påslag på innleid underentreprenør
6
0
Hei!
Jeg har et spørsmål angående påslagene entreprenører gjør for innleid arbeidskraft.
Vi har har hatt en entreprenør som leide inn en annen entreprenør for oss for å gjøre en grave og dreneringsjobb.
Nå ser jeg at fakturaene ikke henger helt på greip. Jeg har fått tilgang til den innleide entreprenørens faktura til hovedentreprenør. Den var på 64 343,- ink moms.
Fra hovedentreprenøren har vi fått en faktura 84 250,-. På denne fakturaen er det en post for arbeidet uten moms 67 400,- og en post for moms 16 850,-.
For meg fremstår dette veldig uryddig. Det kommer ikke klart fram av fakturaen hvor stort påslaget hovedentreprenøren gjør og det ser nesten ut som de forsøker å svindle med momsen.
Jeg har noen spørsmål noen her muligens kan hjelpe meg å svare på:
1. Hovedentreprenøren forteller meg at de gjør et påslag på 15 % for innleid arbeid. Dette synes jeg høres fryktelig mye ut. Arbeidet for hovedentreprenøren kan neppe ha vært mer enn en time eller to for dette. Er det vanlig?
2. Når de beregner påslaget, skal det være av arbeidet ink. moms eller eks. moms?
3. Burde ikke slikt komme synlig fram på fakturaen hva som er prisen på innleid arbeidskraft og påslaget?
Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar her.
Jeg har et spørsmål angående påslagene entreprenører gjør for innleid arbeidskraft.
Vi har har hatt en entreprenør som leide inn en annen entreprenør for oss for å gjøre en grave og dreneringsjobb.
Nå ser jeg at fakturaene ikke henger helt på greip. Jeg har fått tilgang til den innleide entreprenørens faktura til hovedentreprenør. Den var på 64 343,- ink moms.
Fra hovedentreprenøren har vi fått en faktura 84 250,-. På denne fakturaen er det en post for arbeidet uten moms 67 400,- og en post for moms 16 850,-.
For meg fremstår dette veldig uryddig. Det kommer ikke klart fram av fakturaen hvor stort påslaget hovedentreprenøren gjør og det ser nesten ut som de forsøker å svindle med momsen.
Jeg har noen spørsmål noen her muligens kan hjelpe meg å svare på:
1. Hovedentreprenøren forteller meg at de gjør et påslag på 15 % for innleid arbeid. Dette synes jeg høres fryktelig mye ut. Arbeidet for hovedentreprenøren kan neppe ha vært mer enn en time eller to for dette. Er det vanlig?
2. Når de beregner påslaget, skal det være av arbeidet ink. moms eller eks. moms?
3. Burde ikke slikt komme synlig fram på fakturaen hva som er prisen på innleid arbeidskraft og påslaget?
Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar her.
10-15% er helt vanlig påslag i byggebransjen.
2. Summer blir den samme uansett. Det er vanlig å oppgi alle poster eks. mva og så legger man til mva av summen helt til slutt
3. At de forteller deg hva påslaget er tvert i mot veldig ryddig. Dette er ikke noe de er pliktig å opplyse om så det er langt fra alle som gjør dette.
Hei takk for svar.
1. Greit. La oss ta utgangspunkt i at 10 - 15 % er normalt.
2. Summen blir jo ikke den samme uansett om de tar påslaget på summen som er ink mva. eller summen som er eks mva. Men jeg kan ikke forstå annet enn at det er riktig å gjøre det sistnevnte. Ut i fra hvordan man fakturerer med postene for seg uten mva.
3. De har ikke opplyst om det uten videre. Det var først da jeg fikk tak i den opprinnelige fakturaen og så at noe ikke stemte og tok kontakt de gjorde det. For dersom du ser nøyere på summene, så ser du at påslagene er langt fra 15 %, og rimelig forvirrende oppført.
Underentreprenørens pristilbud var 50 675,- eks moms. På fakturaen jeg får fra hovedentreprenøren er posten for arbeidet 67 400 eks moms. Det vil si at påslaget er. 16 725,-.
Det utgjør 33 % påslag til underentreprenøren!
Jepp. Det er derfor jeg har stusset på alt sammen. Beløpene gir ikke mening. Som jeg skrev i et svar over:
Underentreprenørens pristilbud var 50 675,- eks moms. På fakturaen jeg får fra hovedentreprenøren er posten for arbeidet 67 400 eks moms. Det vil si at påslaget er. 16 725,-.
Det utgjør 33 % påslag til underentreprenøren!
Det er ikke det dette handler om. Det handler om rotete fakturering og summer som ikke går opp. Påslaget er jo ikke i nærheten av 15 %, langt mer. Som jeg skrev i et svar over:
Underentreprenørens pristilbud var 50 675,- eks moms. På fakturaen jeg får fra hovedentreprenøren er posten for arbeidet 67 400 eks moms. Det vil si at påslaget er. 16 725,-.
Det utgjør 33 % påslag til underentreprenøren!
underentreprenør hadde sannsynligvis ikke kommet med noe særlig lavere tilbud enn hovedentreprenør om han skulle priset jobben?
Jeg har vært i kontakt med underleverandøren, og jo, han stilte seg helt uforstående til prispåslaget. Han antydet ikke på noe som helst tidspunkt at det arbeidet underleverandør ikke kunne vært gitt direkte til meg.
Hva det gjør for meg? Selvfølgelig er jeg ikke interessert i å kaste 20 000 ut av vinduet.
Vi hadde allerede et prosjekt gående med hovedleverandøren til verdi av 300 000,-. Vi har hele tiden uttrykt at vi ønsker å holde kostnadene nede. Burde ikke hovedleverandør informere om at det vil være rimeligst om vi tar direkte kontakt selv?
I kommunikasjonen vi hadde med hovedleverandør skrives det: "hans pristilbud var på 84 250,-".
Dette er villedende! Hovedentreprenørens pristilbud var på det beløpet, ikke underleverandøren.
Jeg regnet ikke gjennom eksemplene dine. Mulig jeg misforsto deg men det jeg mente var bare at summen blir den samme om man regner mva av påslaget eller summen. Hvis f.eks. underleverandøren gir dem et tilbud på 10.000 kr eks mva. så blir det 10.000 kr eks mva + påslag 1.500 kr. eks. mva. Sum 11.500 kr eks mva og 14.375 inkl. mva. Regner du tilbudet inkl. mva blir det 12.500 kr inkl. mva + påslag 1.875 kr = 14.375 kr inkl. mva.
Slik jeg ser det har dessverre ikke denne underleverandøren noen relevans for deg. 33 % er mye men hvis det er slik at du har bedt hovedentreprenøren prise en jobb som du har akseptert er det irrelevant om om de gjør dette selv eller via underleverandører, eller om underleverandøren har gitt dem, naboen eller hvem som helst en lavere pris enn det du har fått. Du må forholde deg til kontraktspart og hvordan de velger å løse oppgaven er opp til dem med mindre annet er spesifisert i kontrakten. I noen tilfeller, litt avhengig av entrepriseform, har man ikke en gang mulighet å ordne slikt selv. Det MÅ gå gjennom totalentreprenør.
Jeg ville allikevel mast på dem om hvordan de har kommet frem til dette siden de allerede har kommet med en påstand om 15 % påslag. Kan jo være de rett og slett har regnet feil eller synes det er flaut at de har tatt så mye når de har påstått noe annet. Men rent juridisk mener jeg du ikke har noe krav her ut fra de opplysningene som foreligger.